خبرنگاران دانشگاهی باید مشکلات دانشگاه را به چالش بکشند

رئیس دانشگاه آزاد واحد استان کردستان گفت: خبرنگاران دانشگاه باید نقد منصفانه داشته باشند و مشکلات دانشگاه را به چالش بکشند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، مراسم افتتاحیه دفتر ایسکانیوز در دانشگاه آزاد واحد استان کردستان با حضور سیدامیر محجوب مدیرعامل ایسکانیوز و جهانشیر امینی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد استان کردستان برگزار شد.

جهانشیر امینی راه‌اندازی ایسکانیوز در استان‌ها را کار بسیار پسندیده دانست و اظهار کرد: راه‌اندازی پایگاه خبری و رسانه، هم به روشنگری در جامعه کمک می‌کند و هم پایگاهی برای اطلاع‌رسانی اضطراری در حوزه‌های مختلف علمی، اجتماعی و فرهنگی است.

رئیس دانشگاه آزاد واحد استان کردستان افزود: توانمندی و دانش افرادی که وارد این حوزه می‌شوند بسیار مهم است. برای مثال دانشجویان رشته علوم ارتباطات می‌توانند در این زمینه کمک‌کننده باشند.

وی با تصریح بر این که دانشگاه کمک خواهد کرد تا دوره‌هایی برای آموزش دانشجویان همه رشته‌ها برگزار شود، گفت: گروهی از دانشجویان انتخاب و تشکیل خواهد شد و اگر لازم باشد در سطح ملی مربی دعوت می‌کنیم تا به صورت مجازی یا حضوری و در دوره‌های چند روزه یا یک هفته‌ای برای دانشجویان کلاس برگزار کنند.

امینی با تاکید بر این که امپراتوری‌های عجیب رسانه‌ای در دنیای امروز بسیار فعال و قدرتمند هستند، افزود: این غول‌های رسانه‌ای جهان، دانش و قدرت در اختیار دارند و به راحتی می‌توانند اخبار بسازند و ارائه کنند. آن‌ها می‌دانند خبر را در چه فضایی ارائه کنند.

رئیس دانشگاه آزاد واحد استان کردستان با ذکر مثالی یادآورد شد: برای مثال وقتی این غول‌های رسانه‌ای می‌خواهند اخباری که واقعیت دارد را از بین ببرند، آن را بین دو خبر قرار می‌دهند که به حاشیه برود و خبری که اهمیت ندارد، برجسته باشد یا خبر را در ساعت نامناسبی پخش می‌کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما اعتقاد داریم که راه اندازی دفتر استانی ایسکانیوز باید به صورت محکم صورت بگیرد، به این معنا که هم دانشگاه پای کار بیایند و هم مسئولان ایسکانیوز.

امینی با بیان این که افرادی باید تربیت شوند که بتوانند فرصت‌ها، ظرفیت‌،ها و توانایی‌های دانشگاه را نشان دهند و مشکلات را به چالش بکشند و نقد منصفانه داشته باشند، گفت: این آرزوی ماست که بتوانیم از دل دانشگاه و دانشجویان، افرادی حرفه‌ای پرورش دهیم.

رئیس دانشگاه آزاد واحد استان کردستان با اشاره به این که باید در حوزه رسانه کار تخصصی انجام شود، افزود: گاهی برخی رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها از ما سوالاتی می‌پرسند که نشان دهنده عدم تسلط آنها بر مسایل دانشگاه است و نمی‌دانند دانشگاه چیست؟ سرای نوآوری چیست؟ مرکز رشد چیست؟ و فقط می‌خواهند خبری تهیه کنند و بروند.

وی با تصریح بر این که کار رسانه‌ای باید سیستماتیک و تخصصی انجام شود تا وقتی منعکس می‌شود، جمعیتی را تحت تاثیر قرار دهد، گفت: این جمع ممکن است یک مسئول یا طیفی از جامعه باشد. به همین دلیل، باید در فضای علمی و آکادمیک انجام شود.

امینی با تاکید بر این که برای راه‌اندازی ایسکانیوز در دانشگاه باید از دانشجوها کمک گرفته و دفتر هم تجهیز شود، یادآور شد: برگزاری کارگاه آموزشی هم نیاز به همکاری دارد و دانشگاه حاضر است این بستر را فراهم کند چون آن را جزو رسالت خود می‌داند.

رئیس دانشگاه آزاد واحد استان کردستان در ادامه خاطرنشان کرد: این کار می‌تواند باعث ایجاد شغل شود. به این صورت که می‌توان افرادی را تربیت کرد و به خبرگزاری‌های محلی و ملی معرفی کرد.

وی با بیان این که خبر می‌تواند مسیر جامعه یا ذهن مسئولان را عوض کند، گفت: گاهی می‌بینیم یک جای کار می‌لنگد و مشکلی وجود دارد که با یک تهیه خبر و تفسیر درست می‌توان تلنگری ایجاد کرد تا مسئولان در کار خود تجدیدنظر کنند.

امینی با اشاره به این که خبرنگار می‌تواند با اطلاع‌رسانی، نارسایی‌های اجتماعی و فساد را از بین ببرد، افزود: شفافیتی که خبرنگار ایجاد می‌کند به پاک شدن جامعه کمک می‌کند. همانطور که خوشبختانه کشورمان در بسیاری علوم مانند زیست شناسی و صنایع دفاعی پیشرفت خوبی داشته است.

رئیس دانشگاه آزاد واحد استان کردستان در پایان با تاکید بر این که اگر نارسایی‌هایی وجود دارد، دانشگاه مقصر نیست، اظهار کرد: دانشگاه از ابتدای انقلاب دانشمندان خوبی تربیت کرده است؛ اما تحریم‌ها، وضعیت اقتصادی مملکت را خراب کرده و برای جذب نیروهای خودمان مشکلاتی به وجود آورده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1106605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =