پذیرش ترنس‌ها از سوی خانواده مانع رفتارهای خود آسیب‌رسان می‌شود

یک پژوهشگر اختلال هویت جنسی معتقد است که پذیرش افراد ترنس از سوی خانواده، مانع بروز بسیاری از رفتارها مانند خودکشی، خودآسیب‌رسانی، فرار از خانه و افسردگی در این افراد می‌شود.

مهسا نعمتی پژوهشگر اختلال هویت جنسی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره عوامل روانی اجتماعی مرتبط با ملال جنسیتی، اظهار کرد: در کشور ما آگاهی عمومی درخصوص این مسئله بسیار محدود است و همین آگاهی اندک یا نادرست موجب برخوردهای نامناسب و غیرمنطقی می شود. تاجایی که افراد مبتلا به این اختلال علی رغم اینکه از منظر دین و قانون مورد پذیرش هستند؛ اما همچنان به دلیل هنجارهای جامعه در معرض آسیب های مختلف روحی و جسمی قرار دارند.

وی با بیان این که پذیرفته نشدن این افرد از سوی خانواده و جامعه منجر به انزوای آن‌ها در فعالیت‌های اجتماعی، ناکامی در یافتن شغل مناسب و بازماندن از ادامه تحصیل می‌شود، افزود: این افراد زمانی که هویت خود را آشکار نمی‌کنند، دچار ناملایمات روانی شده و زمانی که هویت مطلوب خود را فاش می‌کنند، در معرض انگ‌زنی قرار می‌گیرند.

نعمتی با اشاره به این که تجربه خودکشی، خودآسیب‌رسانی، فرار از خانه و افسردگی در اکثر این افراد مشاهده می شود، گفت: حال آنکه اگر توسط خانواده و جامعه پذیرفته شوند، درصد زیادی از این مسائل حل خواهد شد.

پژوهشگر اختلال هویت جنسی با تصریح بر این که افراد ترنس در اکثر مواقع زمانی که هویت مطلوب خود را فاش می‌کنند با مخالفت خانواده و در پاره‌ای موارد با طرد از سوی آن‌ها روبرو می‌شوند، یادآور شد: این موضوع سبب سوق دادن این افراد به سمت آسیب‌های اجتماعی می شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: جمله‌ای که اکثر این افراد در آشکارسازی هویت خود به خانواده، با آن مواجه می‌شوند، این است که (پس آبرویمان چه می شود؟! مردم چه می گویند؟!) اگر خانواده را یک اجتماع کوچک در نظر بگیریم، پذیرش اولیه از سوی آن‌ها و از همه مهتر پذیرش این موضوع که ما حتی در جایگاه پدر و مادر نیز حق سلب زندگی مطلوب را از انسان‌ها نداریم، می‌تواند در این مسیر و به تبع آن پذیرش جامعه موثر واقع شود.

نعمتی با تاکید بر این که متاسفانه نکته قابل تامل این است که در جامعه ما حتی بسیاری از افراد تحصیل کرده نیز نسبت به این موضوع حالت تدافعی داشته، افزود: حتی رسانه‌های جمعی  هم در خصوص آگاه‌سازی و آشنایی مردم نسبت به ملال جنسیتی کم‌کاری نموده‌اند.

پژوهشگر اختلال هویت جنسی با ذکر مثالی یادآور شد: حالتی را تصور کنید که شما یک مرد هستید و از شما خواسته می‌شود برای دقایقی، توجه داشته باشید صرفا برای دقایقی حجاب بگیرید و با آن پوشش به خیابان بروید و رفتار زنانه از خود بروز دهید. آیا حاضر به این امر خواهید شد؟؟ نگاه ها و برخوردهای اطرافیان و مردم در سطح شهر به شما چگونه خواهد بود؟چه الفاظی را خواهید شنید؟ افراد ترنس دقیقا تمام عمر خود را قبل از جراحی را اینگونه سپری می‌کنند و به تبع آن آسیب‌های روحی و جسمی جبران‌ناپذیری را چه بسا تا پایان عمر با خود خواهند داشت.

وی در پایان اظهار کرد: اگر اگاهی‌بخشی از مدارس و آموزش معلمان و مربیان تربیتی انجام شود، قطع به یقین این افراد زودتر شناسایی می‌شوند به مشاورین معرفی، غربالگری شده و از آسیب های متعددی که دچارش هستند رها شده و زودتر زندگی اصلی خود را آغاز می کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1129221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =