در سند تحول و تعالی دانشگاه به دنبال تربیت قوه عاقله کشور هستیم

رییس دانشگاه آزاد اسلامی به تدوین و تصویب برنامه پنج ساله راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: در سند تحول و تعالی دانشگاه به دنبال تربیت قوه عاقله کشور در مسیر تعلیم و تربیت هستیم و قرآن و عترت را به عنوان محور تربیت در نظر گرفته‌ایم. از این رو موضوع تقریب مذاهب اسلامی را با محوریت مودت فی‌القربی و امامت و مهدویت را ذیل جشنواره‌های علمی، ادبی و هنری در بازه زمانی ۱۳ رجب تا ۱۵ شعبان در دستور کار قرار داده‌ایم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه برنامه‌های سفر خود به استان خراسان جنوبی، صبح امروز با آیت‌الله سیدعلیرضا عبادی نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند دیدار و گفت‌وگو کرد.

 طهرانچی در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در استان خراسان جنوبی، به تحولات دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: در مدت بیش از سه سالی که خداوند فرصت خدمت در دانشگاه آزاد اسلامی را به ما عطا کرد، شاهد این بودیم که دانشگاه در ابتدا به لحاظ مسائل مربوط به سال‌های گذشته، دچار گسستگی شده بود که با کمک همکاران خدوم دانشگاه توانستیم از مشکلات درونی خود عبور کنیم.

در سند تحول و تعالی دانشگاه به دنبال تربیت قوه عاقله کشور هستیم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در برنامه تحولی که برای این دانشگاه داشته‌ایم، تنها به داخل واگن توجه نکردیم، بلکه بنای ما اصلاح ریل دانشگاه بود، چرا که دانشگاه آزاد اسلامی علیرغم تأثیرات مختلفی که در فرهنگ و اجتماع داشت، اما در خدمت نیازهای کشور نبود و به نوعی صرفاً به ارائه مدرک توجه داشت که این کار افزایش تحصیل‌کنندگان و به تبع آن، بیکاری و ناامیدی آنها را به همراه داشت و باعث برخی از تأثیرات منفی در جامعه شده بود.

 طهرانچی به تدوین و تصویب برنامه پنج ساله راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: در سند تحول و تعالی دانشگاه به دنبال تربیت قوه عاقله کشور در مسیر تعلیم و تربیت هستیم و قرآن و عترت را به عنوان محور تربیت در نظر گرفته‌ایم. از این رو موضوع تقریب مذاهب اسلامی را با محوریت مودت فی‌القربی و امامت و مهدویت را ذیل جشنواره‌های علمی، ادبی و هنری در بازه زمانی ۱۳ رجب تا ۱۵ شعبان در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: محیط دانشگاه یک محیط تربیتی است و به همین دلیل باید به موضوع تقریب مذاهب اسلامی توجه جدی داشت. خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی در این مدت ۲۰ دفتر تقریب مذاهب را در استان‌ها راه‌اندازی کرده و به دنبال مباحث مربوط به ترویج مفهوم مودت فی‌القربی هستیم تا تربیت تقریبی را در دانشگاه آزاد اسلامی دنبال کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه «سرآمدی و پاسخگویی» یکی دیگر از محورهای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی است، اظهار داشت: معتقدیم دانشگاهی که حل مسئله را در دستور کار نداشته باشد و خود را به عمل نزدیک نکند، از مردم دور می‌شود. به همین دلیل شاهد آن هستیم که مردم از آموزش عالی قهر کرده‌اند، چون به این نتیجه رسیده‌اند که دانشگاه مسائل آنها را حل نمی‌کند. نمونه این مورد این است که در حالی که کشاورزی هنوز به صورت سنتی انجام می‌شود، دانشگاه‌ها دانشجویانی را تربیت می‌کنند که حتی با ابزارهای اولیه نیز آشنایی ندارند. دانشگاه آزاد اسلامی برای اصلاح این روند، محیط‌شناسی اقتصادی، فناوری و فرهنگی انجام داده و معتقدیم باید پوست‌اندازی کرده و خود را برای حل مسئله آماده کنیم.

 طهرانچی به برگزاری نشست بررسی آسیب‌های اجتماعی استان خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: با بررسی‌های آمایشی که داشته‌ایم، به این نتیجه رسیدیم که این استان در برخی موارد اجتماعی شرایط خوبی دارد، اما وضعیت استان در چند مورد نگران‌کننده است. به همین دلیل در نشست شب گذشته که با اعضای هیأت علمی استان داشتیم، از آنها خواستم تا مسائل استان را شناسایی کرده و برای رفع آنها راه‌حل ارائه کنند. 

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: با همه‌گیری ویروس کرونا، کشور ما به صورت افراطی به آموزش مجازی ورود کرد و آموزش حضوری در دانشگاه‌ها تعطیل شد. این در حالی است که در هیچ جای جهان چنین رفتار افراطی در حوزه آموزش وجود نداشت. فضای دانشجویی و دانشگاه یکی از محیط‌های مهم آموزشی است، اما اتفاقات دو سال گذشته باعث شبکه‌سازی دانشجویان در فضای مجازی شده و محیط‌های رفاقتی و تربیتی به وجود آمده است. این محیط آموزش غیرحضوری باعث از بین رفتن نظام استاد شاگردی شده و دو سال است که معلم و استاد صرفاً نام دانشجو را در صفحه مانیتور می‌بیند و ارتباطی با دانش‌آموز و دانشجو ندارد.

وی با بیان اینکه جریان و اراده ای پشت کار است تا محیط‌های تعلیم و تربیت ما از کار بیفتد و نتوانیم در فضای حقیقی به تعلیم و تربیت بپردازیم، تأکید کرد: اراده جدی دانشگاه آزاد اسلامی این است که پس از تعطیلات عید نوروز، آموزش حضوری در دانشگاه و مدارس سما را از سر بگیرد و هیچ مشکل و محدودیتی برای بازگشایی و حضوری شدن دانشگاه نداریم.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان جنوبی: ایمان مدار اصلی علم و جهت‌دهنده آن در دین ماست

آیت‌الله عبادی نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند با خوشامدگویی و خیرمقدم به دکتر طهرانچی، گفت: دانشگاه جای مهمی است و سرنوشت جامعه از نظر علم و ایمان و تربیت، به دانشگاه گره خورده است. علم برای انسان از دو جهت بسیار مهم است؛ از یک جهت خداوند حس کنجکاوی را به انسان عطا کرده و از جهت دیگر انسان طوری آفریده شده که همه نیازهای خود را براساس علم برطرف کند. هرچه خارج از چارچوب علم باشد، بن‌بست است. با این حال علم نیمی از امور بشر است، چرا که علم زمانی کاربردی است که احساس مسئولیت و تعهد وجود داشته باشد، در غیر این صورت، در خطر سوءاستفاده قرار می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه علم و دین باید با یکدیگر ترکیب شوند، تصریح کرد: علم و دین باید توأمان مشکل بشر را حل کند و هریک از اینها بدون دیگری ناقص است. دینی که همراه علم نباشد، سر از خرافات در می‌آورد و علمی که همراه دین نباشد، جهان را به آتش می‌کشد، بنابراین دانشگاه‌های ما باید از آنچه می‌دانند و تجربه‌ای که کسب کرده‌اند، نتایج قاطع بگیرند.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: زمانی جهان ضرر کرد که در جنگ‌های جهانی ترس و گرسنگی و بیماری بر مردم غالب شد و جهانخواران از این شرایط برای مهندسی دنیا سوءاستفاده کردند و سرنوشت جهان را به دست گرفتند. در اروپای وحشی، کلیساهای زمان قرون وسطی دانشمندان را می‌سوزاندند و حالا هم علم غربی آنها جهان را می‌سوزاند. این در حالی است که علم در دین اسلام فریضه است و دیدن چهره عالم و دانشمند، عبادت محسوب می‌شود. معجزه پیامبر (ص) ما نیز علم بود.

آیت‌الله عبادی با تأکید بر اینکه باید به اصل خویش و به اسلام ناب بازگردیم، گفت: ایمان مدار اصلی علم و جهت‌دهنده آن در دین ماست و اسلام با علم توأم است و باید در این جهت گام‌های مؤثر برداشته شود. 

وی تاکید کرد: انسان‌ها کنجکاو هستند و اکنون پس از یأس و ناامیدی از مکاتب پوشالی، به دنبال مکتبی پاسخگو هستند. حوزه و دانشگاه ما می‌تواند پاسخگوی دنیا باشد؛ چرا که همه گزینه‌های به اصطلاح روی میز غرب در مقابل ایران با شکست روبرو شده است. باید برای آثار سوء که در جامعه وجود دارد، فکری کرد و مشکلات جامعه توسط دانشمندان حل شود. در این مسیر نظریه و تئوری صرف نقشی ندارد و نیازمند مهارت هستیم.

لازم به ذکر است، در این جلسه  علی سروری مجد، مشاور رئیس دانشگاه و رئیس مرکز حوزه ریاست، روابط‌عمومی و هماهنگی استان‌ها، سعید آزادیان دبیر شورای گسترش، آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی،  سعید صابونی رئیس مرکز عمران، املاک و مستغلات دانشگاه و رؤسا و سرپرستان دانشگاه آزاد اسلامی استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کرمان و سیستان بلوچستان حضور داشتند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1131009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =