۲۹ دی؛ در تاریخ چه گذشت؟

امروز ۲۹ دی برابر با ۱۹ ژانویه تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، امروز ۲۹ دی برابر با ۱۹ ژانویه تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

۲۸ دی؛ در تاریخ چه گذشت؟

رویدادها:

۱۴۹۲ - پایان حاکمیت اسلام در اندلس اسپانیا پس از یورش مسیحیان

از اوایل قرن هشتم میلادی برابر با اواخر اولین قرن هجری، مسلمانان که بیش از نیم قرن از حکومتشان در جنوب غربی آسیا و شمال افریقا می‏گذشت به اسپانیا لشکرکشی کردند و آن را ضمیمه حکومت اسلامی نمودند. در طول صدها سال حکومت مسلمانان در اسپانیا که به اندلس شهرت یافته بود، مراکز متعدد فرهنگی و اقتصادی به وجود آمده و شهرهای فراوانی ساخته و تجدید بنا شد. در اواخر قرن پانزدهم میلادی، اندلس دستخوش موج عظیمی از حملات پی در پی مسیحیان گردید و قلمرو مسلمانان، در شرق و غرب، یکی پس از دیگری به دست مسیحیان افتاد. در طی حملات بعدی، بسیاری از شهرهای غربی به تصرف مهاجمان مسیحی درآمد و از آن پس، اوضاع اندلس رو به پریشانی نهاد. حملات سنگین مسیحیان باعث تضعیف بیشتر قوای مسلمانان و کاهش قدرت آنان گردید و مسیحیان را در تصرف دیگر شهرهای اندلس، مصمم‏تر ساخت. پس از چندی پرتغالی‏ها سرزمین‏های جنوب غربی را مورد تجاوز قرار داده و علی رغم تحمل تلفات فراوان، با تصرف نقاط مختلف اندلس شامل قرطبه و اِشبیلیه، آخرین ضربات را بر پیکر اندلس وارد آوردند. هنوز مدت زیادی از این تجاوزات نگذشته بود که تمام شهرهای اسلامی اندلس در شمال، غرب و شرق به دست مسیحیان افتاد و از فرمان‏روایی پهناور و مقتدر مسلمانان در اندلس، جز غرناطه در جنوب و چند شهر کوچک، دیگر چیزی باقی نماند. سرانجام مهاجمان مسیحی با حمله‏ای وسیع و پس از ۹ ماه محاصره، شهر غرناطه، آخرین پایگاه مسلمانان در اندلس را که در دوران شکوفایی تمدن اسلامی در طی چندین قرن به عنوان مهد این تمدن به شمار می‏رفت، در ۱۹ ژانویه ۱۴۹۲م تصرف کردند و به این ترتیب اندلس پس از حدود ۸۰۰ سال به طور کلی از دست مسلمانان خارج شد. مسلمانان در هنگام حکومت خود در اندلس، در نشر فرهنگ و تمدن اسلامی کوشیدند و تمدنی درخشان با شهرهای آباد، کشاورزی، صنایع و معماری پرشکوه به وجود آوردند. بدین وسیله بود که تمدن اسلامی و قسمت مهمی از علم و ادب یونان از طریق اسپانیا به اروپای غربی انتقال یافت. و از میان مسلمانان اندلس، دانشمندان بزرگی در علوم گوناگون ظاهر شدند و در بسط تمدن اسلامی کمک شایانی کردند.

۱۶۲۹ - روزی که شاه عباس یکم درگذشت

امروز، ۱۹ ژانویه، سالروز درگذشت شاه عباس یکم است که در سال ۱۶۲۹ میلادی در اشرف (بهشهر) فوت شد. شاه عباس برای آگاه شدن «بدون واسطه» از مشکلات مردم برخی از شبها بگونه ای ناشناس در کوچه و پس کوچه و این گوشه و آن گوشه به پرسه زنی می پرداخت. پس از انقراض ساسانیان، شاه عباس نخستین زمامدار ایران بود که قدرت را به طور کامل در پایتخت متمرکز ساخت، مرزهای ایران را به خطوط عهد باستان نزدیک کرد و ایران باردیگر دارای یک نیروی دریایی موثر شد، با کشور های دوردست مناسبات سیاسی و بازرگانی برابر برقرار ساخت و دست به عمران و آبادانی زد. وی اصفهان [شهر مرکزی کشور] را پایتخت ایران کرد و به صورت زیباترین شهر جهان آن زمان در آورد، امنیت راههای ارتباطی را تامین و کاروانسراهای متعدد برای تسهیل حمل و نقل ایجاد، و ایران را دارای یک ارتش ملی کرد که سربازان آن از میان همه مردم انتخاب می شدند، نه افراد چند ایل. شاه عباس به دلیل باز شدن پای اروپائیان به آبهای مشرق زمین، نسبت به امنیت خلیج فارس بسیار حساس بود.

۱۹۴۴ - قطع روابط ایران با دولت سعودی در سال ۱۳۲۲

دولت وقت ایران در پی اعتراض به اعدام یک زائر ایرانی به نام ابوطالب یزدی در جریان مناسک حج، ۲۹ دیماه ۱۳۲۲ هجری خورشیدی (۱۹ ژانویه ۱۹۴۴ میلادی) مناسبات دیپلماتیک خودرا با دولت سعودی قطع کرد. این زائر به تصمیم مقامات سعودی گردن زده شده بود. دولت وقت ایران عمل دولت دولت سعودی را غیر منصفانه خوانده بود. درپی قطع روابط دو کشور، تامدتی ایرانیان قادر به مسافرت به کشور سعودی نبودند.

۱۹۴۶ - مجلس کار دهخدا را عام المنفعه اعلام کرد

مجلس شورای ملی ۲۹ دیماه ۱۳۲۴ (۱۹ ژانویه ۱۹۴۶) تلاش فرهنگی علی اکبر دهخدا را یک کار عام المنفعه اعلام و دولت را مأمور چاپ و انتشار فرهنگ دهخدا و تکمیل کار و ادامه پژوهش های او کرد. با مصوّبه مجلس، هزینه این کار فرهنگی عام المنفعه بر عهده دولت قرارگرفت و دفتری برای انجام آن تأسیس و شماری از زبانشناسان، تاریخدانان و ادیبان در آن سرگرم بکار شدند.

علی اکبر دهخدا از نویسندگان و فرهنگیان بنام کشور مدت ها عضو شورای عالی معارف (فرهنگ)، رئیس دانشکده حقوق و مشاورِ عالی وزارت فرهنگ بود. وی همچنین یک روزنامه نگار برجسته و از طنزنویسان اولیه جراید ایران بود.

۱۸۸۳ -

برای اولین بار، لامپ رشته‌ای ساخته شده توسط توماس ادیسون در نیوجرسی شروع به کار کرد.

۱۷۹۳ - دادگاه انقلاب فرانسه لویی ۱۶ را به اعدام با گیوتین محکوم کرد

در این روز در سال ۱۷۹۳ دادگاه انقلاب فرانسه لویی ۱۶ شاه برکنارشده این کشور را به جرم خیانت به میهن ـ با درخواست از خارجی برای لشکر کشی به فرانسه، ولخرجی بی حساب از خزانه کشور، نادیده گرفتن حقوق مردم و دادن دستور تیراندازی به مردمی که دست به اعتراض عادلانه زده بودند و در نتیجه کشته شدن شماری از آنان به اعدام با گیوتین در ملاء عام محکوم کرد.

این حکم، دو روز بعد به اجرا در آمد. لویی ۱۶ هنگام اعدام ۳۹ ساله بود.

۱۹۴۲ -

قوای ژاپنی در طی جنگ جهانی دوم تجاوزات خود را به برمه آغاز کردند.

۱۹۹۱ -

در ساعات بعد از نیمه شب این روز در سال ۱۹۹۱ و در جریان جنگ برای اخراج نیروهای صدام حسین از کویت، یک موشک عراقی ساخت روسیه از نوع اسکاد به شهر تل اویو در اسرائیل اصابت کرد (عکس مقابل). به گزارش مقامات اسرائیلی، اصابت این موشک تنها شماری را در تل اویو مجروح کرد. [طبق یک گزارش، ۱۴ تن را]. این دومین موشک عراقی بود که به سوی اسرائیل پرتاب شده بود. نخستین موشک به حیفا اصابت کرده بود. این موشک پرانی، انتقام عراق از اسرائیل بشمار آورده شده است که تاسیسات اتمی عراق را بمباران کرده بود.

موشک پرانی عراق به اسرائیل یک روز پس از آغاز جنگ مؤتلفین با عراق بر سر کویت آغاز شده بود. عراقی ها جمعا هشت موشک اسکاد به اسرائیل پرتاب کردند.

۱۹۹۳ -

کشور های جمهوری چک و اسلواکی به عضویت سازمان ملل متحد درآمدند.

۲۰۰۳ -

تظاهرات در آمریکا و چند کشور دیگر برای جلوگیری از جنگ عراق

۱۸ ژانویه سال ۲۰۰۳ و روزهای پس از آن تا نیمه فوریه، در چند کشور جهان و همچنین در چند شهر آمریکا تظاهرات ضد جنگ بر پا شده بود. تظاهرات ضد جنگ در شهر رم میلیونی بود و طبق برخی گزارش ها سه میلیون نفر در آن شرکت کرده بودند. تظاهرات برلین و لندن نیز صدها هزار نفری گزارش شده بود. این تظاهرات در پی تهدید عراق از سوی همکاران نزدیک جورج دبلیو بوش و همچنین نخست وزیر وقت انگلستان و انتشار تفسیرهایی که وقوع حمله نظامی به عراق را قطعی نشان می داد برگزار شده بود. عکس های زیر چند منظره از این تظاهرات را در شهر واشنگتن پایتخت ایالات متحده، کالیفرنیا، لندن، رم و برلین نشان می دهد.

 تظاهرات کننده خواسته بودند که مسئله عراق به جای جنگ از راههای دیگر که در آن خونریزی نباشد حل شود. تظاهرکنندگان از اینکه سازمان ملل نتوانسته است در طول عمر خود مانع از وقوع جنگ و تعرض نظامی قدرت های بزرگتر شود خواهان انحلال آن و تاسیس یک سازمان ملل واقعی شده بودند.

 مرور زمان نشان داد که حمله نظامی به عراق دو ماه بعد آغاز شد، این کشور «ساخت سیاست لندن در دهه سوم قرن ۲۰» و دارای مشکلات نژادی و مذهبی به اشغال نظامی درآمد و ....

انتهای پیام/

کد خبر: 1126269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =