برای این پرسپولیس و آن استقلال

امیر کریمی*

گروه ورزشی خبرگزاری ایسکانیوز - از این بهتر نمی شد. ظاهرا حال فوتبال ما در حال بهبودی است. حالا هم پرسپولیس می برد و هم استقلال. پرسپولیس یک نفس تا گلات فاصله دارد و استقلال برای جام حذفی نقشه می کشد. این یعنی فوتبال ما حتی به کمک نفس مصنوعی فعلا زنده است و جریان دارد. اما چند نکته برای این پرسپولیس و آن استقلال در حال حاضر به چشم می خورد.

پرسپولیس

نکته اول

بازی با تراکتور می رفت که دراماتیک وار تاثیر خود را بر قهرمانی لیگ بگذارد که پرسپولیس باز هم خودی نشان داد، نفت علی منصوریان را که به خاطر دارید. کامبک یحیی و تیمش با تمام برگشتن های این تیم فرق داشت ، برگشتن زیر فشار قهرمانی در شبی که توپ ها گل نمی شد و از طرفی رقیب مستقیم هم گل زده بود، کار فقط شخصیت یک تیم است.

نکته دوم

تکرار این موضوع که پرسپولیس حداقل در داخل با حریفانی روبرو خواهد شد که بسته بازی می کنند، دقیقا حالا باید کادر فنی پرسپولیس به فکر طرح و نقشه های جدید باشند. ترکیب مالکیت توپ بالا به همراه پاس و نیم‌پاس ها و کات بک ها در یک سوم دفاعی حریفانی این چنینی راه پرسپولیس را به دروازه باز خواهد کرد.

نکته سوم

این مهدی عبدی که حالا در حال گل زدن است، همین قدر استعداد خراب کردن را دارد . اصلا کادر فنی پرسپولیس هنرش در بازسازی روانی او بوده اما حالا برای آنها صیانت از این بازیکن از نان شب هم واجب تر است.

نکته چهارم

پرسپولیس در حال تمرین بدون سید جلال بازی کردن است. تنها نکته منفی این داستان شاید همان عدم رهبری تیم در مواقع حساس بازی ها است که کاریزمای سید جلال جور آن را می کشید. نورالهی شاید تنها بازیکن این تیم هست که توانایی بدست آوردن این شکل از کار را دارد،  اما راه برای او تا رسیدن به سید جلال زیاد است.

نکته پنجم

پرسپولیس کامبک زد و باز هم خود را ثابت کرد اما نباید غافل شد پرسپولیس در لحظاتی از بازی آشفتگی سازماندهی دفاعی دارد، چیزی شبیه عدم درک مناسب عناصر دفاعی یا هم پوشانی و تداخل کار یا یکدیگر. این شاید تنها نکته تاریک این تیم است که نباید در پس احتمالا قهرمانی نادیده گرفته شود.

نکته ششم

از عبدی گفتیم و هنر کادر فنی اما حیف است از عالیشاه و ارتقای فنی و تاثیرگذاری او نگوییم. ضرب آهنگ پرسپولیس بعد از ورود به زمین کاملا تغییر کرد.

نکته هفتم

در لحظاتی که شاید یک تساوی حالا هوادارن پرسپولیس را راضی می کرد، نزدیک پانزده دقیقه پرسپولیس بازی را مدیریت کرد. انصافا این پختگی کمتر از تیمی تحت فشار دیده می شود در فوتبال داخلی. برعکس نیمه اول که سراسیمگی در رفتار این تیم مشهود بود، آرامش و هیجان مثبت راهگشای این تیم بخصوص در آن پانزده دقیقه اصلی بعد گل تراکتور شد.

استقلال

نکته اول

مجیدی یه جورایی علی پروین وار فعلا در حال مدیریت رختکن استقلال است، البته هنوز به صندوق عقب و این داستان ها نرسیده. در فوتبال ما اما نکته اصلی و اولویت بدست آوردن نبض تپنده رختکن می باشد. به استقلال فکری نگاه کنید مشکل اصلی محمود فکری نداشتن مدیریت بازیکنان بود که البته آن زمان دلایل خود را هم داشت.

نکته دوم

استقلالی ها خوب می دانند و می دانستند که در جام حذفی نباید کم بگذارنند، پس چند هفته پایانی لیگ را که تاثیری بر روند جدولی آنها نداشته را به حواشی و مباحث مالی پرداختند تا فعلا در معادلات مدیریتی هم مجیدی خودی نشان دهد و فعلا خط و نشانی بکشد. اما مطمئنا حذفی را شل نخواهند گرفت.

نکته سوم

هفته پیش خاقانی برای استقلال بازی را دراورد این هفته متین کریم زاده گل کاشته، پس تا اینجا مجیدی اعتماد به نفس را به نیمکت استقلال هم انتقال داده در هر صورت بضاعت استقلال فعلا همین هست و مجیدی باید آنها را مدیریت کند و آماده نگه دارد پس چه زمانی بهتر از این بازی ها.

نکته چهارم

استقلال کامبک زد، در زمین حریف. انصافا این استقلال در حال برگشتن است و فوتبال را امیدوار کرده. تیمی که یک گل بعد از مدتها می خورد و بعد از آن سه گل می زند معنی آن تمرکز تیم در داخل زمین است فارغ  از پروپاگاندای رسانه و این داستان ها.

انتهای پیام/

*کارشناس فوتبال

کد خبر: 1104568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =