تجاری سازی محصولات بومی در مرکز رشد واحد اصفهان/ کامپوزیت‌های پلیمری با استفاده از مواد ضایعاتی تولید می‌شود

 مدیرعامل شرکت دانش بنیان راسن نوین تجارت آسیا از تولید محصول تحت عنوان کامپوزیت‌های بایو پلیمری زیست تخریب‌پذیر و نام تجاری "کامپوپلاست" خبر داد و افزود: محصولی تحت عنوان کامپوزیت‌های بایو پلیمری زیست تخریب پذیر و نام تجاری "کامپوپلاست" که با استفاده از مواد ضایعاتی کشاورزی همچون ساقه گیاه گندم، چلتوک برنج، خاک اره به عنوان فیلر و مواد پایه قارچی تولید می‌شود.

 به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، شرکت دانش بنیان راسن نوین تجارت آسیا مبدع طرح کامپوپلاست است که با حمایت‌های مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان توانسته مسیر پیشرفت را به سرعت طی کند و محصولی منحصر به فرد به کشور عرضه کند. محصولی که نه تنها مشابه داخلی ندارد، بلکه در دنیا بی‌نظیر است. محصولی تحت عنوان کامپوزیت‌های بایو پلیمری زیست تخریب پذیر و نام تجاری "کامپوپلاست" که با استفاده از مواد ضایعاتی کشاورزی همچون ساقه گیاه گندم، چلتوک برنج، خاک اره به عنوان فیلر و مواد پایه قارچی تولید می‌شود.

امیر ثابت، مدیرعامل این شرکت از مزیت‌های محصولی که شاید کمتر نامش را شنیده باشیم سخن می‌گوید. ثابت سختی‌ها و ناملایمتی‌هایی نیز در این مسیر دید که البته نه تنها باعث سرخوردگی و ناامیدی او نشد، بلکه همچون کاتالیزور انگیزه‌های او را برای موفقیت چند برابر کرد. متن کامل گفت و گو را در ادامه می‌خوانید:

درباره شرکت و محصولات تولید شده توضیح دهید؟

شرکت راسن نوین تجارت آسیا مبدع طرح کامپوپلاست در کشور است. این شرکت ازسال 1394 شروع به فعالیت کرد و ایده طرح تولید کامپوزیت از مواد دور ریختنی و ضایعات کشاورزی در سال 1395 شکل گرفت. فرایند تحقیق و توسعه طرح حدود سه سال طول کشید و در اوایل سال 1398 به ثبت اختراع داخلی رسید. شرکت در سال 1399 با تاییدیه معاونت علمی ریاست جمهوری به شرکت دانش بنیان تبدیل شد و توانست در این مدت کوتاه علاوه‌بر اخذ تاییدیه‌های علمی و فنی از مراکز علمی و دانشگاهی کشور مجوز ثبتPCT  اروپا نیز اخذ کند و با تعاملی که با بازار هدف از جمله صنایع و مصرف کننده‌های نهایی محقق شد، نواقص رفع شده و خواص و ویژگی‌های محصول نهایی ارتقا یافت و تکمیل شد. این محصول تحت عنوان کامپوزیت‌های بایو پلیمری زیست تخریب‌پذیر و نام تجاری "کامپوپلاست" با استفاده از مواد ضایعاتی کشاورزی همچون ساقه گیاه گندم، چلتوک برنج، خاک اره به عنوان فیلر و مواد پایه قارچی تولید می‌شود که علاوه بر پایین بودن قیمت نهایی تولید، نسبت به موارد کاربردی مشابه خواص فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی بالاتری دارد. ضمن اینکه سازگاری بالایی با محیط زیست دارد زمینه‌ساز کاهش آلایندگی‌های ناشی از تولید پلاستیک‌ها را نیز در پی دارد.

ایده این طرح چگونه کلید خورد؟

در ابتدا این طرح با ایده اولیه بنده شکل گرفت و حدود دو سال تحقیقات و پایه‌های اولیه کاری طرح زمان برد تا به نتیجه رسید. بعد از اینکه به خواص مد نظر رسید و ثبت شد به منظور ارتقای فنی و علمی پروژه سه نفر به تیم کاری اضافه شدند و در نهایت امروز شرکت با پنج نفر نیروی تمام وقت و دونفر پاره وقت در حال فعالیت هستند که با ورود به فاز نیمه صنعتی و بعد صنعتی طبق برنامه ما تعداد نیروهای فعال به حدود 21 نفر افزایش می‌یابد.

نقش دانشگاه آزاد اسلامی و مرکز رشد واحد اصفهان در ارتقا جایگاه شرکت و تحقق اهداف مدنظر تا چه میزان بوده است؟

بعد از استقرار در مرکز رشد دانشگاه آزاد واحد اصفهان و مسئولان شرکت‌های فناور مستقر در دانشگاه، توانستیم با افزودن دو نفر به مجموعه و گسترش بازار مصرف در راستای تقویت هرچه بیشتر بازار هدف محصول گام برداشته و در نظر داریم با توجه به مذاکرات انجام گرفته و سرمایه گذاری دانشگاه، محصول توسعه بیشتری در سطح استان و کشور داشته باشد.

تا چه میزان فناوری بکار رفته در شرکت بومی است؟

کامپوزیت بایو پلیمری با برند کامپوپلاست بنابر تاییدیه‌های مختلف از مراکز علمی و دانشگاهی از جمله مرکز مالکیت‌های فکری و معنوی دانشگاه اصفهان در سطح کشور منحصر به فرد و از نظر فناوری به کار رفته در سطح بالا طبقه بندی شده است. به دلیل ماهیت ساختار و مواد اولیه به کار رفته در فرآیند تولید این محصول که عمدتا مواد ضایعاتی کشاورزی و قارچی هستند، عملا فرایند تولید با کمترین مصرف مواد سنتزی و شیمیایی انجام می‌شود و به‌طور کامل این فرایند و فرمولاسیون در اختیار این شرکت و مخترع طرح است.

از دشوارها برای رسیدن به این مرحله از کار توضیح دهید؟

شاید جالب باشد بدانید که اولین بازخورد از مطرح کردن این ایده در فضای دانشگاهی در دوران کارشناسی از سوی از اساتید بنده کاملا منفی بود و آنها به من گفتند "این چیزی که شما می گویید نشدنی است مطمئن باشید اگر امکان تولید کامپوزیتی با این ساختار وجود داشت تا به الان انجام شده بود" بازخوردها و فضای منفی که در آن زمان یکی بعد از دیگری نمایان و باعث شد چند ماه به طور کلی از این طرح منصرف شوم و حس ناامیدی و شکست داشته باشم. بعد از گذشت چند ماه مقاله‌ای در ارتباط با مصرف پلاستیک‌ها و کمتر کردن تولید این مواد خواندم که باعث شد دوباره برگردم و طرح را از نو مرور کنم و با مشورتی که داشتم تصمیم گرفتم کار تحقیقاتی را دوباره شروع کنم. حدود سه سال زمان برای رسیدن به محصول نهایی طی شد تا به خواصی که مدنظرم بود برسم و در این مسیر با شکست‌ها، ناامیدی‌ها و مشکلات مادی و غیر مادی زیادی هم مواجه شدم که در نهایت فقط رویای رسیدن به هدف بود که انرژی حرکت دوباره را در من ایجاد می‌کرد.

ارتباط دانشگاه و صنعت تا چه اندازه در مسیر توفیقات شما موثر بوده است؟

موضوع تعامل دانشگاه با صنعت همواره یکی از معضلات قشر صنعتی و دانشگاهی بوده و به نظر بنده عدم وجود کانال ارتباطی درست بین صنعت و دانشگاه به منظور رفع دغدغه‌های تولیدی و صنعتی و اطمینان بخشیدن به جامعه صنعتگر در این رابطه یکی از کمبودهای این حوزه است. کمااینکه بنده بسیاری از صنعتگران و تولید کنندگان حوزه‌های مختلف را دیده‌ام که تمایل دارند تا معضلات و مشکلات خودشان را از طریق مسیر دانشگاهی و علمی برطرف کنند. برگزاری نمایشگاه‌های مختلف به منظور آشنایی صنایع با فناوران و شرکت‌های دانش بنیان یکی از مهمترین اقدامات در این راستا است.

این محصول چه کاربردهایی دارد؟

این محصول طبق تاییدیه‌های اشاره شده هیچ گونه نمونه داخلی و خارجی نداشته و در حال حاضر نیز فرایند ثبت پتنت – اختراع - اروپا در حال انجام است. به دلیل خواص و ویژگی‌های محصول می‌توان کاربردهای متفاوتی را برای آن در نظر گرفت. به برترین خواص محصول می‌توان به عایق حرارت (تحمل دمای تا 900 درجه ) عایق صوت، رطوبت و نور، و زیست سازگاری بالای محصول که منجر به تخریب‌پذیری حدودا 130روزه در خاک می‌شود  اشاره کرد. وزن کم و استحکام بالا نیز از دیگر مشخصه‌های متمایز کننده این ماده محسوب می‌شود. یکی از پرمصرف‌ترین کاربردهای این محصول در صنایع بسته بندی (از جمله بسته بندی لوازم الکترونیکی) جایگزینی با فوم‌های پلی استایرن و اصطلاحا یونولیت‌ها است که  نسبت به این فوم‌ها دارای قیمت پایین‌تر، استحکام بالاتر و تحمل حرارت و عایق بودن است. از طرفی به دلیل اینکه فوم‌ها به راحتی آتش گرفته و از خود استایرن آزاد می‌کنند، علاوه‌بر اینکه سرطان‌زا هستند، بازیافت هم نمی‌شوند و مخرب محیط زیست هستند. از دیگر کاربری‌های این محصول می‌توان به جایگزینی فوم‌های مورد استفاده در سقف ساختمان‌ها، دیوارهای پوششی و نما اشاره کرد به‌طور کلی به‌دلیل ماهیت این ماده می‌توان در کاربردهای متفاوتی از آن بهره برد.

چشم انداز شرکت برای تولید انبوه چیست؟

بعد از گذراندن فاز تحقیق و توسعه اولیه و تولید نمونه‌های پایلوت، اقدام به ساخت نمونه‌های بعدی با رفع نواقص و بهبود عملکرد و اخذ بازخورد از بازار هدف کردیم. محصول به منظور ورود موفق  به بازار و حفظ و گسترش بازار هدف نیاز به برطرف کردن نقاط ضعف و تکمیل خود دارد به همین دلیل تصمیم گرفتیم بعد از طی کردن موفق این فاز وارد مرحله تولید صنعتی شویم که این کار طبق برنامه زمان‌بندی تا حدود 10 ماه آینده شروع می‌شود. بعد از اینکه توانستیم به اهداف مد نظر در بازار داخل برسیم به فکر صادرات به کشورهای همسایه نیز هستیم و مذاکراتی نیز در این راستا انجام شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1119308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =