تأکید بر تشکیل دولت فراگیر افغانستان در نشست مسکو

طرف‌های شرکت‌کننده در نشست مسکو در افغانستان بعد از اتمام این نشست بیانیه‌ای مشترک صادر کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز، شرکت‌کنندگان در نشست مسکو که امروز چهارشنبه برگزار شد در بیانیه‌ای مشترک ضمن تأکید بر احترام به حاکمیت و استقلال افغانستان بر تمایل مشترکشان برای ترویج امنیت در افغانستان و نقش‌آفرینی در ثبات منطقه‌ای تأکید کردند.

در همین راستا، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان گفته که هیئت امارت اسلامی با نماینده ویژه هند در افغانستان دیدار کرد. طبق گفته مجاهد، این هیئت عالی رتبه به سرپرستی مولوی عبدالسلام حنفی ، معاون نخست وزیر امارت اسلامی افغانستان با جناب جی پی سینگ ، نماینده ویژه هند در افغانستان، پاکستان و ایران و هیات همراه وی در حاشیه نشست رسمی مسکو امروز هر دو طرف توجه به نگرانی های یکدیگر و بهبود روابط دیپلماتیک و اقتصادی را ضروری دانستند. سرانجام طرف هندی برای ارائه کمک های بشردوستانه گسترده به افغان ها اعلام آمادگی کرد.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

۱- در روز ۲۰ اکتبر ۲۰۲۱، سومین نشست رایزنی‌های چارچوب مسکو در خصوص افغانستان با مشارکت نمایندگان ویژه یا مقام‌های ارشد کشورهای روسیه، چین، پاکستان، ایران، هند، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان و همچنین هیئتی بلندپایه از دولت موقت افغانستان برگزار شد.

۲- طرف‌ها احترامشان به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان را مورد تأکید قرار داده و تعهدشان را به افغانستان به عنوان کشوری صلح‌آمیز، تقسیم‌ناپذیر، مستقل، رو به توسعه اقتصادی، عاری از تروریسم و جرائم مرتبط با مواد مخدر و رعایت‌کننده هنجارهای اساسی حقوق بشری را یادآوری کردند.

۳- عنوان شد که تعاملات عملی بیشتر با افغانستان بایستی واقعیت‌های جدید، یعنی به قدرت رسیدن طالبان در آن کشور را صرفنظر از به رسمیت شناختن رسمی دولت جدید افغانستان توسط جامعه بین‌المللی، در نظر بگیرد.

۴- کشورهای مشارکت‌کننده از رهبران فعلی افغانستان می‌خواهند گام‌های بیشتری در جهت بهبود حاکمیت و تشکیل یک دولت فراگیر واقعی که منعکس‌کننده منافع تمامی نیروهای سیاسی-قومی در این کشور باشد، بردارند. این، یک پیش‌شرط بنیادین برای تکمیل روند آشتی ملی در افغانستان خواهد بود.

۵- کشورهای مشارکت‌کننده از رهبران فعلی افغانستان می‌خواهند سیاست‌های داخلی و خارجی متعادل و عقلانی در پیش بگیرند، سیاست‌های دوستانه‌ای در قبال همسایگان افغانستان اتخاذ کنند، اهداف مشترک صلح، امنیت، ایمنی ماندگار و رفاه دیرپا را محقق کنند و به حقوق گروه‌های قومی، زنان و کودکان احترام بگذارند.

۶- طرف‌ها ضمن ابراز نگرانی درباره فعالیت سازمان‌های تروریستی ممنوعه در افغانستان بر تمایل خود برای ترویج امنیت در افغانستان و نقش‌آفرینی در ثبات منطقه‌ای تأکید کردند.

۷- کشورهای مشارکت‌کننده از اینکه دولت موقت افغانستان بر تعهدات پیشین خود برای جلوگیری از استفاده از خاک افغانستان علیه همسایگانش و دیگر کشورها در منطقه و سایر نقاط دنیا تأکید کرده ابراز خشنودی کردند.

۸- طرف‌ها ضمن ابراز نگرانی شدید از وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی و انسانی در افغانستان، درباره ضرورت بسیج تلاش‌های هماهنگ جامعه بین‌المللی جهت ارائه کمک‌های انسانی و اقتصادی به مردم افغانستان در دوران بازسازی این کشور بعد از درگیری‌ها ابراز اطمینان کردند.

۹- با توجه به این شرایط، طرف‌ها پیشنهاد راه‌اندازی یک ابتکار جمعی برای برگزاری همایش بین‌المللی کمک به افغانستان تحت نظارت سازمان ملل در اسرع وقت را مطرح کردند. این پیشنهاد، در پرتو این تفاهم مطرح شد که مسئولیت بنیادین بازسازی اقتصادی و مالی افغانستان بعد از درگیری‌ها بایستی توسط کنشگران دارای نیروی نظامی که ۲۰ سال در این کشور بودند به عهده گرفته شود.  

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1115708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =