وزارت‌خانه محل کارورزی نیست / گزینه‌های ضعیفی برای وزرات‌خانه‌های حساس و خطرناک معرفی شده‌اند

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه نظر می‌رسد رئیسی در حوزه‌های بسیار خطرناکی گزینه‌های ضعیفی را معرفی کرده است اظهار کرد: ممکن است وزیر پیشنهادی دانش بالا و ایده‌های بسیار خوبی داشته باشد اما قدرت اجرا مهم‌تر از داشتن ایده است.

«محمدصادق کوشکی» کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز؛ درباره کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: کابینه پیشنهادی یک دست نیست؛ در میان وزرای پیشنهادی افراد باتجربه و توانمندی چون «احمد وحیدی» و چهره‌های جوان و باتجربه مانند «حجت عبدالملکی» حضور دارند.

وی با بیان اینکه برخی وزرای پیشنهادی هیچ تجربه‌ای در عرصه وزارت‌خانه مورد نظر ندارند افزود: وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، اقتصاد هیچ تجربه اجرایی در وزارتخانه‌ها را ندارند.

کوشکی با بیان اینکه دلیل حضور برخی وزرا در کابینه پیشنهادی نامشخص است ادامه داد: برای مثال حوزه تخصصی وزیر پیشنهادی نیرو نامرتبط است یا وزیر ورزش در دوره «محمود احمدی نژاد» معاون وزیر بوده و در زمان مسئولیت وی هیچ تحول، ابتکار و خلاقیتی در این وزارت‌خانه ندیدیم و آزمون خود را پس داده و موفق نبوده است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه در میان وزرای پیشنهادی، خطرناک‌ترین شرایط مربوط به وزارت آموزش و پرورش، اقتصاد و علوم است اظهار کرد: برای وزارت علوم شخصی پیشنهاد شده که بالاترین مسئولیتش ریاست دانشگاه بوعلی سینا همدان بوده است که تعداد تمام دانشجوهای آن به اندازه تعداد دانشجوهای یک دانشکده دانشگاه تهران نیست در حالی که وزیر باید بتواند تمام دانشجوها و دانشگاه‌های کشور را اداره کند.

وی با بیان اینکه وزارت علوم پستی طمع برانگیز است افزود: بسیاری از افراد به دنبال به آشوب کشاندن دانشگاه‌ها و سوءاستفاده سیاسی از دانشجوها هستند و در گذشته نیز این مسئله سابقه داشته است و وزیر علوم باید قدرت مواجهه با این بحران‌های احتمالی را داشته باشد.

این استاد دانشگاه تهران درباه وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و اقتصاد گفت: باید دید این دو وزیر می‌توانند با بحران‌های عظیم دو وزرات‌خانه خود روبه‌رو شده و آن‌ها را مهار کنند که به نظر احتمال آن ضعیف است و به نظر می‌رسد رئیسی در حوزه‌های بسیار و خطرناکی خطرناکی گزینه‌های ضعیفی را معرفی کرده است.

کوشکی درباره مهم بودن تخصص برای وزیر اقتصاد گفت: مسئله مهم این است که وزارت‌خانه پژوهشگاه یا کلاس درس نیست و فرد باید در گذشته مسئولیت قبول کرده و سلسله مراتب را طی کرده باشد و بتواند با نیروی انسانی کار کند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه وزارت‌خانه محل بیان نظرات نیست ادامه داد: ممکن است وزیر اقتصاد ایده‌های بسیار خوبی داشته باشد اما قدرت اجرا مهم‌تر از داشتن ایده است.

وی درباره مسئولیت وزیر اقتصاد گفت: این شخص باید هزاران نیروی فعال در وزارت‌خانه، گمرکات، بانک‌ها و بخش مالیات که نبض اقتصاد کشور را در دست دارند مدیریت کند اما آیا نیروهای باتجربه‌تر از وی که برخی به اندازه سن وزیر پیشنهادی در این عرصه‌ها فعالیت کرده‌اند، حاضر به اطاعت و همکاری با وی هستند؟

وزارت‌خانه تنها با داشتن دانش اداره نمی‌شود

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه ممکن است وزیر پیشنهادی از دانش بسیار بالایی برخوردار باشد ادامه داد: وزارت‌خانه تنها با دانش اداره نمی‌شود و دانش محتوای کار است و راه تبدیل این محتوا به کار، ارتباط با نیروی انسانی است. دانشمندترین فرد نیز اگر نتواند با نیروی انسانی کار کرد، توان مدیریت وزارت‌خانه را نخواهد داشت.

کوشکی با بیان اینکه بر اساس دلایل مذکور فرد معرفی شده می‌توانست مشاور خوبی برای وزیر اقتصاد باشد افزود: در حال حاضر اقتصاد ما یک بیمار بدحال است و همانطور که یک عمل جراحی بسیار حساس را به یک دانشجوی سال اولی نمی‌سپارند، وزارت ‌اقتصاد نیز نباید به شخص بی‌تجربه سپرده شود.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: به نظر می‌رسد وزرای پیشنهادی اقتصاد، آموزش و پرورش، علوم برای کارآموزی در کابینه آمده‌اند درحالی که کابینه محل کارورزی نیست.

وی با بیان اینکه وزرای علوم همواره از میان دانش‌آموختگان رشته‌های مهندسی و علوم پایه انتخاب شده‌اند افزود: مدیریت آموزش یک تخصص است و رشته دانشگاهی به نام مدیریت آموزش عالی داریم و قراردادن دانش‌آموختگان رشته‌های فنی و علوم پایه در صدر وزارت علوم‌ انکار یک تخصص است.

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه رشته‌ای به نام مدیریت بهداشت و درمان نیز در دانشگاه‌ها وجود دارد افزود: با این وجود این رشته‌ها دیده نشده و مورد توجه مسئولان قرار نگرفته و پزشکان در مسئولیت وزرات بهداشت قرار می‌گیرند.

کوشکی با بیان اینکه ممکن است این افراد بتوانند با تجربه‌ای به دست آورده‌اند وزارت‌خانه را اداره کنند اظهار کرد: با این وجود معنا ندارد که تمام وزرای علوم، فنی باشند. نگاه این افراد بر مبنای رشته‌های خود و فنی است در حالی که وزرات علوم با انسان‌ها کار دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: وزارت علوم آبستن بحران‌ها و حوادث زیادی است و فرد معرفی شده برای قبول مسئولیت آن تا کنون برخوردی با این بحران‌ها نداشته و دانشگاه آرام و بی‌حاشیه‌ای مدیریت کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1107108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =