آخرین وضعیت کرونا در کشور |  روند افزایشی مراجعه سرپایی / پاشنه آشیل شکست زنجیره ابتلا در شهرستان‌های صنعتی یا گردشگرپذیر

درحالی که روز گذشته کمترین نرخ ابتلای روزانه در سه ماه گذشته به ثبت رسید برخی کارشناسان نگران افزایش مراجعه بیماران به مراکز درمانی در برخی شهرستان‌ها هستند.

به‌گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، در شرایطی که روز گذشته در هفته پایانی مهر 1400 کمترین نرخ ابتلای روزانه نسبت به سه ماه گذشته ثبت شد برخی کارشناسان با اشاره به روند افزایشی مراجعه به مراکز درمانی در برخی شهرستان‌ها نسبت به عادی انگاری هموطنان ابراز نگرانی می‌کنند.

در این زمینه کارشناسان با اشاره به روند افزایشی نرخ ابتلا و مراجعه سرپایی به مراکز درمانی در برخی شهرستان‌ها تاکید می‌کنند این روند نشانه‌ای از احتمال آغاز خوشه‌های ابتلای خانوادگی در آینده نزدیک است و این اتفاق می‌تواند زنجیره ابتلا را دوباره فعال کرده و به دلیل سطح پایین رعایت پروتکل‌های بهداشتی زمینه ایرانگردی دوباره ویروس منحوس آغاز شود.

این گروه تاکید می‌کنند کلونی‌های جمعیتی بخصوص در شهرستان‌های صنعتی یا گردشگرپذیر هم اکنون می‌تواند پاشنه آشیل شکست زنجیره ابتلا در این مناطق باشد که شعله‌ور شدن بیماری در این مراکز سایر بخش‌ها را هم آلوده می‌کند که تجارب و بررسی‌های انجام شده در روند آغاز همه‌گیری در پیک‌های گذشته نشان داده در کلانشهرها فقط 4 روز زمان لازم است تا شهرستان‌های اطراف نیز در وضعیت بحرانی قرار گیرند که نمونه بارز آن را می‌توان در کلانشهر تهران و کرج دید.

به گفته کارشناسان این تجارب اکنون با قوت گرفتن احتمال آغاز پیک ششم نباید عامل اشتباه محاسباتی از سوی هموطنان و البته مسئولان باشد که حتی سطح بالای واکسیناسیون نمی‌تواند از تبعات آن کاسته و هزینه‌های کمتری به کشورمان تحمیل کند بنابراین بهترین راهکار و البته موثرترین راهکار برای مدیریت کم هزینه پیک ششم که درحال نزدیک شدن به آن هستیم مشارکت در واکسیناسیون عمومی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم است.

این گروه تاکید می‌کنند مسئولان وزارت بهداشت با توجه به رفتارشناسی ویروس در پیک‌های گذشته تدابیر مثبتی برای مقابله با  پیک ششم اندیشیده‌اند و همزمان با سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون در تلاش هستند مدیریت قرنطینه هوشمند را اجرایی کنند که توفیق و دستیابی به اهداف تعیین شده از این پس دقیقا بستگی به همراه کامل هموطنان با سیاست‌های اتخاذ شده مسئولان دارد.

کارشناسان همچنین معتقدند کاهش تدریجی محدودیت‌ها و نزدیک شدن زندگی مردم به شرایط عادی‌تر دقیقا در راستای همین سیاست‌ها خواهد بود از این رو اگر بگوییم پاشنه آشیل کاهش هزینه‌های مدیریت پیک‌های بعدی از این پس تنها همراهی و مشارکت حداکثری مردم است دور از واقعیت نیست.

این گروه می‌گویند: کاهش تدریجی دمای هوا و حضور جمعیت زیاد در فضای بسته با درنظر گرفتن بازگشت کارکنان و کارگران به محل کارشان می‌تواند در بسیاری از نقاط دردسرساز باشد به این دلیل که آمارها نشان می‌دهد سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم به سطوح غیرقابل تصویری در شرایط فعلی نزول کرده که باید در این زمینه هموطنان تجدید نظر داشته باشند.

کارشناسان تاکید می‌کنند  وسایل حمل و نقل عمومی و همچنین عدم تهویه مناسب هوا در ادارات، مراکز خرید، کارگاه‌ها و ... همه و همه مواردی هستند که می‌تواند یکباره روند نزولی فعلی را در جهت مخالف شدت بخشیده و مشکلات متعددی به کادر درمان تحمیل کند تا دوباره شاهد افزایش موارد فوتی یا گرفتاری مردم در سراسر کشورمان باشیم.

فرصت طلایی واکسیناسیون را از دست ندهید

در این زمینه وزیر بهداشت روز گذشته در دیدار خود با مراجع اظهار داشت: در برخی نقاط وضعیت واکسیناسیون مناسب؛ اما در برخی مناطق از جمله قم و برخی شهرستان‌های گردشگرپذیر که مسافرین زیادی به آنجا رفت و آمد دارند هنوز وضعیت واکسیناسیون قابل توجه نیست. نگرانیم که موج ششم بیماری شروع شود و مشکلاتی را برای مردم ایجاد کند.

بهرام عین اللهی همچنین با ورود حجم قابل توجهی از واکسن تا آبان 1400 گفت: تا 9 آبان ماه حدود 50 میلیون دُز واکسن کرونا وارد کشور می‌شود. خوشبختانه تولید واکسن داخلی هم مناسب، اما حجم تولیدات اندک است و نمی‌توانیم صبر کنیم تا تولیدات واکسن داخلی برسد؛ بنابراین با استفاده از امکانات ایجاد شده واکسن‌های وارداتی تلاش می‌کنیم سطح حداکثری واکسیناسیون را در کشور داشته باشیم و این فرصت طلایی را برای واکسیناسیون از دست نمی‌دهیم.

عین‌اللهی در ادامه تاکید کرد: بررسی‌ها بخصوص در بخش کادر درمان نشان داد که واکسیناسیون اثرگذاری بسیار بالایی در کاهش موارد فوتی و البته بیماری سخت ایجاد می‌کند  بنابراین هموطنان نباید نگران از این روند باشند چون تزریق واکسن ضامنی برای کاهش هزینه‌های پیک‌های بعدی است و مشارکت حداکثری مردم در آینده کمک قابل توجهی به مسئولان مربوطه و کادر درمان برای مدیریت همه‌گیری است.

استان آذربایجان غربی/666 بستری مشکوک ثبت شد

جواد آقازاده با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا در آذربایجان‌غربی اظهار داشت: در شبانه‌روز گذشته تعداد 666 نفر مشکوک به کرونا در استان شناسایی و بستری شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان‌غربی گفت: همچنین یک هزار و 403 نفر بستری سندروم حاد تنفسی و 46 نفر وصل به ونتیلاتور در بیمارستان‌های سطح استان ثبت شد.

وی بیان کرد: از سوی دیگر در شبانه روز گذشته 285 نفر در بخش آی سی یو در سراسر آذربایجان‌غربی بستری شدند.

آقازاده با اشاره به ابتلای 770 نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته به کرونا افزود: تاکنون 293 هزار و 173 نفر به کروناویروس مبتلا شدند.

وی با اشاره به فوت 22 نفر دیگر در شبانه روز گذشته بر اثر کرونا اظهار داشت: کرونا تاکنون جان 6 هزار و 636 نفر از هم استانی‌ها را گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان‌غربی از واکسیناسیون 59 هزار و 150 نفر دیگر خبر داد و افزود: هم اکنون شمار واکسینه‌ها به دو میلیون و 758 هزار و 263 نفر رسید.

وی تصریح کرد: تاکنون یک میلیون و 937 هزار و 49 نفر دز اول و 821 هزار و 214 نفر دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

استان بوشهر/ بستری در بخش کرونایی مراکز درمانی 133 نفر شد

سعید کشمیری از تزریق بیش از یک میلیون واکسن کرونا به جامعه هدف در استان بوشهر خبر داد و اظهار داشت: از این تعداد واکسن به بیش از 655 هزار نفر از  جامعه هدف گروه سنی بالای 12 سال تزریق شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه 41.5 درصد افراد بالای 12 سال استان هر 2 نوبت واکسن کرونا دریافت کرده‌اند گفت: تاکنون به بیش از  60 هزار دانش‌آموز استان بوشهر واکسن کرونا تزریق شده و این روند همچنان ادامه دارد.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر روند ابتلا به کرونا در استان کاهشی دانست و با اشاره به سیر نزولی بیماران بستری در بخش کرونایی مراکز درمانی استان خاطر نشان کرد: روز گذشته 38 بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند و در مجموع اکنون بیماران بستری در بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر 133 نفر است.

وی با اشاره به اینکه اکنون 21 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان بوشهر در حال درمان هستند، از وضعیت حاد 7 نفر از آنان خبر داد.

کشمیری به ثبت 3 مورد فوتی ناشی از کرونا در استان هم اشاره کرد و افزود: تعداد مبتلایان شناسایی شده کرونا در استان بوشهر به 87 هزار نفر و تعداد قربانیان به یک‌هزار و 987 نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اضافه کرد: در شبانه‌روز گذشته 34 بیمار با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند، که از این تعداد 13 نفر به طور حتم کرونا داشتند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر به وضعیت رنگ‌بندی کرونایی شهرستان‌های استان پرداخت و تصریح کرد: اکنون 5 شهرستان آبی و 5 شهرستان دیگر بر اساس اعلام آخرین رنگ‌بندی در شرایط زرد هستند.

وی بیان کرد: شهرستان‌های 5 گانه جم، دشتستان، دیر، کنگان و گناوه در شرایط آبی و 5 شهرستان دیگر شامل بوشهر، تنگستان، دشتی، دیلم و عسلویه در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

استان خراسان رضوی/ احتمال اوج گیری موج ششم از شرق کشور

محمود شبستری اظهارداشت: ویروس کرونا تاکنون 45 جهش داشته که در موج چهارم نوع آلفای انگلیسی و در موج پنجم نوع دلتای هندی آن در خراسان رضوی غالب بود.

وی افزود: در صورت ورود موج ششم کرونا به خراسان رضوی، احتمال شیوع سویه "لامبدا" و "مو" که منشاء آنها آمریکای جنوبی است، وجود دارد.

شبستری تصریح کرد: احتمال اوج‌گیری موج ششم کرونا از شرق کشور وجود دارد و خراسان رضوی با توجه به رفت و آمدها در مناطق شرقی و جنوبی و همجواری با کشور افغانستان در معرض خطر است.

 وی گفت: روند کاهشی مبتلایان به کووید 19 در این استان ادامه دارد اما نگران ورود موج ششم کرونا در اواخر مهرماه هستیم چرا که عدم ورود به موج ششم کرونا، نیازمند مساعدت و کمک همگانی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پوشش فراگیر واکسیناسیون است.

شبستری گفت: با تدابیر انجام شده موج پنجم کرونا در خراسان رضوی که بیشترین تعداد ابتلا را در بین دیگر موج‌ها داشت، به خوبی مدیریت شد. امیدواریم که آحاد مردم با هوشیاری و رعایت کامل مسوولیت‌های اجتماعی خود، مانع شکل‌گیری ششمین موج هجوم ویروس کرونا در مشهد و خراسان رضوی شوند و کاهش روند ابتلا به بیماری کووید 19 و مرگ و میر ناشی از آن همچنان ادامه داشته باشد.  

استان خوزستان/ برای مقابله با پیک احتمالی کرونا شرایط مطلوبی داریم

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد کرونا استان خوزستان درباره مقابله با پیک بعدی کرونا  در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در اهواز؛ اظهار داشت: برای مقابله با کرونا علاوه بر واکسیناسیون نیاز به رعایت صدرصدی ضوابط بهداشتی هستیم.

 ولی‌الله حیاتی  افزود: در دستگاه های اجرایی باید علاوه برا انجام واکسیناسیون، به مساله اجرا و رعایت ضوابط بهداشتی تاکید شود و مانع از بی تفاوتی و ساده انگاری در این زمینه شود.

معاون امنیتی استانداری خوزستان گفت: برای اینکه مانع از شکل گیری پیک جدید شویم باید همچنان بر رعایت ضوابط بهداشتی تاکید کنیم.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد کرونا خوزستان گفت: در حال حاضر میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خوزستان 43 درصد شده که بسیار نگران‌کننده است لذا فرمانداران باید اکیپ‌ها و گشت‌های بازرسی خود را فعال کنند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی آبادان در بحث واکسیناسیون رتبه آخر کشور را دارد افزود: این موضوع باعث کاهش رتبه استان خوزستان در واکسیناسیون شده لذا فرمانداران شادگان، آبادان و خرمشهر به همراه رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان باید اقدامات لازم در خصوص افزایش میزان واکسیناسیون را انجام دهند.

حیاتی با اشاره به مصوبه ضمانت اجرایی محدودیت‌های هوشمند در کشور گفت: موضوع برخورد با کارکنان اداراتی که تمایل به واکسن ندارند از 2 هفته قبل در خوزستان به تصویب رسید در حالی که امروز در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شد.

فرهاد ابول‌نژادیان اظهار داشت: سرعت واکسیناسیون در استان مناسب است و امیدواریم با حضور مناسب مردم میزان واکسیناسیون بیش از پیش افزایش یابد.

وی افزود: این احتمال وجود دارد که در ماه های آینده شاهد پیک جدید کرونا در استان و کشور باشیم که هشدارها وآمادگی های لازم برای مقابله با پیک جدید ایجاد شده است.

رئیس علوم پزشکی اهواز گفت: در زمینه تخت بیمارستانی و دارو ذخیره مناسبی در استان وجود دارد و نگرانی از این بابت نیست.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی درمانی برای مواجهه با پیک بعدی در استان خوزستان، افزود: در فاز نخست، 2 هزار تخت پیش‌بینی شده که این تعداد تا 3 هزار تخت قابل افزایش است. 400 تخت ICU نیز در فاز اول در نظر گرفته شده که این تعداد تا حدود 550 تخت قابل افزایش است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود پیک بعدی کرونا از هفته دوم آبان‌ماه به بعد رخ دهد.

استان کرمان/ بستری‌های کرونا به مرز 300 نفر رسید

طبق آخرین رنگ‌بندی اعلام شده در حال حاضر 4 شهرستان استان در وضعیت آبی، 14 شهرستان در وضعیت زرد و 5 شهرستان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند، روند نزولی کرونا در استان کرمان نیز همچنان ادامه دارد و بستری‌های کرونا در بزرگترین استان کشور با 15 درصد کاهش نسبت به هفته قبل، به مرز 300 مورد نزدیک شده، با این وجود مسئولان استان، وضعیت موجود را شکننده می‌دانند و نگران عادی انگاری و شیوع مجدد کرونا کرونا هستند.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 304 مورد است اظهار داشت: از این تعداد 161 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 27 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 19 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 17 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 80 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری 48 بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید 19، تاکنون به 40 هزار و 756 مورد رسیده است.

وی به فوت 3 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 4 هزار و 825 مورد رسیده است.

شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان یک میلیون و 745 هزار و 746 مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را 828 هزار و 328 مورد است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1115189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =