فعالیت اساتید پژوهش محور در حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیان و صنعتی

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با بیان اینکه استاد باید بتواند به شکل پژوهشی در حوزه فعالیت‌های دانش بنیان و صنعتی فعالیت کند و همین امر زمینه‌ساز فعالیت‌های اساتید دانشگاهی است، گفت: بی‌شک در دانشگاه، آموزش از پژوهش جدا نیست و باید دو بعد در آموزش‌های دانشگاهی مورد بررسی قرار بگیرد.

منصور اسماعیلی پور، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان و عضو هیات علمی گروه مهندسی کامپیوتر این واحد دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درخصوص تمهیدات برای اساتید و توجه بیش از پیش به پژوهش‌های دانشگاهی گفت: در دانشگاه‌ها هیات علمی آموزشی و پژوهشی و هیات علمی آموزشی فعالیت دارند. از افراد در هیات علمی پژوهشی انتظار می‌رود تا با سازمان‌ها، نهادها، شرکت‌ها و ... ارتباط برقرار کرده و قراردادهای طرح‌های برون دانشگاهی و فعالیت‌های دانش‌بنیان را داشته باشند.

وی افزود: برخی از اساتید به فراخور شرایط‌شان پرچم‌دار پژوهش هستند. دیگر اساتید فعالیت‌هایش در قالب آموزش و اقدامات‌ پژوهشی تقسیم‌بندی می‌شود. هیات علمی آموزشی دانشگاه باید توانایی فعالیت به شکل آموزشی و پژوهش را داشته باشد. بی‌شک در دانشگاه آموزش از پژوهش جدا نیست و باید دو بعد در آموزش‌های دانشگاهی مورد بررسی قرار بگیرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با بیان اینکه استاد فعال در حوزه آموزش باید همزمان توانایی به روزرسانی خود را داشته باشند، ادامه داد: استاد در روند فعالیت‌های پژوهشی منجر به تولید مقاله اطلاعاتش به‌روز شده و این مساله در ارتقاء و ادامه فعالیت‌های آموزشی موثر است.  استاد باید بتواند به شکل پژوهشی در حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیان و صنعتی فعالیت کند و همین امر زمینه‌ساز فعالیت‌های اساتید دانشگاهی است. استاد دانشگاه سرآمد علمی است و تاثیرات علم باید در صنعت ایجاد شده تا  سیاست‌گذاری‌ها در این حوزه مورد استفاده قرار بگیرد.

وی درباره دیگر اقدامات برای ارتقای سواد اساتید در زمینه پژوهش گفت: در چند سال اخیر برنامه‌ریزی‌های مناسب در این زمینه انجام شده است. بخش‌نامه‌های جدید به هیات علمی‌های فنآور ارسال شده که نشان از دغدغه‌مندی تصمیم به این مهم دارد. اگر فرد بتواند حمایت‌های لازم را در بخش‌نامه لحاظ کند اساتید به سمت صنعت سوق یافته و به هدف سازمان دست می‌یابند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با بیان اینکه در سال‌های اخیر شاهد اجرای طرح‌های پایش و پویش بودیم، تاکید کرد: یکی از این طرح‌ها، پویش اشتغال دانشجویان همزمان به تحصیل است و این طرح آشتی صنعت و دانشگاه را برای دانشجویان به دنبال دارد. دانشجو در واحد دانشگاهی ورود پیدا کرده و با اجرای این طرح‌ها راه ورود به صنعت را پیدا می‌کند. ادبیات صنعت با دانشگاه متفاوت است و  در اجرای طرح پویش تلاش شده تا ادبیات دانشگاه و صنعت به یکدیگر هماهنگ شود. فرد با تحصیل در دانشگاه خود را برای اشتغال صنعت آماده می‌کند.

اسماعیلی پور با بیان اینکه برخی از رشته‌های دانشگاهی مورد نیاز صنعت هستند، اما تاکنون اقدام عمومی فراوان در این زمینه انجام نشده است، تاکید کرد: واحد دانشگاهی باید بتواند در این حوزه ارتباطات خود با صنعت را افزایش داده و دانشجوی هدفمند رشته تحصیلی مورد علاقه خود به کسب علم و تجربه بپردازد.

اجرای طرح‌های پویش و پایش موفقیت‌آمیز است

وی افزود: در طرح پویش هم ارتباط موثر بین استاد و دانشجو در صنعت ایجاد می‌شود و چالش‌ها در صنعت به عنوان چالش پژوهشی برای پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی تنظیم و به عنوان یک چالش در دانشگاه مورد بررسی قرار گرفته و پاسخ اقدامات برای اجرا به صنعت داده می‌شود. هر دو طرح موفق می‌تواند در ارتباط صنعت و دانشگاه کمک کننده باشد.

 معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان درباره روند استقبال دانشجویان از طرح‌های اشتغال آفرین ادامه داد: تاکنون در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با ۳۱ سازمان تفاهم‌نامه امضا شده تا دانشجویان به شرط اشتغال در صنعت معرفی شده و در صورت نیاز و ارزیابی عملکرد دانشجو در صنعت جذب شود.

به گفته اسماعیلی‌پور تاکنون در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان حدود ۶۰ نفر از دانشجویان در طرح‌های پویش و پایش فعالیت کردند که هنوز بازخورد اقدامات را شاهد نبودیم، اما این طرح موفق و مورد استقبال دانشجویان و شرکت‌ها متعدد هستند. در این شرایط بسیاری از شرکت‌ها و موسسات به‌دنبال ایجاد دیگر رشته‌ها و اخذ دانشجو برای استخدام در شرکت‌ها است.  بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده اجرای این طرح‌ها موثر و موفق است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1125973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =