تولیدات پلیسی کم شده است؟ / چه فیلم و سریال هایی باید در حوزه نیروی انتظامی ساخته شود؟

امروز جامعه به هیجان و فضای اکشن سریال‌ها و فیلم‌های پلیسی نیاز دارد، همچنان که طیف عظیمی از جامعه دنبالِ محتوایی‌اند که ضریب هوشیاری‌شان نسبت به آسیب‌ها، بزهکاری‌ها و ناهنجاری‌ها در جامعه بالا برود.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، مدت‌ها است تلویزیون سریالی پخش نمی‌کند که ما را به فکر فرو ببرد یا مخاطب را از حیثِ صحنه‌های اکشن و جذاب، به هیجان وادار کند. فقط می‌آیند که باشند و آنتن را پُرکنند، خبری از آن سریال‌های اپیزودیکِ معمایی "کلانتر"، "شلیک نهایی" و حتی "خواب و بیدار" و "آمین" هم نیست.

زمانی محسن شاه‌محمدی و مهدی فخیم‌زاده بیشتر برای این حوزه وقت می‌گذاشتند، اما رفته رفته، حضورشان در تلویزیون کمرنگ‌تر شد. یا گه‌گاه به سراغِ آثار دیگری رفتند و به تعبیری از کارهای اکشن و پلیسی فاصله گرفتند. البته خبرهایی به گوش رسید که فخیم‌زاده فیلمنامه‌ای پلیسی در دست دارد، اما نه از سوی خود فخیم‌زاده و نه دست‌اندرکاران امر تأیید نشد.

چرا تولیدات فیلم پلیسی کم شده؟ / چه فیلم‌ها و سریال‌هایی باید در حوزه پلیس و نیروی انتظامی ساخته شود؟

چرا سریال پلیسی در تلویزیون نداریم؟

پخشِ سریال‌های گذشته خصوصاً کارهای پلیسی مثل "کلانتر" و "شلیک نهایی" و حتی "مزد ترس" مخاطب را به دوران طلایی سریال‌سازی می‌برد. کارگردان‌هایی مثل تمجیدی و شاه‌محمدی رگِ خواب مخاطب را می‌شناختند. از طرفی تلویزیون به سراغ کاربلدها می‌رفت و با تهیه‌کنندگان و حتی کارگردانان یک بار مصرف کار نمی‌کرد. بخش‌ها و ژانرهای تخصصی را به کاربلدهای این حوزه واگذار می‌کرد، اما این روزها حوزه سریال‌سازی اینگونه مدیریت نمی‌شود.

مدت‌ها گذشت سریال اپیزودیکِ جذابی که البته فضای آسیب‌های اجتماعی را داشت از شبکه یک سیما پخش شد. "محکومین" که البته با نام "سرگذشت" روی آنتن رفت و اگر مورد حمایت قرار بگیرد سازندگانش دوباره فصل‌های بعدی برای این مجموعه اپیزودیک درنظر خواهند گرفت. در کنار این کارها، "شاید برای شما هم اتفاق بیفتد" با وجود ضعف‌های متعدد ساخته می‌شد که آن کار هم به دلیل مشکلات بودجه‌ای، دیگر ادامه پیدا نکرد.

با کنار رفتن این سریال‌سازان گویا قالب جذاب و لازمِ "اپیزودیک" به ورطه فراموشی سپرده شده و از این نوع سریال‌سازی مخاطب‌پسند هم فاصله گرفتیم. البته که کنار رفتن سریال‌سازان کاربلد و حرفه‌ای هم مزید بر علت شده است، چون تازه‌واردها گویا به ساخت سریال خطّی، سوژه‌های تکراری و صرفاً جذابیت‌های بصری، بیشتر علاقه‌مندند.

چرا تولیدات فیلم پلیسی کم شده؟ / چه فیلم‌ها و سریال‌هایی باید در حوزه پلیس و نیروی انتظامی ساخته شود؟

چرا کارگردان "کلانتر" و "هوش سیاه" نیستند؟

علاوه بر مهدی فخیم‌زاده و محسن شاه‌محمدی که کم پیدا شده‌اند، نامِ مسعود آب‌پرور را هم به این فهرست اضافه کنید که بعد از "هوش سیاه" آن‌طور که باید با او رفتار نشد و طرح‌هایش به مرحله اجرا درنیامدند بعد از مدت‌ها یک مسابقه سینمایی اجرا می‌کند. حتماً نبود سریال‌سازان قوی و اپیزودیک‌کار، هم این قالب را کمرنگ کرده و هم از طرفی ژانر پلیسی و جنایی تلویزیون دچار فرسایش جدی شده است.

امروز هم جامعه به هیجان و فضای اکشن سریال‌ها و فیلم‌های پلیسی نیاز دارد همچنان که طیف عظیمی از جامعه دنبالِ محتوایی‌اند که ضریب هوشیاری‌شان نسبت به آسیب‌ها، بزهکاری‌ها و ناهنجاری‌ها در جامعه بالا برود. زمانی امثالِ مهدی فخیم‌زاده و محسن شاه‌محمدی و حمید لبخنده سریال‌های اصطلاحاً خیابان‌خلوت‌کن می‌ساختند و امروز فقدانِ این کارها هر روز بیشتر در تلویزیون احساس می‌شود.

چرا فیلمهای پلیسی ساخته نمی‌شود؟

من همیشه این کارها را در دورانِ گذشته، خیابان‌خلوت‌کن دیده‌ام. شاید بخشی از آن به مشکلات بودجه‌ای ناجا در مقوله فرهنگی برگردد. به سمت ساخت تله‌های ۹۰ دقیقه‌ای رفتیم که هم متنوع‌تر باشد و هم سوژه‌های بیشتری را دنبال کنیم. خودمان هم می‌دانیم هیچ‌چیز به تأثیرگذاری سریال نمی‌رسد، اما مشکلات بودجه این فقدان‌ها را ایجاد می‌کند.

واقعاً جای سریال‌های پلیسی در تلویزیون خالی است و می‌طلبد در نیروی انتظامی و صدا و سیما به این موضوع بیشتر توجه شود. من بعد از سریال "زمین گرم"، مشغول سریالی به نام "مرداب" شهرام شاه‌حسینی‌ام که در شبکه نمایش‌خانگی پخش می‌شود.

چرا تولیدات فیلم پلیسی کم شده؟ / چه فیلم‌ها و سریال‌هایی باید در حوزه پلیس و نیروی انتظامی ساخته شود؟

چه فیلم‌ها و سریال‌هایی باید در حوزه پلیس و نیروی انتظامی ساخته شود؟

باید درباره نقش پلیس و آرامش در جامعه و امنیت کارهایی بسازیم تا ضریب هوشیاری مردم بالاتر برود. من گاهاً می‌بینم خانم‌ها به برخی از نکات امنیتی در داخل خیابان‌ها توجه نمی‌کنند و می‌تواند اپیزودی از سریال، شود. آرزویم این است آن‌قدر کارهای پلیسی با کیفیت و مؤثر و ماندگاری خلق شود که خانواده‌ها ضریب هوشیاری خانواده‌ها را بالا ببریم.

دلمان می‌خواهد و آرزو داریم فیلم‌هایی در سطح بالا برای پلیس و ضریب هوشیاری مردم نسبت به امنیت در جامعه ساخته شود. موبایل‌های قیمتی در خیابان به دستِ خانم‌ها و جوانان است که بدون توجه به مسائل امنیتی، دست‌شان می‌گیرند و دزدی اتفاق می‌افتد. اگر کارهایی بسازیم، حتماً بانوان و جوانان ما متوجه می‌شوند باید چطور از خودشان در برابر این اتفاقات محافظت کنند. وقتی مقابله پلیس را با خلافکاران در رسانه ملی نشان دهیم، خلافکاران هم متوجه تبعات این کارها می‌شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1114449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رقیه سادات حسینی IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
      3 0
      عالی بود
    • آیهان IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
      2 0
      بله واقعا جای سریال هایی مثل خواب وبیداردررسانه ملی خالیه