ماجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان / قانونی شدن رمز ارزها به کجا رسید؟

در هفته ای که گذشت برخی نمایندگان از طرح هایی در زمینه متناسب سازی حقوق بازنشستگان و قانونی شدن رمز ارزها خبر دادند.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز، این هفته چندان اتفاق پر سر و صدایی در زمینه سیاسی نداشتیم، خانه ملت تعطیل بود تا نمایندگان به امور نمایندگی خود رسیدگی کرده و به حوزه انتخابیه خود سرکشی کنند. اما برخی نمایندگان از ارائه طرح هایی جدید خبر دادند که در ادامه به هریک از آنها می پردازیم.

طرح جدید نمایندگان برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هشت سال پیش تحت عنوان «همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران» در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و سرانجام در مرداد سال ۹۹ حقوق ماهانه بازنشستگان را در مرحله اول از ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان افزایش داد، حمایتی که برای دستیابی به هدف اصلی طرح یعنی ترمیم حقوق جامعه بازنشسته کشور باید تکمیل می‌شد و سرانجام پس از گذشت هشت ماه در فروردین ۱۴۰۰ توانست حقوق بازنشستگان را به بیش از چهار میلیون تومان رساند. لایحه دوفوریتی «دائمی شدن متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان» توسط سازمان برنامه و بودجه کشور به هیئت دولت ارائه شد و سرانجام پس از کش و قوس های فراوان، هیأت وزیران با هدف استمرار متناسب سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان پس از پایان برنامه ششم توسعه و به منظور برقراری عدالت در نظام پرداخت و رفع دغدغه و بهبود معیشت بازنشستگان و مستمری بگیران، این لایحه را در تاریخ 9 تیرماه 1400 به تصویب رساند.

اخیرا جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تدوین طرحی خواستار متناسب سازی حقوق بازنشستگان شدند. این طرح که به امضاء 209 نماینده مجلس رسیده است تقدیم هیئت رئیسه پارلمان شده تا روند قانونی خود را طی کند. لازم  به ذکر است این طرح ابتدا باید در کمیسیون های تخصصی مجلس بررسی و پس از آن به صحن علنی ارجاع تا به رای نمایندگان گذاشته شود. متن این طرح به شرح زیر است:

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

احتراماً طرح ذیل که به امضای 209 نفر از نمایندگان رسیده است، جهت طی مراحل قانونی تقدیم می شود.

مقدمه (دلایل توجیهی): بر اساس ماده 30 برنامه ششم توسعه و اجرایی شدن آن توسط دولت محترم از تاریخ 1 /7 /1399 به میزان 90 درصد حقوق و مزایا شاغل متناظر و هم ردیف (مشابه)؛ بدین وسیله جهت تصویب و دائمی نمودن آن در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری تقدیم مجلس شورای اسلامی می گردد و من بعد هرگونه افزایشی که برای شاغلین عملیاتی و اجرایی گردد 90 %ناخالص آن برای بازنشستگان قابل محاسبه و پرداخت است.

عنوان طرح: طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان

ماده واحده- دولت مکلف است نود درصد (90 (%ناخالص حقوق و مزایای شاغلین و افزایش سنواتی ایشان را در مورد بازنشستگان و مستمری بگیران کشوری و لشکری، محاسبه و پرداخت کند.

طرح خنثی سازی تحریم ها تدوین می شود

زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز از تدوین طرح خنثی سازی تحریم ها خبر داد و گفت: در قبال طرح کلان و استراتژیک آمریکا برای انزوای اقتصادی ایران در وزارت امور خارجه باید طرح جامع، کلان و استراتژیک برای مقابله و خنثی سازی تحریم ها تدوین شود. وی با اشاره به سیاست خارجی دولت سیزدهم اظهار کرد: سیاست دولت رئیسی اولویت دادن به دیپلماسی اقتصادی است و در این راستا، شروع مذاکرات وین در دستور کار است و منعی برای ادامه مذاکرات وجود ندارد. وی در همین راستا افزود: یکی از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی دولت آقای رئیسی بحث اقتصاد و دیپلماسی اقتصادی است و عضویت ایران در پیمان شانگهای نیز کمک خواهد کرد که ایران با کشورهای آسیایی و همسایه در قالب تعاملات اقتصادی و تبادلات تجاری بسیار موفق‌تر عمل کند.

طرح جدید مجلس برای کاهش تعرفه بنگاه‌های معاملات ملکی

اقبال شاکری عضو کمسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم از کاهش ۵۰ درصدی تعرفه بنگاه‌های معاملات ملکی با طرح جدید نمایندگان خبر داد. وی با اشاره به طرح کاهش تعرفه بنگاه‌های معاملات ملکی اظهار کرد: در جلسه اخیر کمیسیون عمران این طرح مورد بررسی قرار گرفت و کلیات طرح کاهش تعرفه بنگاه های معاملاتی به تصویب اعضای کمیسیون عمران رسید. وی افزود: پس از تصویب کلیات، طرح کاهش تعرفه بنگاه‌های معاملات ملکی برای بررسی بیشتر و کارشناسی به کارگروه تخصصی ارجاع شد.

عضو کمسیون عمران مجلس با بیان اینکه عملکرد بنگاه‌های ملکی باعث نارضایتی برخی از شهروندان شده و دراین زمینه گزارشاتی به نمایندگان رسیده است، بیان کرد: وابستگی حق الزحمه‌ای بنگاه‌های معاملات ملکی با قیمت ملک زمینه افزایش قیمت مساکن را فراهم می‌کند، از طرفی اقدامات و عملکرد بنگاه‌های مشاورین املاک برای دریافت این حق‌الزحمه‌ها نیز جای سوال دارد که لازم است به این موضوعات رسیدگی شود. شاکری با تاکید بر اینکه بر اساس طرح کاهش تعرفه بنگاه‌های ملکی، حق‌الزحمه آنها به میزان 50 درصد کاهش خواهد یافت، اظهار کرد:بر اساس طرح مذکور، رابطه تعرفه بنگاه‌های معاملاتی با قیمت ملک قطع شده و شیوه دیگری برای دریافت حق‌الزحمه آنها تعیین خواهد شد. نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه ساماندهی بنگاه‌های معاملات ملکی امری ضروریست ، تصریح کرد:همزمان  با بررسی طرح کاهش تعرفه بنگاه‌های معاملات ملکی در کمسیون عمران اقدامات و فعالیت‌هایی در جهت ساماندهی آنها و همچنین تغییر شیوه عملکرد بنگاه‌های معاملاتی در کمسیون قضایی و حقوقی در حال بررسی و پیگیری است تا مسئله تعیین حق‌الزحمه و شیوه عمرکد آنها ساماندهی شود.

پیشنهادات قانونی نمایندگان درباره رمزارزها

همچنین، مهدی طغیانی عضو کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از قانونگذاری در حوزه رمزارزها در مجلس خبر داد. وی با اشاره به موضوع رمزارزها، بیان کرد: در خصوص رمزارزها 2 بخش وجود دارد یک موضوع ماینینگ (استخراج رمز) که مسئله مصرف برق و همچنین خروج ارز برای خرید دستگاه‌های ماینر مطرح است و موضوع دیگر مبادله ارزهای دیجیتال است که به عنوان رقیب در مقابل بازار بورس، ارز و طلا در اقتصاد کشور مطرح می‌شود. طغیانی افزود: متاسفانه در حال حاضر قانونی که موضوع رمزارزها و مسائل مربوط به آن را ساماندهی کند و تکلیف بانک مرکزی و نهادهای نظارتی در خصوص مبادلات رمزارزها را مشخص کند وجود ندارد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در حال حاضر ما با مجموعه‌ای از واسطه‌ها طرف هستیم که درگاه پرداختی را گرفته و مشغول بازاریابی و خرید و فروش ارزهای دیجیتال هستند که این مسئله را از بعد نظارتی مجلس از بانک مرکزی پیگیر هستیم تا این واسطه‌ها را ساماندهی کنند. طغیانی با اشاره به گزارش کمیسیون اقتصادی درباره رمزارزها که در قالب تبصره یک ماده 45 آیین‌نامه داخلی مجلس تدوین و اخیرا در جلسه علنی قرائت شد، گفت: در این گزارش به قاعده مند کردن 2 موضوع یعنی استخراج ارز (ماینینگ) و تبادل ارزهای دیجیتال پرداخته شده؛ در این گزارش برای قاعده‌مند کردن هر 2 این موضوعات پیشنهادات قانونی مطرح شده است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: گزارش به کمیسیون بازگشته و در حال بررسی است و به زودی مجلس درباره رمزارزها قانونگذاری خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1113154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 17
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
      1 0
      طرح نمایندگان سر کار گذاشتن بازنشستگان هست اینها اگه راست می گویند لایحه دو فوریتی که دولت قبل داده بود را خارج از نوبت تصویب کنند چرا بودجه برای لایحه رتبه بندی معلمان هست و تورم‌زا نیست ولی بودجه برای لایحه همسان سازی بازنشستگان نیست نمایندگان مجلس سیاسی عمل می کنند ومطمئن باشید بازنشستگان ساکت نمی نشینند
    • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
      1 0
      استخراج رمز ارزها راهی برای ورود ارز و دلار به کشور و میانبری برای دور زدن تحریمهاست. دولت و مجلس نه تنها نباید در این مسیر مانع ایجاد کند بلکه باید از طرق مختلف از جمله تسهیل روند اخذ مجوز، در اختیار قرار دادن برق با تعرفه متعارف و حتی دادن تسهیلات بانکی زمینه را برای فعالیت سرمایه گذاران این حوزه فراهم نماید و صد البته می تواند در عوض این تسهیلات و تمهیدات از فعالان این بخش تعهدات و درآمدهایی متصور باشد که از جمله آنها مالیات و دیگر عواید می تواند باشد. استخراج کنندگان رمز ارز هم متقابلاً باید به دنبال روشهایی برای مصرف هرچه کمتر برق و انرژی باشند که یک روش آن استفاده از دستگاههای ماینر با قدرت هش ( هش رَیت) بالا می باشد. بطور مثال یک دستگاه انت ماینر جدید به اندازه ۱۵ دستگاه قدیمی تر قدرت هش دارد در حالیکه مصرف برق آن به اندازه یک دستگاه قدیمی است( البته قیمتش هم ۲۰ برابر آن است). راه حل دیگر استفاده از روشهای جدید ماینینگ مانند اویل ماینینگ (نگهداری دستگاه استخراج در روغن صنعتی)، واتر کولینگ( خنک کردن دستگاه استخراج بوسیله آب)،ایرکولینگ(خنک کردن دستگاه ماینر بوسیله هوا)و...می باشد.
    • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
      0 0
      دولت بیاد کم سابقه ها را بیست سال کنه تا اون کم سابقه ها هم بلکه بتونند یه نفس بکشند
    • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      0 0
      سلام دولت محترم فکری برای حقوق ناچیز ما بازنشستگان وزارت بهداشت بردارید دیگه نمی تونیم بااین اوضاع زندگی کنیم
    • IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      0 0
      نظر چی بدیم وقتی هیچکس ب فکر ما نیس ی سفر کاری خودشون میرن خدا تومن خرج میکنن ب بازنشسته بدبخت ک میرسه میگن هزینه برداره خودتون با 3 م میتونید زندگی کنید بگید نمیخوایم شما زندگی کنید اینجوری خیلی بهتره
    • سلیمانی ۰۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      3 0
      امیدوارم دولت سیزدهم باعمل نشان دهدکه به فکر مستمری بگیران تامین اجتماعی هستندونخ مثل دولتهای قبل فقط شعارباشد.به امیدآن روز انشااله یاحق
    • IR ۰۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      1 0
      باز هم مستمری بگیران تامین اجتماعی را فراموش کردند شرم بر مسئولینی که وضع بد معیشت قشر کارگر را نادیده میگیرند
    • IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      1 1
      توروخداااا توروجان عزیزانتون تورو اونکه تو دلتون قبول دارین ک حق ما چ میشود ب دادمون برسین دیگه از دست رفتیم حقوقهارو یک میزان کنید چطور یک بازنشسته با ۲ یا ۴ نفری ماهی ۱۵ تومان بگیرد یکی ۸ نفر عائله ۳ تومان آخه این چه مملکتی است که اینقدر زیاد فاصله طبقاتی مگر چ خبر است درست کنیداین فاصله را از خدا بترسید حق ما بر گردن شماست
    • حمید DE ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      0 0
      خدایی ما بازنشستگان هم شدیم سوژه خنده و تفریح شما شاغلان بعضا بیکار تا صبح تا شب الکی خالی بازی کنید با صحبت بی پشتوانه و آخرش کاسه خالی دست بازنشسته.
    • سیداحمد نبوی یزدی IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      0 0
      با سلام موفق باشید ومن۶۷ساله دیابتی وانسولین با۳۰واندی سوابق موجود فقط۱۴ سال قبول ب۱۸۰۰تومان جه کنم با این هزینه ها وو
      • یک دبیر بازنشسته IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
        1 0
        برو از حقت دفاع کن، چرا باید ۱۶ سال از سوابق خدمتت در نظر گرفته نشه، به قوه ی قضاییه شکایت ببر، یا مشکلت را با نماینده ی شهرت مطرح کن.
    • حسین IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      0 2
      چراازصنوق ملی کمک نمیگیرین بحران یک بازنشسته مسلمان دست کمی از یک خارجی که هم ازتوبره میخوره وهم ازآخور واجب تره
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      0 1
      چرا فکری به حال حداقل حقوق بگیران نمی کنید باسابقه ۳۲سال ۵ماه دریافتی ۴۳۰۰میلیون
    • اسکوئی IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      0 0
      وقتی اخبارهای مربوط به همسانسازی را می خواند یاگوش میدهد یاد جمله معروف آقا اباعبداللّه می افتم جمله (هل من ناصر ینصرنی) ایا( مجلسی وزیری نهادی مسئولی هست مستمری بگیران تامین اجتماعی رایاری کند) نمی دونم چرا همه دنبال کشوری ولشگری ومستمری بگیران لشگری هستن بس مال تامین اجتماعی چی
      • حسین IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
        0 0
        چی داری میگی کدوم لشکری من خودم ۵سال از جوانیم را در خط مقدم جنگ گذاشتم ۲سالشاتوکردستان تو روستاها بودم فقط خدا میداند چه خونه دلها خوردیم از چه کمین های وحشتناکی جان بدر بردیم بعدشم در شلمچه جزیره مجنون در فاو عراق تواین ۵سال چند بار مجروح شدم حالا نه خونه ای نه شغلی نه درآمدی که بتوان اجاره خانه داد و حداقل شب گرسنه نخوابید دو ووهفتصد ب من میدهند سریه گذشته که خیلیا ب حقوق ومستمریشان اضافه شد ب من که یک ریال اضافه نکردن بعدشم که رفتم برای پیگیری گفتند شامل شما نمیشود حالا اینبار امیدوارم ب همه حقوق ومستمری اضافه کنند تا این همه تبعیض وبی عدالتی ازبین برود مرگ بهترازاین زنده کیست
    • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      0 0
      همه اش دل خوشی است وطبل توخالی است
    • حسین IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      0 0
      باسلام دفعه قبل که اواسط سال ۹۹ اگر اشتباه نکنم حقوق ومستمری همه اضافه شد فقط نمیدانم چرا مستمری بگیران بنیاد جانبازان اضافه نشد یعنی دیوارکوتاه ترازاین بنده های خدا نبود که اتفاقا هم مریض روحی وهم‌جسمی دارند وبینشان کسانی هستن که چند سال در جبهه بوده آند آیا خدارا خوش می آید که همه را شامل شود ب غیراز این زجرکشیدگان ب هرحال امید این است که حداقل اینبار جبران گردد