مسکن قابلیت بورسی شدن ندارد/ نمی‌توان با حقوق ۱۵ میلیون تومان هم صاحب خانه شد

کارشناس مسکن گفت: خانه اولی ها و قشر متوسط به پایین جامعه توان بازپرداخت اقساط ماهیانه چند میلیون را ندارند با توجه به شرایط موجود فردی با ماهی ۱۵ میلیون تومان هم نمی تواند صاحب خانه شود.

محسن سرحدی؛ کارشناس حوزه مسکن در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص وضعیت مسکن و آینده این بازار در ماه های آینده با بیان اینکه به دلایل متعددی شاهد رکود ممتد خواهیم بود افزود: در حال حاضر با رکود تورمی روبرو هستیم. قیمت ها بالا رفته و همچنان در این نرخ باقی مانده است.

وی بیان کرد: قیمت ها به نحوی بالا رفته اند که مصرف کننده توان تهیه مسکن را ندارد از سوی دیگر به دلیل تصویب قوانین مثل مالیات بر خانه های خالی، بخش سوداگرانه بازار نیز ورود نمیکند.

وی عنوان کرد: آنچه که میتوان پیش بینی کرد این است که در آینده نزدیک ادامه رکود تورمی است تا پس از مستقر شدن دولت جدید و ارائه برنامه هایشان میتوان پیش بینی های دقیق تری در میان مدت ارائه کرد.

سرحدی در خصوص احتمال ورود مسکن به بازار بورس گفت: مسکن اصلا قابلیت بورسی شدن ندارد زیرا مسکن کالایی نیست که قیمت و ویژگی ثابتی داشته باشد که بتوانند در بورس عرضه کنند. به طور مثال قیمت واحد اول یک ساختمان ده طبقه با طبقه دهم یا پنجم آن فرق دارد چگونه میتوان چنین کالایی را در بورس با یک قیمت واحد عرضه کرد؟

وی ادامه داد: آنچه که در دنیا روال است و در بورس عرضه میشد؛ شرکت های ساختمانی و سهام شرکت های انبوه ساز بزرگ است و افراد با توجه به فعالیت آن شرکت اقدام به خرید سهام می کنند.

این کارشناس حوزه مسکن تصریح کرد:  گاها ما شاهد این هستیم که طرح هایی در دولت مطرح میشوند که اصلا قابلیت اجرایی ندارند به طور مثال ۲۵ سال گذشته طرحی توسط آقای عبدالعلی زاده وزیر مسکن وقت مبنی بر فروش مسکن متری را مطرح کرده بود که عملیاتی نشدن این طرح به دلیل بی برنامگی و بی هدف بودن آن بود. طرح هایی از این قبیل فقط عنوان می شوند و عملی نمی شود. طرح هایی مثل مسکن مهر قابلیت اجرایی شدن دارد که علیرغم اشکالاتی که داشت اجرایی شد و اثرگذار بود.

وی در خصوص طرح مسکن ملی با بیان اینکه این طرح تاثیر زیادی بر بازار مسکن نداشت اظهار کرد: طرح اقدام ملی به گونه ای طراحی شده که تفاوت چندانی با قیمت بازار آزاد ندارد، دولت منت میگذارد که زمین این مساکن را در اختیار مردم قرار میدهد ولی در نهایت موقع تحویل واحدها مشاهده میشود که قیمت تمام شده با نرخ بازار برابر میکند.

سرحدی خاطرنشان کرد: چه لزومی دارد وقتی قیمت ها با بازار برابری میکند مردم منتظر بمانند که از این طرح خریداری کنند که مشخص نیست چه زمانی واحدها ساخته و تحویل داده میشوند بنابراین دلیل عدم استقبال مردم از این طرح همین موارد است.

این کارشناس حوزه مسکن در پایان تاکید کرد: طرح اقدام ملی با توجه به شرایط سخت خرید که ارائه داده است، خانه اولی ها و قشر متوسط به پایین جامعه  توان بازپرداخت اقساط ماهیانه چند میلیون را ندارند پس صاحب خانه شدن برایشان غیرممکن است زیرا با شرایط موجود فردی با ماهی ۱۵ میلیون تومان هم نمی تواند صاحب خانه شود.

پایان پیام/

کد خبر: 1102910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی اصغر توکلی IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      0 0
      با توجه به نوع املاک موجود در بورس قابلیت قیمت گذاری وجود ندارد مگر اینکه ساختمان های بزرگ که انبوه سازان تولید میکنند که با امکانات تشویقی دولت بخشی مسکن استیجاری تولید ودر اختیار قشر جوان واسیب پذیر قرار گیرد وازرشد بی رویه قیمت اجاره بها جاوگیری شود