مشکل نظام سلامت توزیع ناعادلانه پزشک در کشور است

مسئولان نظام سلامت سیاست‌ درستی برای توزیع عادلانه پزشک در کشور را در پیش نگرفته‌اند، همین امر منجر به افزایش فشار کاری کادر درمان از جمله رزیدنت‌ها شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، چندی پیش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدامی تعجب برانگیز ظرفیت پذیرش آزمون تخصصی پزشکی ۱۴۰۰ را نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد کاهش داد. این اقدام که منجر به ایجاد خلاء ۷۰۰ نفری نیروی متخصص نسبت به سال گذشته می‌شد، با اعتراض بسیاری از داوطلبان آزمون تخصصی پزشکی مواجه شد.

سرانجام با پیگیری‌های متعدد رزیدنت‌ها و پیگیری نمایندگان مجلس، کاهش ظرفیت آزمون پذیرش دستیار تخصصی منتفی شد. این کاهش ظرفیت با توجه به کمبود پزشک متخصص در کشور اقدام مثبتی تلقی می‌شود، اما تنها گزینه پیش روی مسئولان برای پر کردن خلاء کمبود پزشک در کشور به نظر نمی‌رسد.

برخی رزیدنت‌ها در تماس با ایسکانیوز اعلام کردند افزایش ظرفیت آزمون دستیار تخصص پزشکی دربسیاری از موارد به کاهش مسئولیت رزیدنت‌ها منتهی نمی‌شود و نباید خلاء کمبود پزشک در بیمارستان‎ها را با دستیاران تخصصی پزشکی پر کرد. ایسکانیوز در نظر دارد در گزارش زیر به موضوع کمبود پزشک در کشور بپردازد.

آمار فاجعه‌بار سرانه پزشک در کشور

بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، به ازای هر ۱۰ هزار نفر  تنها ۱۱.۷ پزشک وجود دارد. این در حالی است که در کشور اتریش به ازای هر ۱۰ هزار نفر ۵۱.۶۰ پزشک مشغول به فعالیت هستند. ایران از لحاظ تعداد پزشک در بین کشورهای منطقه رتبه بیستم را کسب کرده؛ این در حالی است که گرجستان، قزاقستان و آذربایجان در صدر جدول قرار گفته‌اند.

کمبود پزشک در کشور تنها روی خوش سکه است؛ زیرا  به ازای هر ۱۰ هزار نفر در ایران تنها ۵.۹ پزشک متخصص فعالیت می‌کند. این در حالی است که در کشور یونان ۵۰ پزشک متخصص به ازای هر ۱۰ هزار نفر وجود دارد.

توزیع ناعادلانه پزشک در ایران

با توجه به اینکه رشته‌های گروه تجربی در کنکور سراسری بیش‌ترین داوطلب را دارد، ماجرای کمبود پزشک در کشور کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد. چرایی این امر را می‌توان به سختی‌هایی نسبت داد که دانشجویان پزشکی در طول دوران تحصیل خود می‌گذرانند. از طرفی توزیع ناعادلانه پزشک در کشور نیز موضوعی است که نباید از آن غافل شد.

جدول زیر تعداد پزشکان و سایر اعضای سازمان نظام پزشکی در استان‌های مختلف کشور را نشان می‌دهد:

مشکل نظام سلامت توزیع عادلانه پزشک در کشور است

بر اساس آخرین آمار سازمان نظام پزشکی، در حال حاضر ۳۲ هزار و ۲۹۰ پزشک در تهران مشغول به فعالیت هستند. پس از آن خراسان رضوی با ۸ هزار و ۱۸۱ پزشک و اصفهان با ۷ هزار و ۸۴۳ پزشک در رتبه دوم و سوم قرار گرفته‌اند. این در حالی است که در استان ۵۴۴ پزشک و در استان خراسان شمالی ۶۹۷ پزشک مشغول به فعالیت هستند.

متاسفانه مسئولان نظام سلامت سیاست‌ درستی در راستای توزیع عادلانه پزشک در کشور پیش نگرفته‌اند، همین امر منجر به افزایش فشار کاری بر کادر درمان از جمله رزیدنت‌ها شده است. به نظر می‌رسد وزارت بهداشت علاوه بر افزایش ظرفیت آزمون دستیاری، باید ساز و کار مشخصی برای توزیع عادلانه پزشک در سراسر کشور تعریف کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1108902

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =