سرای نوآور و مراکز رشد از یکدیگر فاصله گرفته‌اند/ مدل جذب در سراهای نوآوری مناسب نیست

مسئول راه‌اندازی سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد با بیان اینکه سرای نوآور و مرکز رشد با یکدیگر فاصله گرفته‌اند، گفت: برخی از فعالان به‌دلیل اینکه مدل جذب در سراهای نوآوری مناسب نبوده نتوانستند به شکل مناسب جذب شوند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در دانشگاه آزاد اسلامی سراهای نوآوری بخشی از زیست‌بوم نوآوری و فناوری هستند که قرار است با ایده‌ها، نوآوری‌ها و کسب‌ و کارهای جدید که درآمدهای آن می‌تواند در اقتصاد کشور موثر باشد، تولید ثروت کنند. یکی از ویژگی‌های سراهای نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی این است که به‌ صورت تخصصی وارد موضوع شده و کار می‌کنند. بر اساس بررسی‌های انجام شده حدود دو درصد جامعه در همه جوامع نخبه، نوآور و خلاق هستند. هرچند فعالیت دانشجو از ابتدای تحصیل در سراهای نوآوری موثر است. 

محمدحسین معطر، مسئول راه‌اندازی سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره فعالیت‌ها در سرای فناوری هوشمند و سلامت گفت: سال گذشته مجوز سراهای نوآوری از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی اخذ شده است. با گذشت یکسال و نیم از راه‌اندازی سرای نوآوری مدرسه کسب و کار می‌گذرد. در این مدرسه کارگاه‌ها و سازه‌های مختلف همچون پزشکی، سلامت و پزشکی، مهندسی و کامپیوتر و فناوری و اطلاعات در قالب ۳۰  عنوان کار آغاز شده است.

وی افزود: این کارگاه‌ها به اشکال حضوری، مجازی، هسته‌ها و شرکت‌های فناور مستقر شده است که در مجموعه ۸ شرکت فناور در مجموعه سرای نوآوری مستقر شده و شتابده در مهر سالجاری مجوز اخذ کرده است. شتابدهنده فناوری و پتروشیمی در قالب فضای کار اشتراکی در فضایی حدود یکصد متر مربع ایجاد شده است.

صادرات محصولات سراهای نوآوری به کشورهای همسایه

مسئول راه‌اندازی سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در پاسخ به این سوال که فعالیت در این سراها چقدر در تحقق اهداف شما موثر بوده است؟ ادامه داد: در برخی از واحدها هسته‌های فناور در حوزه لوازم و کرم‌های آرایشی و بهداشتی فعالیت کرده  به کشورهای همسایه صادر شده‌ است.  شتاب‌دهنده‌ها در حوزه برگزاری دوره‌های آموزشی فعالیت می‌کنند. برای انجمن‌ها و تفاهم‌نامه‌ها در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری انجمن سلامت برگزار شد تا از تسهیلات آن برای هسته و شرکت‌های سراهای نوآوری استفاده شود.

وی افزود: خدمات مشاوره‌ای در حوزه حقوقی، حرکت در راستای دانش بنیان‌ها و خدمات این چنین در سراها ارائه می‌شود. این گونه خدمات توانسته موثر باشد و سرعت فعالان در عرصه سراهای نوآوری موثر بوده است.

نیازمند حمایت‌های کافی از بخش توسعه هستیم

معطر تاکید کرد: در برخی مواقع تسهیلات نیاز بوده و توانستیم تسهیلات از سوی دانشگاه را تامین کنیم. از طریق صندوق‌ها بودجه‌ تامین شده و توانستیم اقدامات موثر و بجا انجام دهیم. فضاهای موثر برای توسعه فعالیت‌ها و راه‌اندازی خط تولید قرارداد مشارکتی تامین شود. این نوع حمایت‌ها موثر بوده اما کافی نیست.

مسئول راه اندازی سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد درباره وضعیت اشتغالزایی‌ها در این سراها ادامه داد: دوره‌های متعدد در این سراها برگزار شده و افراد توانستند وارد بازار کار شوند. بسیاری از این افراد جذب سراهای نوآوری نشدند و برخی از فعالان به‌دلیل اینکه مدل جذب در سرا مناسب نبوده نتوانسته به شکل مناسب جذب شوند.

سراهای نوآور مشاور مراکز رشد هستند

مسئول راه‌اندازی سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد با بیان اینکه هم‌اکنون سرای نوآور و مراکز رشد با یکدیگر فاصله گرفته است، ادامه داد: در بسیاری مواقع سرای نوآوری مشاور مراکز رشد هستند و بخشی از وظایف مراکز رشد را سازمان‌دهی می‌کنند. از تاسیس سرای نوآوری مشهد یکسال و نیم می‌گذرد، طبیعتا با گذشت زمان می‌توان برنامه‌ریزی کرد تا اقدامات در راستای اشتغالزایی انجام شود.

معطر درباره تاثیرات کرونا در فعالیت سراهای نوآوری تاکید کرد: بی‌شک دانشجویان در این اقدامات به سهولت فعالیت‌ می‌کنند، اما کرونا به‌دلیل اینکه تمامی معرفی‌ها، فعالیت‌ها و کارگاه‌ها مجازی بوده بخش قابل توجهی از دانشجویان با موجودیت سراهای نوآوری آشنایی ندارند.

فعالیت‌ها در سرای نوآوری به مرحله درآمدزایی رسیده است

مسئول راه‌اندازی سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد درباره روند درآمدزایی در سراهای نوآوری گفت: فعالیت‌ها در سرای نوآوری به مرحله درآمدزایی رسیده است و توانسته محصولات‌ را وارد بازار کند، اما فعالیت تمامی اعضای هیات علمی و دانشجویان به‌دلیل محدودیت‌های کرونایی در اطلاع‌رسانی و دانشجویان نتایج خاص حاصل نشده است. دانشجویان و فعالان در این عرصه که با ایده وارد شدند و تمامی افراد توانستند فعالیت کرده و درآمدزایی برای خود و دانشگاه داشته باشند.

معطر با بیان اینکه فعالیت در سرای نوآور از جذابیت‌های فراوان برخوردار است، افزود: در گام نخست باید برای مدیران دانشکده‌ها فعالیت در سرای نوآوری تدوین و ساختارها تامین شود تا مباحث حقوقی، مالی، اداری و .... راحت‌تر اقدام کرد. هنوز چارچوب واحد سازمانی سرای نوآوری مبتنی‌بر ساخت‌های دانشگاه قرار نگرفته است. ماهیت و مدیریت سرای نوآوری در مرکز رشد و وظایف آن تدوین می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1128840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =