انتقال امیکرون در ۵ روز نخست بیماری انجام می‌شود/ ابتلای بیشتر کودکان به دلیل عدم واکسیناسیون

یک پزشک عفونی با بیان اینکه انتقال امیکرون در ۵ روزه نخست بیماری انجام می‌شود، گفت: کودکان در شرایط کنونی به دلیل عدم واکسیناسیون بیش از پیش به امیکرون مبتلا می‌شوند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، ویروس کرونا در ۲ سال گذشته جهش‌های متعدد داشته است، اما هم‌ اکنون سویه اومیکرون شایع‌ترین ویروس جهش یافته کووید ۱۹ در جهان و ایران است. در روزهای اخیر انتشار سویه اومیکرون ویروس کرونا در کشور به شدت افزایش یافته است. باید دانست شدت بیماری‌زایی اومیکرون کمتر از سویه‌های قبلی ویروس کروناست، اما به معنی این نیست که رعایت‌ها کمتر شود، چرا که اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند با ابتلای جمعیت بیشتر و مراجعه آنها به مراکز درمانی، معضلات جدی در رسیدگی به مبتلایان ایجاد می‌شود. بر اساس بررسی‌های انجام شده کسانی که هر سه دُز واکسن را تزریق کرده‌اند، بیش از ۹۰ درصد در برابر ابتلا و بستری این سویه ایمن هستند و ابتلا شدت بیماری در آنها به شکل چشمگیری اندک است. مطابق با آمار وزارت بهداشت و درمان هر روز بر تعداد مبتلایان کرونایی افزوده می‌شود. با این تفاسیر در هفته‌های آینده پیک ششم کرونایی به اوج خود می‌رسد. در این شرایط فقط با رعایت پروتکل‌های اجتماعی در قالب زدن ماسک، شست وشوی دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی می‌توان در برابر این ویروس مصونیت نسبی برقرار کرد.

انتقال امیکرون در ۵ روزه نخست بیماری انجام می‌شود

داود ثنایی دلیر زواق، متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور کشور گفت: برخی از پزشکان دوره سویه امیکرون را ۵ روزه ذکر می‌کنند. البته بیشترین دوره انتقال بیماری ۵ روز نخست ابتلا است. در ۵ روز دوم مبتلایان می‌توانند با استفاده از ماسک در محافل، جلسات و سطح شهر تردد داشته باشد.

وی درباره وضعیت شیوع امیکرون تاکید کرد: اغلب افراد  به دلیل انجام واکسیناسیون گسترده در کشور به شکل خفیف به این بیماری مبتلا می‌شوند. در این شرایط مبتلایان در ۵ روز نخست ابتلا به این بیماری در منزل استراحت کنند و بعد از گذشت ۵ روز از بیماری در روزهای آتی می‌توانند ماسک‌زده و در مجامع عمومی وارد شوند.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری درباره شدت ابتلا به بیماری و اینکه افراد به داروهایی همچون رمدسیور و فاویپیراویر دسترسی دارند، ادامه داد: در صورت ابتلای افراد به امیکرون به شکل شدید و درگیری ریه و عدم تزریق واکسن از داروهای شایع کرونا استفاده می‌کنند. البته باید به این امر تاکید داشت که به‌دلیل واکسیناسیون گسترده در کشور نیاز به دارو کاهش یافته است.

عدم حضور افراد سرماخورده در محافل عمومی

دلیر زواق با بیان اینکه در این فصل سال افراد در صورت ابتلا به سرماخوردگی نباید در جلسات، محافل و محل کار حضور پیدا کنند، افزود: در صورت ابتلا به سرماخوردگی یا مبتلایان بدون علامت حتی‌الامکان از هر گونه تردد خودداری کنند.

کودکان بیش از پیش به امیکرون مبتلا می‌شوند

این پزشک عفونی با بیان اینکه اطفال به‌دلیل عدم تزریق واکسن بیش از پیش به این بیماری مبتلا می‌شوند، تاکید کرد: در صورت ابتلای کودکان به این بیماری باید مرتب درجه تب‌شان بررسی شده و از قرص تب‌بر استفاده شود. خانواده‌ها از تجویز خودسرانه آنتی بیوتیک برای کودکان مبتلا خودداری کنند. برای مثال این روزها مردم کشور ما بیش از پیش آزیترومایسین مصرف می‌کنند. در حالی که بیماری کرونا داروی خاصی ندارد و اغلب درمان‌ها حمایتی در قالب مصرف مایعات، مصرف مسکن و ویتامین‌ها است.

مبتلایان به امیکرون در چه صورت بستری شوند؟

به گفته وی مبتلایان در صورت عدم قطع تب بعد از گذشت چند روز به بیماری و شیوع علائم ریوی بستری شوند. میزان بستری افزایش یافته است، اما میزان مرگ و میر در مقایسه با مبتلایان کاهش یافته است. اگر افراد نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی را رعایت کنند قبل از آغاز سال نو  پیک ششم  رد می‌شود. افراد در صورت عدم واکسیناسیون برای تزریق واکسن اقدام کرده تا مشکلات برطرف شود.

 برخی از مقالات علمی از سویه‌های خطرناک کرونا بعد از امیکرون خبر داده است، این پزشک عفونی درباره پیش بینی‌ها درباره وضعیت کرونا گفت: تاکنون علم از پیش بینی وضعیت ویروس ناتوان بوده است و نمی‌توان بر اساس حدسیات تصمیم‌گیری کرد. در این وضعیت رعایت فاصله اجتماعی، زدن ماسک و دیگر تمهیدات می‌توان اقدامات مناسب را در دستور کار قرار داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1128999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =