خواسته دانشجویان خارج‌نشین؛ تحصیل در بهترین رشته‌های پزشکی بدون کنکور

شنیده‌ها حاکی از آن است عده‌ای از دانشجویان ایرانی محصل در خارج از کشور با شکایت به دیوان عدالت اداری قصد ابطال مصوبه وزارت بهداشت درباره ممنوعیت انتقال دانشجویان خارج از کشور بعد از ژانویه ۲۰۱۹ را دارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، براساس اعلام شورای صنفی مرکزی‌ دانشجویان وزارت بهداشت، شنیده‌های موثق از شکایت عده‌ای از دانشجویان ایرانی محصل در خارج از کشور (ورود ژانویه ۲۰۱۹ به بعد) برای اخذ انتقالی به داخل کشور حکایت دارد و شوراهای صنفی و دانشجویان علوم پزشکی سراسر کشور با این موضوع ناعادلانه به شدت مخالف هستند.

شنیده می‌شود عده‌ای از دانشجویان ایرانی محصل در خارج از کشور با شکایت به دیوان عدالت اداری قصد ابطال مصوبه وزارت بهداشت درباره ممنوعیت انتقال دانشجویان خارج از کشور بعد از ژانویه ۲۰۱۹ را دارند.

بهانه‌ این عده، نوسانات ارزی (موضوعی که سالهاست وجود دارد و این افراد باید پیش بینی ابن موضوع را می‌کردند) و مشکلات رفت و آمد به خارج از کشور به دلیل کرونا است. حتی شنیده می‌شود که در صورت شکست در طرح انتقال این دسته از دانشجویان به داخل کشور، عده‌ای طرح میهمانی به دانشگاه‌های علوم پزشکی داخل کشور برای دروس بالینی کارآموزی و کارورزی را به دلیل تعطیلی آموزش حضوری در کشورهای خارجی را مطرح خواهند کرد درحالی که بیمارستان‌های آموزشی و کلینیک‌ها، گنجایش دانشجویان مهمان آن‌ هم به تعداد زیاد را ندارند.

این موضوع خلاف قانون و دور زدن آشکار کنکور سراسری است و دانشجویان علوم پزشکی داخل کشور نیز اعلام کرده‌اند؛ «تمامی راهکارهای لازم را برای جلوگیری از امکان ابطال و تغییر قانون انتقالی دانشجویان خارج از کشور (ژانویه ۲۰۱۹) به کار خواهند بست.»

برخی از شورایهای صنفی دانشگاه‌های پزشکی معتقدند؛ «ورود این دسته از افراد که به اختیار خود در دانشگاه‌های خارج کشور مشغول به تحصیل شده‌اند (پیش بینی می‌شود حدود ۱۵ الی ۲۰ هزار دانشجوی شامل این طرح خواهند شد) و حتی برخی رنگ خارج را ندیده و تحصیل خود را تا به این لحظه تماما مجازی پیش برده‌اند، قطعا دانشجویان علوم پزشکی داخل کشور را که با مشقت فراوان در کنکور سراسری شرکت کرده و پذیرفته شده‌اند،دچار مشکلات زیرساختی، امکانات آموزشی، خوابگاه و... خواهد کرد.»

پذیرش ناگهانی دو تا سه برابر ظرفیت رشته‌های پرطرفدار علوم پزشکی از دانشجویان انتقالی خارج از کشور (پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری، فیزیوتراپی، پیراپزشکی و...) عملا موجب مشکلات جدی در آینده شغلی افراد پس از فارغ التحصیلی حتی برای گذراندن طرح انسانی خواهد شد.

همچنین شورای صنفی مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت به این دانشجویان خارج از کشور توصیه کرد: ضمن احترام به قانون و در صورت تمایل برای حضور مجدد در کشور، پس از اتمام تحصیل اقدام به شرکت در آزمون ملی کرده و براساس ظرفیت مورد نیاز و به شکل قانونی و علمی، وارد کشور شوند و با ورود غیر مشروع به داخل کشور به بهانه‌های واهی، موجب حق الناس و ایجاد مشکلات جدی برای دانشجویان داخل کشور نشوند. کمبود امکانات آموزشی و ازدیاد دانشجو، قطعا زندگی آینده این دسته از دانشجویان را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد. 

مجمع دبیران شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور، ضمن محکوم کردن این اقدام ناعادلانه و برخلاف قانون و اخلاق، اقدامات مقتضی حقوقی و کمپین‌های مدنی اعتراضی را برای جلوگیری از این موضوع را در آینده آغاز خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1114128

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس US ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      0 0
      سلام ، مصوبه طاهری است ، وزارت بهداشت باریک امتحان داخلی مشکل دانشجویان خارج کشور را که عموما از فرزندان پزشکان و ثروتمندان هستند را حل کرد، وزارت بهداشت بزرگترین رانت و بی عدالتی آموزشی را برای افراد ثروتمند و بخصوص پزشکان ایجاد کرده است و طاهرا کسی به آن توجه ندارد و دولت سیزدهم همچنان به این بی عدالتی ادامه داده است ‌و به راحتی با یک امتحان داخلی ، فرزندان ثروتمندان و پزشکان را که در کشورهای اروپایی ، و بلوک شرق مثل مجارستان ، اوکراین و غیره تحصیل می‌کنند به دانشگاه های داخل کشور منتقل می کند . و جالب اینکه خود امتحان داخلی زیر سوال است و این حضرات به راحتی با این امتحان آبکی به دانشگاه ها راه می یابند . تنها کافی است مدتی هزینه کنید و در کالج های مجارستان و غیره ثبت نام کنید و سپس با مدارک جعلی مثل نیاز خانواده ، بیماری خاص خود را در گروهی که دارای شرایط تبدیل خارج به داخل هستید جا بزنید و بعد از یک امتحان داخلی صوری در دانشگاه های داخل ثبت نام میکنید .