کاهش ۱۵۰۰ تومانی قیمت غذای دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی

سخنگوی شورای صنفی مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت گفت: پیشنهاد تعرفه غذای دانشجویی توسط وزارت بهداشت مبلغی بین 3هزار تا ۳۵۰۰ تومان بود که با پیگیری شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت این مبلغ از ۱۷۰۰ تومان به ۲هزار تومان کاهش پیدا کرد.

عارف کمانی سخنگوی شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز با بیان اینکه ابتدای هر سال تحصیلی شاهد افزایش قیمت در حوزه‌های مختلف هستیم اظهار کرد: افزایش قیمت غذا از این قاعده مستثنی نیست؛ هر ساله شاهد این موضوع هستیم که قیمت غذای دانشجویی با شیب ملایمی افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در مدت زمان یک سال تا یک سال و نیم گذشته، قیمت مواد غذایی به دلیل تورم افزایش پیدا کرد، طبیعتاً برای تامین بودجه‌های غذایی خود تحت فشار قرار داشتند. تعطیلی دانشگاه‌ها منجر شد بودجه مربوط به تغذیه دانشگاه‌ها به درمان و بهداشت اختصاص پیدا کند. در حال حاضر با توجه به بازگشایی دانشگاه‌های علوم پزشکی این مشکل تا حد زیادی برطرف شده است. در این راستا بودجه وزارت بهداشت به اندازه کافی نبود؛ وزارت بهداشت معتقد بود باید تعرفه غذا دانشجویی 2 برابر شود.

سخنگوی شورای صنفی مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت گفت: پیشنهاد تعرفه غذای دانشجویی توسط وزارت بهداشت مبلغی بین ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان بود، این مبلغ با توجه به تورم عقلانی به نظر می‌رسید، اما از طرفی تورم منجر به افزایش مبالغ کار دانشجویی نشده است. بر اساس نامه نگاری و رایزنی‌های شورای مرکزی صنفی وزارت بهداشت اعلام کردیم در سال تحصیلی گذشته افزایش غذای دانشجویی ۲۵ درصد بوده است. پیشنهادی شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت افزایش قیمت غذای دانشجویی از ۱۷۰۰ تومان به ۲۰۰۰ تومان بود. خوشبختانه این افزایش مبلغ مورد تایید وزارت بهداشت قرار گرفت و مقرر شد از تنخواه و بودجه های سایر موارد نقایص مربوط به غذای دانشجویی برطرف شود.

وی افزود: هدف شورای صنفی مرکزی بهداشت از این اقدام، عدالت در زمینه تعرفه غذای دانشجویی در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور بود.برای برخی از دانشجویان تفاوت ۲ تا ۳ هزار تومانی مبلغ غذا تفاوتی ندارد اما ممکن است برخی از دانشجویان برای تامین همین مبالغ کم نیز با مشکل روبرو شوند. در این راستا قرار شد کمبودها و کاستی در زمینه بودجه تغذیه از روش‌های دیگر تامین شود، نباید برای تامین بودجه غذای دانشجویی به دانشجویان و خانواده‌های آنان فشار آورد.

کمانی اضافه کرد: در قانون اساسی تاکید شده است خدمات دانشجویی باید برای دانشجویان دولتی رایگان باشد، مبلغ کمی از غذای دانشجویی توسط دانشجویان پرداخت شده و حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد این مبلغ را دولت متقبل می‌شود. اگر به همین مبلغ کم نیز به صورت روزانه نگاه شود، این هزینه به ۵ هزار تومان در روز و ۳۵ هزار تومان در هفته می‌رسد. ممکن است پرداخت چنین مبلغی برای برخی از دانشجویان دشوار باشد.

وی بیان کرد: شورای مرکزی و مجمع دبیران صنفی وزارت بهداشت و در راستای کاهش تعرفه غذای دانشجویی تلاش‌های بسیاری کردند. امیدواریم شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت در راستای افزایش کیفیت غذاهای سلف‌های دانشجویی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور انجام دهد. در حال حاضر قیمت افزایش غذای دانشجویی ۱۷ درصد افزایش پیدا کرده است  با این حال باید کیفیت غذاها دوبرابر شود و نباید اغماضی در این حوزه صورت گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1112620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =