نرخ بهره بعد از ۶ ماه کم شد/ مالیات تازه برای ارزفروشان

اقتصاد در هفته گذشته اتفاق‌های مختلفی را به خود دید که بخشی از آن مربوط به کاهش بهره بین بانکی و بخش دیگر مربوط به بازار ارز و خودرو بود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، یکی از مسائلی که در هفته گذشته بیشتر در راس اخبار اقتصادی بود، مساله نوسان در بازار دلار بود. بر خلاف آنچه تصور می‌شد، با اتمام دور اول مذاکرات وین، دلار کماکان بر روند افزایشی خود حرکت کرد و انتظارها در خصوص کاهش قیمت را بی‌پاسخ گذاشت. برخی معتقدند که نبود امید برای به نتیجه رسیدن دوباره برجام باعث شده بازار ارز بی‌تفاوت شده و بالا رود.

کاهش نرخ بهره بعد از ۶ ماه

اما خبر دیگر مربوط به کاهش نرخ بهره بین بانکی بود که روز شنبه ۱۳ آذر بعد از ۶ ماه کاهش یافت. بر این اساس، نرخ سود بین بانکی در حالی کاهش یافت که برخی کارشناسان می‌گفتند کاهش نرخ بهره بین بانکی عموماً منجر به رونق بورس و افزایش فرایندهای مولد اقتصادی در شرکت‌های بورسی خواهد شد.

حذف مالیات از اصل طلا

در شرایطی که به نظر می‌رسید بازار طلا مسیر خود به سمت افزایش را ادامه دهد، حذف مالیات از اصل طلا باعث شد تا این بازار دوباره قدری تعدیل قیمت شود. آنطور که اخبار نشان می‌دهد، قرار است قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده طلا از ۱۳ دی ماه ۱۴۰۰ اجرا شود.

قبل از نهایی شدن این قانون، خریداران باید ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده روی کل فاکتور پرداخت می‌کردند اما حالا قرار است این ۹ درصد فقط از اجرت و سود دریافت شود. با این حساب میزان مالیات پرداختی طلا کم خواهد شد.

صعود قیمت خودرو

خودرو هم مثل بازار دلار و طلا، هفته گذشته را با روند صعودی به اتمام رساند. به طوری که قیمت پراید در هفته گذشته تا ۱۷۲ میلیون تومان هم رسید. البته روز چهارشنبه هم خبری در خصوص احتمال افزایش ۱۰ تا ۱۸ درصدی قیمت‌ها مطرح شد.

 مالیات برای ارزفروشان

مساله دیگری که در هفته گذشته مطرح شد، مساله مالیات برای معامله‌کنندگان ارز بود. سازمان امور مالیاتی در این رابطه گفت که طبق قانون مالیات‌های مستقیم، خرید و فروش ارز مشمول مالیات بوده و کلیه اشخاص فعال در این بخش مکلف به ثبت نام و پرداخت مالیات تعیین شده هستند. سازمان امور مالیاتی کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در راستای اجرای مقررات  ماده ۱۶۳ قانون مالیات‌های مستقیم، با اعلام بانک‌مرکزی نسبت به برقراری مالیات علی الحساب به میزان ۱۰ درصد از فروش ارز آنها اقدام می‌کند.

صادرات تجهیزات پزشکی آزاد شد

خبر دیگر اقتصادی هفته گذشته، آزاد شدن صادرات تجهیزات پزشکی بود. رئیس سازمان توسعه تجارت در این رابطه اعلام کرده بود که صادرات تجهیزات پزشکی از این پس مجاز خواهد بود. بر این اساس، از آغاز شیوع کرونا در ایران و همزمان با آغاز تلاش‌ها برای تامین نیازهای داخلی در حوزه مقابله با این ویروس، دولت اعلام کرده بود که صادرات برخی تجهیزات پزشکی به خارج از کشور ممنوع خواهد بود.

البته به نظر می‌رسد که در هفته آینده و با ورود بودجه به مجلس باید در انتظار اخبار مختلفی از ردیف‌های بودجه‌ای و ارقام اقتصادی باشیم.

کد خبر: 1121221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =