سکوت زنان در برابر تعرض‌های اجتماعی این رفتار را تقویت می‌کند

مجید ابهری از مصادیق تعرض به زنان در اجتماع و ریشه‌ این رفتار غلط اجتماعی توضیح داد.

مجید ابهری؛ آسیب‌شناس و متخصص علوم رفتاری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز از لزوم وجود امنیت اجتماعی برای زنان گفت؛ امنیت اجتماعی یکی از ضروری‌ترین فرایندها برای زندگی افراد به ویژه بانوان است که با اتکا به احساس امنیت می‌توانند به فعالیت‌های بیرون از خانه مشغول شوند.

او ادامه داد: متاسفانه به دلیل برخی مشکلات فرهنگی و گاه اجتماعی شاهد این هستیم که بانوان در محیط اجتماع مورد تعرض و آزار قرار می‌گیرند.

ابهری از مصادیق تعرض به زنان توضیح داد: تعرض‌ها شامل آزارهای کلامی مانند متلک‌گویی‌ها و بدزبانی‌ها، آزارهای فیزیکی نظیر لمس و تنه زدن و آزارهای رفتاری مانند خیره شدن می‌شود که حتی می‌توانند مشکلات روحی متعددی را برای زنان جامعه ایجاد کنند.

این متخصص علوم رفتاری در واکاوی ریشه این موضوع در جامعه عنوان کرد: متاسفانه این احساس در مردان وجود ندارد که زنانی که در خیابان هستند، شبیه به خانواده آن‌ها به امنیت اجتماعی نیاز دارند. یکی از دلایل این رفتار فاصله گرفتن از ارزش‌های اخلاقی است. هرچقدر این رفتار غلط در جامعه بیشتر شود، مشارکت زنان در فعالیت‌های اجتماعی کمتر می‌شود و این به ضرر جامعه تمام می‌شود که نیمی از نیروی مفید خود را از دست بدهد.

او افزود: اصل این تعرض‌ها از خانواده‌ها سرچشمه می‌گیرد و خانواده باید به پسر خود بیاموزد که زنان حاضر در اجتماع هم همچون خانواده خود او نیازمند امنیت هستند و او حق ندارد که امنیت‌ آن‌ها را به دلیل لذت خود مورد تعرض قرار دهد.

ابهری اظهار داشت: پس خانواده مسئولیت بعدی برعهده مدرسه و مراکز آموزشی است که غیرت اجتماعی را آموزش دهند و غیرت همان ایجاد احساس امنیت است. صدا و سیما و مراکز فرهنگی هم می‌توانند به آموزشگاه‌های تربیت رفتاری بدل شوند تا جامعه‌ای سالم داشته باشیم.

ابهری بیان کرد: ۸۰ درصد از زنانی که مورد تعرض قرار می‌گیرند، سکوت کرده و از ترس بازخوردهای اجتماعی بی‌توجه از ‌کنار این مسئله عبور می‌کنند. سکوت‌ کردن به تقویت این رفتار غلط کمک می‌کند و زنان باید در برابر این تعرض‌ها واکنش نشان دهند و از پلیس برای رفع مزاحمت کمک بگیرند تا مزاحم احساس نکند که می‌تواند به راحتی این کار را انجام دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1112695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =