یلدای رئیسی با کودکان معلول / عواقب انتشار نامه محرمانه شورای نگهبان از نگاه قانون

هفته گذشته فضای سیاسی کشور رخدادهای زیادی را پشت سر گذاشت که برخی از این وقایع را در گزارش زیر مرور می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ نشست‌های هیئت وزیران، تشکیل جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا و تصمیم‌گیری برای مقابله با سویه جدید ویروس اُمیکرون بود، بررسی لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی، شهادت سفیر جمهوری اسلامی ایران در صنعا و ..... از اهم اخبار هفته گذشته است.

هیئت وزیران یکشنبه 28 آذر تشکیل جلسه داد و رئیس جمهور در آن بر اهمیت آرامش خاطر مردم در خصوص تثبیت قیمت‌ها تأکید کرد و گفت: مسئولان مربوطه بویژه وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار با تشدید نظارت‌ها برای بازار شب یلدا، کاری کنند که مردم برای تهیه اقلام مورد نیاز خود با کمبود و گرانی قیمت‌ها مواجه نباشند.

رئیس جمهور با تأکید اینکه هر اقدامی در جهت امید آفرینی و ایجاد نشاط باید تقویت شود، خاطرنشان کرد: تمامی شبهات و ابهاماتی که در مورد این لایحه مطرح می شود باید به دقت مورد بررسی کارشناسان قرار بگیرد و با اظهارنظرهای کارشناسی از سوی متولیان امر همراه گردد.

استمرار کاهش پایه پولی

رئیسی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت هم گزارشی از مهار و کنترل رشد پایه پولی و نقدینگی کشور در سه ماهه گذشته دریافت کرد که در آن آمارها نشان از کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی شده در ماه‌های اخیر بود. به طوری که رشد پایه پولی کشور در سه ماهه شهریور تا آبان، تنها معادل ۴,۸ بوده است. نکته قابل ذکر در این زمینه کاهش دوازده درصدی خالص بدهی دولت به بانک مرکزی است که نقش چشمگیری در کنترل رشد پایه پولی داشته است.

رئیس جمهور از بانک مرکزی خواست ساماندهی وضعیت بانک‌ها را در دستور کار قرار دهد تا در ماه‌های باقیمانده امسال کاهش رشد پایه پولی استمرار یافته و مدیریت شود.

تشکیل جلسه شورای عالی فضای مجازی از دیگر برنامه‌های دولت در هفته گذشته بود که در آن ضمن تصویب الحاقیه تشکیل ستاد رسانه فضای مجازی، دستگاه‌های عضو این ستاد موظف شدند بصورت برخط با یکدیگر تبادل اطلاعات داشته باشند.

تصویب الحاقیه تشکیل ستاد رسانه فضای مجازی

در این جلسه همچنین طرح الزامات و اقدامات مرتبط با کاربری منظومه‌های ماهواره‌ای در فضای مجازی مطرح و مقرر شد، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به تنظیم مقررات فعالیت ارائه کنندگان خدمات مزبور در کشور اقدام نماید و مقررات حاکم بر حقوق سرزمینی در ارائه خدمات ارتباطی ماهواره‌ای را تدوین، تصویب و به ارائه کنندگان بین المللی این خدمات و سازمان‌های بین‌المللی ذی‌ربط اعلام کند.

حضور رئیس جمهور در جمع ایتام و کودکان معلول

حضور رئیس جمهور شب یلدا در موسسه خیریه بهشت امام رضا(ع) که از ایتام و کودکان معلول ۳ تا ۱۲ سال و سالمندان بیمار، در ۵ مرکز در سطح شهر تهران، نگهداری می‌کند حضور یافت و با آنان گفتگوی صمیمانه ای داشت و به کودکان حاضر در جمع توصیه کرد خوب درس بخوانند و به ورزش و سلامتی خود توجه کنند.

نشست‌های بودجه‌ای در مجلس

صحن علنی مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت تعطیل بود و نمایندگان برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه رفتند. با درنظر گرفتن زمان تصویب بودجه در مجلس، برخی کمیسیون‌های تخصصی تشکیل جلسه دادند. لایحه بودجه کل کشور زمانی به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد که طبق قانون نمایندگان پس از سه هفته کاری باید برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه می‌رفتند. لذا معرفی نماینده کمیسیون‌ها برای حضور در کمیسیون تلفیق و آغاز کار کارشناسی در کمیسیون تلفیق بودجه در هفته پیش رو در دستور کار مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

شهادت سفیر ایران در صنعا

خبری که هفته گذشته فضای کشور را در اندوه فروبرد، شهادت حسن ایرلو از جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی و سفیر کشورمان در یمن بود که طبق اعلام وزارت امورخارجه در محل مأموریت خود به کرونا مبتلا شد و به رغم تلاش‌ها به فیض شهادت نایل آمد.

ادامه حواشی رد صلاحیت علی لاریجانی

ادامه نامه‌نگاری و اعتراض علی لاریجانی به رد صلاحیتش در انتخاب ریاست جمهوری سیزدهم هم از رویدادهای پرحاشیه هفته گذشته بود. انتشار نامه محرمانه شورای نگهبان خطاب به علی لاریجانی و توضیح موارد رد صلاحیت وی و پاسخ 21 صفحه‌ای وی خطاب به شورای نگهبان حواشی گسترده‌ای داشت. ذبیح‌الله خداییان سخنگوی دستگاه قضا در نشست خبری گفت: افشای اسناد محرمانه به موجب قانون و آیین‌نامه طرز نگهداری اسناد سری و محرمانه دولتی، جرم محسوب می‌شود و اگر کسی آنها را به‌صورت غیرمجاز منتشر کند، قابل تعقیب است.

اعتراضات لاریجانی به تصمیم شورای نگهبان درباره عدم حضور او در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در حالی صورت می‌گیرد که در نخستین نامه پس از اعلام رد صلاحیتش گفته بود: برای رفع مشکلات پیش روی ملّت، عزمی راسخ داشتم؛ اما حال آنکه روند انتخابات اینگونه رقم زده شد، بنده وظیفه خویش را در پیشگاه الهی و ملّت عزیز انجام داده‌ام و راضی به رضای الهی هستم. در نهایت هم از مردم درخواست کرد در انتخابات مشارکت کنند.

کد خبر: 1122888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =