آمریکا دنبال تجزیه افغانستان و ناامنی کشورهای همسایه آن است

سفیر اسبق ایران در افغانستان با بیان اینکه آمریکا صحنه‌گردان بحران افغانستان است اظهار کرد: ایالات متحده از خاک افغانستان تنها به عنوان یک پایگاه نظامی برای رسیدن به اهداف منطقه‌ای خود در مواجهه با چین، روسیه و ایران استفاده کرده و به دنبال تجزیه این کشور و ناامنی همسایگان آن است.

«ابوالفضل ظهره‌وند» کارشناس مسائل بین‌الملل، دیپلمات و سفیر اسبق ایران در افغانستان و ایتالیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز؛ درباره وضعیت فعلی افغانستان گفت: در چند روز گذشته شاهد پیشروی سریع طالبان در افغانستان بودیم که دلیل اصلی آن معاملات پشت پرده و عدم مدیریت هماهنگ و باانگیزه از سوی نیروهای دولتی بوده است.

وی با بیان اینکه مراکز استان‌ها بدون هیچ مقاومتی تسلیم شدند افزود: این مسئله نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها در این مدت با یک کار اطلاعاتی جدی و قوی و با پول عربستان و نیروهایی که در استان‌ها تربیت و جابه‌جا کردند توانستند زمینه پیشرفت طالبان را فراهم کنند.

سفیر اسبق ایران در افغانستان ادامه داد: اینکه حدود ۹۰ هزار نیروی طالبان با سلاح‌های غیرپیشرفته و فاقد آموزش جدی در مقابل ۳۵۰ هزار نیروی نظامی آموزش‌دیده مجهز و مسلح در مقابل قرار گرفته و پیشروی می‌کند نشان می‌دهد روند تحولات عادی نیست.

ظهره‌وند با بیان اینکه آمریکایی‌ها در واقع در چارچوب توافق دوحه زمینه پیشروی طالبان را فراهم کرده‌اند اظهار کرد: نیروها و مسئولان مستقر در ارگ ریاست جمهوری افغانستان نیز با پشتیبانی نکردن از نیروهای نظامی استان‌ها یا دادن دستور عقب‌نشینی در به وجود آمدن این وضعیت نقش داشتند.

دولت روحانی هیچ برنامه‌ای برای افغانستان نداشت

وی درباره رویکرد ایران نسبت به شرایط افغانستان گفت: ایران در هشت سال گذشته و در دولت روحانی نقش ناظر داشته و مداخله‌ای در مسائل افغانستان نکرده و آمریکا، طالبان و پاکستان در این کشور فعال بودند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه در نشست اخیر دوحه که در سه روز و با حضور تمام کشورهای مرتبط برگزار شد، از ایران دعوت به عمل نیامد افزود: ایران در این هشت سال تنها نظاره‌گر بوده و هیچ برنامه مشخصی برای این کشور نداشت.

ظهره‌وند با اشاره به کمک ایران به عراق و سوریه برای مقابله با داعش گفت: دولت‌های این دو کشور در زمان بحران از ایران تقاضای کمک کردند و جمهوری اسلامی در چارچوب مشترکات منطقه‌ای و منافع مشترک، به کمک این کشورها رفته و نتیجه مشهود است.

سفیر اسبق ایران در افغانستان با بیان اینکه این اتفاق در افغانستان رخ نداد افزود: نگاه دولت و جریانات قدرت این کشور همواره به سوی آمریکا و اروپا و دریافت کمک از آن‌ها بوده و وضعیت امروز نتیجه اعتمادشان به غرب و ایالات متحده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره نقش «اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان در شکل‌گیری وضعیت فعلی گفت: هم شیوه انتخاب شدن غنی به عنوان رئیس جمهوری به ویژه در دور دوم با اما و اگر همراه بود و هم نحوه هماهنگ کردن ارگ ریاست جمهوری با «عبدالله عبدالله» و رؤسای گروه‌های جهادی، رهبران سیاسی و حتی اداره دولت و برقراری ارتباط فعال با پارلمان این کشور دچار مشکل است.

ظهره‌وند با بیان اینکه شیوه مدیریتی اشرف غنی باعث ایجاد شک و شبهه شده است ادامه داد: وی می‌توانست بسیار زودتر بهانه را از طالبان گرفته و با مشارکت دادن آن‌ها در قدرت یا برگزاری انتخابات زودهنگام مانع شکل‌گیری وضعیت موجود شود اما این اتفاق نیفتاد.

آمریکا دنبال تجزیه افغانستان است

وی درباره نقش آمریکا در ایجاد بحران فعلی در افغانستان گفت: آمریکایی‌ها ساختار نظام سیاسی افغانستان را وابسته به خود تعریف کرده بودند به طوری که در افغانستان ارتباط استان‌ها با یکدیگر، نحوه عملیات‌ها و دریافت پشتیبانی هوایی با واسطه آمریکا بوده و اکنون که به یکباره این کشور را ترک و این ارتباط را قطع کردند، نیروهای نظامی دچار یک خلأ هماهنگی و مدیریتی شدند.

سفیر اسبق ایران در افغانستان با بیان اینکه آمریکایی‌ها همچنان دارای نفوذ اطلاعاتی قوی در افغانستان هستند افزود: دست کم ۱۸ هزار نیروی آموزش‌دیده سازمان سیای آمریکا در میان نیروهای نظامی ارتش افغانستان حضور دارند و باعث به وجود آمدن این مصیبت برای افغانستان شده‌اند.

ظهره‌وند وضعیت فعلی افغانستان را نتیجه توافق دوحه دانسته و ادامه داد: آمریکایی‌ها به بهانه مقابله با طالبان وارد افغانستان شدند و پس از به رسمیت شناختن افغانستان در حال خروج از این کشور هستند و همین مسئله بزرگترین ضربه را به دولت و وحدت ملی افغانستان زده و این سردرگمی را به وجود آمورده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه هیچ‌گاه مسئله آمریکایی‌ها ملت افغانستان نبوده است افزود: ایالات متحده از خاک افغانستان تنها به عنوان یک پایگاه نظامی برای رسیدن به اهداف منطقه‌ای خود در مواجهه با چین، روسیه و ایران استفاده کرده است.

وی با بیان اینکه آمریکا اکنون نیز در حال اجرای همان سیاست پیشین است ادامه داد: این کشور در تلاش برای به وجود آوردن جنگ داخلی در افغانستان، تشکیل دو دولت و تجزیه افغانستان و در نهایت تسری این بحران به محیط پیرامونی و کشورهای همسایه بوده و همچنان صحنه‌گردان افغانستان است.

ظهره‌وند با بیان اینکه مردم افغانستان از اهداف آمریکا مطلع شده‌اند افزود: مردم این کشور می‌توانند با اتکا به ظرفیت‌های داخلی خود و قطع امید کردن از آمریکا و ناتو، علاوه بر حفظ یکپارچگی خاک افغانستان، با رسیدن به دولت مشترک با طالبان یا مقاومت در مقابل فرصت‌طلبی‌ها وحدت ملی خود را حفظ کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه مردم افغانستان باید بدانند که عامل مشکلات آن‌ها آمریکاست و دوست و دشمن خود را بشناسند ادامه داد: ایالات متحده در تلاش است متحدان خود در منطقه مانند عربستان و نیروهای تروریستی منطقه مانند داعش و القاعده را به بحران فعلی وارد کند.

سفیر اسبق ایران در افغانستان درباره تأثیر این بحران بر ایران و امکان ناامن شدن مرزهای شرقی کشور گفت: در حال حاضر انگیزه آمریکایی‌ها ایجاد بحران در شرق ایران است اما جمهوری اسلامی از قدرت نظامی و اشراف خوبی بر نوار شرقی کشور برخوردار است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1106925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =