بیشترین سهم مالیات در بودجه از جیب کارمندان پرداخت می شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه افراد و مشاغل زیادی از پرداخت مالیات معاف هستند، گفت: متاسفانه امروزه سهم مالیات در بودجه کل کشور بیشتر در بخش تولید و همچنین بر حقوق و دستمزد تحمیل می‌شود.

محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران درباره علت تاخیر در بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه (CGT)، اظهار کرد: این تاخیر علت خاصی ندارد و یکی از طرح‌های اولویت‌دار مجلس یازدهم است. به طور کلی در قوانین مالیاتی هم احکام زیادی داریم که متاسفانه هنوز اجرایی نشده است و امیدواریم در دولت جدید اجرایی شوند و شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

زنگنه ضمن اشاره به ضرورت اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه و بررسی آخرین وضعیت CGT در مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: این طرح ایراداتی داشت و برای رفع این ایرادات به کمیسون ارجاع داده شد. کمیسیون‌ها طرح‌های زیادی در دستور کار دارند که باید به همه آن‌ها رسیدگی شود؛ ضمن اینکه مراکز پژوهشی و دولت هم باید تحقیقات خود را انجام دهند و در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره هدف مجلس از طرح مالیات برعایدی سرمایه (CGT)، بیان کرد: هدف از این طرح، ایجاد عدالت مالیاتی است. متاسفانه امروزه سهم مالیات در بودجه کل کشور بیشتر در بخش تولید و همچنین بر حقوق و دستمزد تحمیل می‌شود.

نماینده حوزه انتخابیه تربت حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: یعنی کارمندان دولت و کارگران تنها کسانی هستند که مالیات به صورت مرتب از حقوق‌شان کسر می‌شود و بعد از اینها تولیدکنندگان و کسانی که کار تولیدی می‌کنند، قرار دارند.

زنگنه با بیان اینکه بسیاری از مشاغل و یا افرادی که به هر نحو کسب درآمد می‌کنند از پرداخت مالیات معاف هستند، گفت: بسیاری از افراد به طور دقیق مالیات پرداخت نمی‌کنند. این طرح گام مهمی در اجرای گسترس عدالت مالیاتی است. مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) یعنی هر گونه کسب مالی از طریق سفته، سکه ،طلا، خودرو و مسکن،  شامل مالیات بر عایدی می شوند و در عمل باعث افزایش درآمدهای مالیاتی می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، طرح مالیات بر عایدی سرمایه خرداد سال جاری در مجلس به تصویب رسید اما برای بررسی جزئیات آن به کمیسیون بازگشت تا پس از بررسی نهایی در ماه‌های آینده مجددا وارد صحن علنی مجلس شود. این طرح با هدف مقابله با سوداگری در بخش‌های مختلف اقتصادی، نوعی از مالیات بر عواید سرمایه‌ای است. به طور مثال در حوزه املاک، در صورت نگهداری ملک کمتر از یک سال، فروشنده ملک باید ۴۰ درصد مالیات بر عایدی سرمایه بپردازد.

انتهای پیام/

خبرنگار: فاطمه سادات ملاطفت

کد خبر: 1120654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =