مسئولیت شاگردان مرحوم فرج نژاد نشر آثار و اندیشه‌های ایشان است

حجت الاسلام کهوند گفت: دوستان و شاگردان مرحوم فرج نژاد، اندیشه ها و آثار برجای مانده از او را به خوبی در جامعه نشر دهند.

حجت الاسلام محمد کهوند، محقق و پژوهشگر حوزوی  در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز درخصوص نحوه ارتباطش با مرحوم فرج نژاد اظهار کرد: ارتباط ما با یکدیگر بیشتر در سطح پروژه‌های علمی بود و تقریباً سه سال نیز با هم فقه رسانه در گرایش تبلیغ و رسانه‌های حوزه کار کردیم، ایشان همواره از مهمترین همکاران بنده بودند که توانستیم با کمک یکدیگر چند پروژه انجام دهیم و البته کارهایمان ناتمام ماند و همچنین در بحث انیمیشن‌ها  و بازی‌های ویدئویی کتابی می‌خواستیم بنویسیم که متاسفانه آن هم ناتمام ماند.

این پژوهشگر حوزوی ادامه داد: عموماً ارتباط مهم ما در بحث‌های پژوهشی و علمی بود و به خاطر ارتباطات کاری، رفت و آمد خانوادگی نیز با خانواده مرحوم داشتیم که آخرین بار ماه قبل بود که به همراه خانواده در خدمت ایشان بودیم و از آن جلسه هم عکس گرفتیم، ایشان در عین حال که انسانی بسیار جدی در کار بود، روحیه پیگیری نیز داشت طی سه سالی که بحث فقه رسانه را با هم کار می‌کردیم، او مسئول کلان پروژه بود و بخش فضای مجازی نیز با من بود و نشان می‌داد که در کار خیلی جدی است و به موقع در جلسات شرکت می‌کرد و بسیار پرکار بود.

حجت الاسلام کهوند با اشاره به این مطلب که مرحوم فرج نژاد کارها را از آن خودش می دانست و دلی آنها را انجام می داد، بیان کرد: کارهای او دلسوزانه و محکم بود و هرکس کار را به  ایشان می سپرد مطمئن بود که درست است چون او آدم دو ابعادی بود و هم در حوزه‌ی سینما عمیق کار کرده بود و هم در زمینه صهیونیست پژوهی فعال بود.

وی ادامه داد: مرحوم فرج نژاد در خصوص آموزش زبان عبری به طلبه‌ها کار می‌کرد و اخیراً نیز در حوزه فضای مجازی  ورود کرده بود و بحث جنگ شناختی را با تیم دیگری جلو می‌برد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: بیش از دو سال که باهم همکار بودیم، در مجموع آقای فرج نژاد را یک طلبه بسیار سالم، اخلاقی یافتم که منفعت طلب نبود، او اصلا اهل مادیات نبود و بیشتر دغدغه‌مند بود و در بین دوستان شاید ده نفر بودیم که با یکدیگر هم‌نظر بودیم و با اینکه در حوزه سینما به هیچ عنوان صاحب نظر نیستم اما نظرات ایشان را می پسندیدم.

 وی افزود: ایشان چند جلد کتاب دارند بعضی از کتاب‌های ایشان مرحله نگارشش چند سال طول کشیده تا بالاخره نتیجه داده است، مانند کتاب اسطوره‌های صهیونیستی سینما که شاهکاری است که یک حج از مقام معظم رهبری و یکی هم از رئیس جمهور وقت جایزه گرفت .

حجت الاسلام کهوند تشریح کرد: کتاب دین در سینمای شرق و غرب که چند سال طول کشید و دوستان زیادی زحمت کشیدند و همچنین کتاب عرفان کابالایی که با آقای اسماعیلی کار کرده بودند از دیگر آثار مرحوم فرج نژاد بود زیرا ایشان فرد دست به قلمی بود و قلم خیلی خوبی هم داشت .

حجت الاسلام کهوند افزود: بارها به عینه می دیدم که در جلسه ای که حضور داشت هنوز تمام نشده، سریع خود را به جلسه بعدی می رساند و در هر جایی هم که می رفت با دقت مباحث را مطرح می کرد و به سؤالات حاضران و شاگردان پاسخ می داد.

وی همچنین گفت: در پروژه های علمی و پژوهشی بسیار فعال و جدی بود و نسبت به ویرایش ادبی و علمی کارها بسیار حساس بود و نمی گذاشت که از کیفیت کارها کاسته شود در عین حال که سر موقع برنامه ها را پیش می بُرد و چه در انجمن سواد رسانه و چه در مجموعه های دیگر، برکات حضور او در کارها کاملاً ملموس بود.

این محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: مرحوم دکتر فرج نژاد به معنای واقعی کلمه، نسبت به کار خود غیرت داشت به طوری که وقتی کتابش به عنوان کتاب سال مرکز پژوهش های صداوسیما برگزیده شد و مرکز پول چاپ آن را نداشت، خودروی شخصی خود را فروخت تا بتواند این کتاب را منتشر کند.

وی بیان داشت: از سوی دیگر با این که خودش در مضیقه مالی بود، اما به شدت دست به خیر بود و در رسیدگی به وضع محرومان و افراد کم بضاعت نیز جهادی عمل می کرد.

حجت الاسلام کهوند اضافه کرد: ایشان در عرصه های مختلفی چون سینما، انیمیشن و فضای مجازی بسیار باسواد بود، ضمن آن که به خصوص در بحث صهیونیسم پژوهی شماره یک به شمار می رفت. وقتی به خانه ایشان می رفتیم دورتادور اتاق ایشان کتاب بود و بسیار اهل مطالعه و دقت نظر بود و این در حالی بود که در منزلی ۷۵ متری نیز سکونت داشت.

وی افزود: ظاهر ایشان را هم نگاه می کردی بسیار ساده لباس می پوشید و به هیچ وجه اهل خودنمایی و تشریفات نبود و از این حیث ساده زیستی را در عمل ثابت کرده بود.

مدرس و کارشناس فضای مجازی همچنین ابراز داشت: از سوی دیگر مرحوم فرج نژاد، به هیچ وجه منفعت طلب نبود به این معنا که اگر جایی پول هم نبود دست از کار و دغدغه انقلابی برنمی داشت و خیلی ها واقعاً این طور نیستند.

وی گفت: بنده بابت رحلت ایشان تسلیت نمی گویم چرا که خدای متعال به بهترین شکل مزد سال ها خدمات و زحمات او و خانواده اش را می دهد بلکه تسلیت می گویم به کسانی و نهادهایی که گرچه بعد از رحلت ایشان بیانیه و پیام می دهند، اما وقتی این مرد مجاهد در قید حیات بود، قدر ایشان را نمی دانستند.

 وی درخصوص شائبه ترور مرحوم فرج نژاد گفت: پلیس این شائبه را رد می کند یعنی تصادف عمدی نبوده، به گونه‌ای که ایشان با موتور داشتند برمی‌گشتند و ماشین روبرویی هم خط خودش را طی می‌کرده، البته با سرعت بسیار بالا که در این حادثه آن راننده هم فوت می‌کند و او هم منسوب به یکی از علما است.

حجت الاسلام کهوند با اشاره به این مطلب که برای ترور ایشان مسیرهای بهتری هم بود، اذعان کرد: البته ایشان خودش را در معرض خطر می‌دید به گونه‌ای که من خودم چندین بار از ایشان شنیدم که به من گفت که اسمشان در لیست سیاه موساد رفته است نه فقط به بنده، به چندین نفر از دوستان دیگر هم گفته بودند، ولی آیا این حادثه ترور بوده یا نه بعید می‌دانم چون برای ترور راه‌های بهتری هست خصوصا برای کسی که از موتور استفاده می‌کند، لذا مبنای من گزارش پلیس است.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد: دوستان و شاگردان آن عزیز سفرکرده، اندیشه ها و آثار برجای مانده از او را به خوبی در جامعه نشر دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1105444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =