آمریکا در مواجهه با ایران شکست خورده است

یک تحلیلگر سیاسی معتقد است، آمریکا در همه کارهایی که علیه جمهوری اسلامی انجام داده شکست خورده است و از روی اجبار پای میز مذاکره آمده تا برجام را احیا کند.

عماد آبشناس، کارشناس و تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران درباره توئیت اخیر سعید جلیلی که شرط گذاشتن آمریکا در مذاکرات هسته‌ای را مضحک خوانده بود، گفت: آمریکا در همه کارهایی که علیه جمهوری اسلامی ایران انجام داده شکست خورده و مجبور است هر طور شده با ایران کنار آمده و حداقل توافق هسته ای را احیا کند. به نظرم منظور آقای جلیلی همین باشد.

وی ادامه داد: اگر توطئه‌ها و برنامه‌های آنها علیه ایران اندکی موفقیت داشت؛ آنها برای احیای برجام بر سر میز مذاکره نمی‌نشستند. اکنون همه طرف‌های مذاکره کننده وین به دنبال رسیدن به یک توافق هستند. ایران هم به دلایل زیادی که مهمترین آن رفع تحریم‌هاست، می‌خواهد مذاکرات به نتیجه برسد.

آبشناس با بیان اینکه کشورهای غربی به این نتیجه رسیده‌اند که تحریم‌ها شکست خورده است، عنوان کرد: این کشورها هم به دنبال کنار آمدن با ایران هستند اما اینکه این گفت‌وگوها تا چه حد می‌تواند به نفع ایران باشد محل بحث است. به طور طبیعی هر چقدر تحریم‌های بیشتری رفع شود، نفع بیشتری برای ما دارد.

این تحلیلگر سیاسی در پاسخ به این سوال که آیا اظهارنظر مقام‌های ارشد ایرانی درباره مذاکرات در یک پازل هماهنگ است یا نظر شخصی، اظهار کرد: من فکر می‌کنم که مقام‌های کشوری نظر شخصی خود را ابراز می‌کنند. متاسفانه مشکلی که در ایران وجود دارد؛ ناهماهنگی در جنگ رسانه‌ای است. رهبری هم هفته گذشته بر نیاز به کار در جنگ رسانه‌ای تاکید کردند.

وی افزود: البته امروز تیم مذاکره کننده ایرانی مورد حمایت همه شخصیت‌ها و نهادهای سیاسی کشور است و این دقیقا در نقطه مقابل تیم مذاکراتی آمریکا است که از پشتیبانی حکومت این کشور برخوردار نیست.

آبشناس در پایان تصریح کرد: طرف‌های مقابل در وین باید بدانند اینطور نیست که  آنها می‌توانند هر کاری دلشان بخواهد، انجام دهند. این مذاکرات اصولی دارد که ایران به آنها پایبند است و سایر طرف‌ها هم باید به این اصول پایبند باشند.

به گزارش ایسکانیوز، سعید جلیلی عضو شورای عالی امنیت ملی در روزهای گذشته در توئیتی نوشت بود: آمریکا که امروز در موضع شکست است بخواهد برای ما شرط بگذارد، همان قدر مضحک است که آلمان نازی در پایان جنگ جهانی دوم که شکست خورده بود برای رقبایش شرط می‌گذاشت و می‌گفت باید بیایید گفت‌وگو کنید.

انتهای پیام/

خبرنگار: بهنام مجدی‌زاده

کد خبر: 1129390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =