ماجرای افزایش حق‌الزحمه فعالیت‌های داوطلبانه دانشجویان علوم‌پزشکی چه بود؟

سخنگوی شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت گفت: میزان کار دانشجویی دانشجویان داوطلب در فرآیند واکسیناسیون کرونا در راستای یکسان‌سازی و افزایش نسبی تعرفه باید به ۱۶ هزار تومان در ساعت افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، چندی پیش سخنگوی شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت در توئیتی از پیگیری‌های این شورا در راستای افزایش حق‌الزحمه دانشجویان داوطلب تمامی رشته‌ها در فرآیند واکسیناسیون کرونا خبر داد و اعلام کرد: گام اول شورای صنفی مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت در راستای احقاق حقوق مغفول مانده دانشجویان، یکسان‌سازی و افزایش نسبی این تعرفه ناعادلانه تا حداقل ۱۶ هزار تومان در کل کشور است. 

لازم به ذکر است در حال حاضر میزان حق‌الزحمه دانشجویان داوطلب تمامی رشته‌ها در فرآیند واکسیناسیون کرونا در اکثر مناطق تنها ۵ هزار تومان است و این مبلغ در برخی موارد به ۱۳ هزار تومان در ساعت می‌رسد. از آنجایی که معمولا برای فعالیت‌های داوطلبانه هزینه‌ای لحاظ نمی‌شود، برای بررسی ابعاد مختلف این موضوع با هدف رسیدگی به مطالبات دانشجویان علوم پزشکی، با سخنگو و مدیر روابط عمومی شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت به گفت‌وگو نشستیم. 

عارف کمانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز با بیان اینکه شرکت دانشجویان در فرآیند واکسیناسیون عمومی زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی است اظهار کرد: این دانشگاه به جز وظایفی که در بخش بهداشت و درمان دارد، محیطی آکادمیک تلقی شده و دانشجویان در رشته‌های مختلف تحصیلی در این دانشگاه‌ها پرورش می‌یابند. دانشجویان در فرآیندهای مختلفی که کرونا در کشور ایجاد کرد، نقش فعالی داشتند که از جمله آن می‌توان به بیماری‌یابی(طرح شهید سلیمانی)، درمان دربیمارستان‌ها و نقاهتگاه‌ها و واکسیناسیون اشاره کرد. این امر بیانگر حضور پررنگ دانشجویان در فرآیندهای مختلف دانشگاه‌های علوم پزشکی بوده و مشارکت در فرآیند واکسیناسیون عمومی نیز از این امر مستثنی نیست.

وی ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید واکسن از بهمن سال ۱۳۹۹ وارد ایران شد. دانشجویان از همان زمان بنا بر درخواست دانشگاه‌ها وارد فرآیند واکسیناسیون عمومی شدند و از زمان آغاز واکسیناسیون افراد سن بالا تا کنون، پای کار بودند.

تاسیس پایگاه‌ در دانشگاه‌های علوم پزشکی برای تزریق واکسن کرونا

دبیرکل شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: دانشگاه‌ها در مراکز بهداشت خود دارای مراکز واکسن هستند که در آن واکسن‌های کودکان و بزرگسالان انجام می‌شود، اما باید توجه داشت مراکز بهداشت قابلیت تبدیل شدن به پایگاه واکسیناسیون را ندارند و باید مراکزی جدا مخصوص واکسیناسیون کرونا با شرایط خاص برای این امر ایجاد شود. در همین راستا دانشگاه‌ها به پایگاه‌های جداگانه برای واکسیناسیون نیاز پیدا کردند، پس از مدتی این پایگاه‌ها در دانشگاه‌ها تاسیس شد. معمولا برای واکسیناسیون از نیروهای جدای از کادر رسمی دانشگاه‌ها استفاده می‌شد که دانشجویان در این زمینه وارد میدان شدند.

ماجرای کار داوطلبانه با دریافت حق‌الزحمه دانشجویان چه بود؟

وی در زمینه مشارکت داوطلبانه دانشجویان و مطالبه افزایش میزان دریافتی آنان بیان کرد: برخی از دانشجویان بهداشت رشته‌های مختلف موظف هستند در قالب کارآموزی و کارورزی در فرآیند واکسیناسیون مشارکت داشته باشند. برخی از آنان به صورت غیر اجباری و داوطلبانه پا به میدان می‌گذارند. در این راستا بهتر است به توضیح بیشتری درباره کلمه «داوطلبانه‌» بپردازیم. دانشجو در فعالیت‌های داوطلبانه به اجبار پا به میدان نگذاشته و با میل و رغبت خود برای واکسیناسیون شهروندان داوطلب شده است.

کمانی بیان کرد: فعالیت های داوطلبانه دانشجویان به دو بخش فعالیت داوطلبانه جهادی و فعالیت داوطلبانه با پرداخت کار دانشجویی و حق‌الزحمه تقسیم می‌شود. فعالیت‌های جهادی دانشجویان علوم پزشکی سهم کمتری‌ در واکسیناسیون کرونا داشت و بیشتر دانشجویان بر اساس کار دانشجویی با پرداخت حق‌الزحمه برای امر واکسیناسیون داوطلب شدند. 

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر مبلغ مصوب کار دانشجویی توسط وزارت بهداشت برای دانشجویان کارشناسی ۵ هزار و ۲۰۰ تومان در ساعت برای دانشجویان کارشناسی و۵ هزار و ۸۰۰ تومان در ساعت برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری است. برخی از دانشگاه‌ها با همکاری شورای صنفی هماهنگی های لازم در راستای افزایش مبلغ کار دانشجویی را انجام داده‌اند، به طوری که مبلغ کار دانشجویی در برخی از دانشگاه‌ها به ۸، ۱۲ و ۱۳ هزار تومان می‌رسد. از طرفی باید توجه داشت که فرایند واکسیناسیون در دانشگاه‌های علوم پزشکی یکسان است و وظایف دانشجویانی که وظیفه واکسینه کردن افراد را بر عهده دارند نیز مشابه یکدیگر است.

پرداخت هزینه کار دانشجویی باید بر اساس استاندارد کلی صورت گیرد

سخنگوی شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت با بیان اینکه پرداخت هزینه کار دانشجویی باید بر اساس استاندارد کلی صورت گیرد گفت: زمانی که یک دانشجو در فرایند واکسیناسیون شرکت می‌کند باید از تمامی امتیازاتی که برای سایر دانشجویان در نظر گرفته شده است برخوردار شود. این دانشجویان نیروهایی با قرارداد ۸۹ روزه یا رسمی مرکز بهداشت نبوده و معمولاً از امنیت شغلی نیز برخوردار نیستند.‌ به زبان ساده‌تر مسئولان مرکز بهداشت دانشگاه هر زمانی که بخواهند می‌توانند دانشجویان را از کار برکنار کنند.

وی اضافه کرد: در واقع پرداخت حق‌الزحمه به دانشجویان نوعی احترام به کار کردن آنان تلقی می‌شود. در این راستا شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت در نامه‌ای خواستار امتیازات حداقلی برای دانشجویان شده است که از جمله آن می توان به امتیازاتی در حوزه حمل و نقل، تغذیه و دریافت حق الزحمه مشابه اشاره کرد. دانشجو برای شرکت در فرایند واکسیناسیون باید از زمان درس خود هزینه کند پس امیدواریم فعالیت‌های دانشجویان در این راستا ارج نهاده شود.

 مدیر روابط عمومی شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت در پاسخ به سوال ایسکانیوز مبنی بر اینکه «دستورالعملی برای نرخ کار دانشجویی وجود دارد یا خیر » خاطرنشان کرد: تا اواخر تیرماه دستورالعمل مشخصی در راستای فرایند واکسیناسیون توسط دانشجویان وجود نداشت. اما پس از آن نامه‌ای از سوی آیت الله رئیسی ابلاغ شد که بر اساس آن میزان دریافتی واکسیناتورهای رسمی (افرادی که تحت قرارداد رسمی مرکز بهداشت هستند یا از دانشگاه فارغ التحصیل شده یا قرارداد ۸۹ روزه دارند) ۳۰ هزار تومان در ساعت اعلام شده است. از طرفی اعلام شد که باید برای دانشجویان تعرفه کار دانشجویی لحاظ شود.

پرداخت هزینه کار دانشجویی در دانشگاه‌های علوم پزشکی به تعویق افتاده است؟

وی افزود: در برخی از دانشگاه‌ها محدودیت کار ۱۰۰ ساعتی برای کار دانشجویی در نظر گرفته می شود. به طور کلی هر فعالیتی که تحت نظر دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شود، باید برای آن تعرفه کار دانشجویی در نظر گرفته شود. در بسیاری از دانشگاه‌ها مبلغ کار دانشجویی برای افرادی که در فرایند واکسیناسیون مشارکت دارند از ۵ هزار و ۲۰۰ تومان آغاز شده و به ۱۳ هزار تومان نیز می‌رسد. متاسفانه در بسیاری از دانشگاه‌ها پرداخت هزینه کار دانشجویی به تعویق افتاده است، به عنوان مثال پرداخت کار دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی اراک حدود ۴ ماه به تعویق افتاده است.

خدمت‌رسانی دانشجویان در سالن‌های واکسیناسیون در قالب دوره‌های کارآموزی و کارورزی

کمانی با اشاره به انواع مختلف فعالیت‌های دانشجویی خاطرنشان کرد: فرآیندی اجباری در قالب قرارداد با مرکز بهداشت نیز تعریف شده است که بر اساس آن دانشجویان بهداشت، پرستاری، علوم آزمایشگاهی و پزشکی در قالب دوره‌های کارورزی و کارآموزی در سالن‌های واکسیناسیون خدمت‌رسانی می‌کنند. در بحث اردوهای جهادی برخی از دانشجویان تصمیم می‌گیرند به صورت کاملاً جهادی و در راه رضای خدا نسبت به انجام یک کار اقدام کنند. در برخی از موارد نیز دانشجویان تحت عنوان نیروی داوطلب به میدان می‌آیند و می‌خواهند نرخ کار دانشجویی را دریافت کنند. 

وی بیان کرد: بسیاری از دانشجویان ترم ۷ و ۸ رشته بهداشت در قالب کار دانشجویی در مراکز واکسیناسیون مشغول به فعالیت هستند و به صورت اجباری یا در قالب کارآموزی به میدان نیامده‌اند. متاسفانه مبلغ دریافتی این افراد از ۵۰۰۰ تومان آغاز و نهایت به ۸ هزار تومان می‌رسد و در برخی موارد نیز این مبلغ تا ۱۳ هزار تومان نیز افزایش پیدا می‌کند. دانشجویان علوم‌پزشکی تحصیلات آکادمیک دارند و پا به پای مدافعان سلامت در خط مقدم واکسیناسیون دین خود را به کشور ادا می‌کنند، چنین مبلغی در شأن این دانشجویان نیست. شورای صنفی وزارت بهداشت از مسئولان می‌خواهد میزان کار دانشجویی برای این افراد به ۱۶ هزار تومان افزایش پیدا کند همچنین پیگیری های لازم در راستای یکسان سازی دریافتی دانشجویان و نیروهای رسمی در دستور کار شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1109698

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =