پشت پرده سهمیه‌بندی سرم در کشور / وزارت بهداشت بر عملکرد مراکز درمانی نظارت ندارد

خبر امحا ۲۵۹ تن سرمی که در گمرک مانده و فاسد شده بود، موجی از انتقادات را به همراه داشت. این خبر درحالی انتشار یافت که سرم کم شده و به صورت سهمیه‌بندی به برخی از داروخانه‌ها عرضه می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، اواخر تابستان سال جاری بود که کشور کمبود بی‌سابقه‌ای را حوزه سرم تجربه کرد؛ مردم از این داروخانه به داروخانه دیگر مراجعه می‌کردند اما سرم نایاب شده بود. مشکل از جایی شروع شد که کارخانه داروسازی شهید قاضی تبریز که بزرگ‌ترین تولید کننده دارو در کشور است، برای انجام تعمیرات تعطیل شد و انتقادات بسیاری به سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت به جهت نداشتن ذخیره استراتژیک دارو وارد شد، کمبودها اوایل پاییز جبران شد اما امروز در پیک ششم و آستانه عید نوروز مجدد با کمبود سرم مواجه شده‌ایم و در اخبار اعلام می‌شود که سرم سهمیه‌بندی شده است اما پشت پرده این کمبودها چیست؟

بیشتر بخوانید

تبعات حذف ارز دولتی دارو چیست؟

ماجرای امحا ۲۵۹ تن سرم

خبر امحا ۲۵۹ تن سرمی که در گمرک مانده و فاسد شده بود، موجی از انتقادات را به همراه داشت. این خبر درحالی انتشار یافت که سرم کم شده و به صورت سهمیه‌بندی به برخی از داروخانه‌ها عرضه می‌شود.

لطیفی، سخنگوی گمرک در گفت‌وگویی عنوان می‌کند که این محموله سرم، مربوط به سال ۹۵ بود؛ یعنی زمانی که نه کرونایی وجود داشت و نه ارز ترجیحی. صاحب کالا در سال ۹۶ برای اظهار کالا در گمرک اقدام کرده بود اما روند دریافت مجوز از سازمان غذا و دارو طولانی شد و به هر دلیلی نتوانست مجوز لازم را بگیرد، به همین دلیل این محموله می‌توانست از سال ۹۷ در اختیار سازمان املاک تملیکی قرار بگیرد و امحا شود. لطیفی تاکید دارد که همزمان شدن امحای این سرم‌ها با موضوع سهمیه‌بندی سرم در برخی استان‌ها کاملا اتفاقی است و ارتباطی با هم ندارد.

ارز ترجیحی و دردسرهایش

ماجرای ماندن داروها در گمرک و ترخیص نشدنشان هم به موضوع تعیین تکلیف ارزی بازمی‌گردد؛ غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در بررسی نتیجه ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی گفت عنوان کرد: متولیان امر به ازای ارزی که هزینه می‌شد محصولات مورد نیاز را وارد نکردند و یا کالاهایی مانند نهاده‌های دامی، دارو و سرم وارد کشور شد اما به دلیل ناهماهنگی بین بانک مرکزی و گمرک فاسد شد.

سیدعلی فاطمی؛ نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، در پاسخ به این سول که آیا کمبودی که در شرایط فعلی وجود دارد ناشی از امحا ۲۵۹ تن سرمی است که در گمرک مانده‌ بود، گفت: کمبود فعلی ارتباطی به امحا سرم‌ها ندارد، این محموله برای چند سال قبل بود که وارد ایران شدند و به دلیل مشکلاتی که بین وارد کننده و سازمان غذا و دارو وجود داشت، متاسفانه به موقع ترخیص نشدند تا اینکه تاریخ مصرف آن‌ها گذشت و امحا شدند.

سومدیریت معاونت درمان وزارت بهداشت در ابلاغ پروتکل‌های درمانی به پزشکان

او افزود: بخشی از کمبود فعلی ناشی از افزایش تقاضا است. این روزها موارد بستری و سرپایی ابتلا به اُمیکرون افزایش پیدا کرده است و سرم برای آن‌ها تجویز می‌شود که بخشی از این بیماران نیاز به سرم دارند اما بخشی هم واقعا نیازی ندارند و بارها اعلام شده که تزریق سرم برای بیماران کرونایی لازم نیست. کسانی که نیاز به تزریق رمدسویر دارند، این دارو را به صورت تزریقی در سرم استفاده می‌کنند و بقیه موارد به ویژه بیماران سرپایی نیازی به سرم ندارند.

فاطمی توضیح داد: تا یک ماه پیش مشکل جدی در حوزه سرم وجود نداشت و کمبودهای تابستان اوایل پاییز کم شد و حتی از کشورهای دیگر سرم وارد کشور شد اما امروز مجددا دچار کمبود شده‌ایم البته این کمبود به اندازه تابستان نیست که نایابی سرم داشتیم. در حال حاضر به صورت سهمیه‌بندی به داروخانه‌های منتخب داده می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که پروتکل‌های درمانی به درستی به پزشکان ابلاغ و پیگیری نمی‌شود که مشکل افزایش بی‌دلیل تجویز دارو نداشته باشیم، عنوان کرد: این موضوع وظیفه معاونت درمان وزارت بهداشت است که باید نظارت بر عملکرد درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها داشته باشد، از طرفی تامین دارو هم وظیفه سازمان غذا و دارو است و باید هماهنگی میان این دو ارگان وجود داشته باشد. این مشکل پیشتر هم وجود داشته است.

فاطمی بیان کرد: به جز تعدادی از داروهای خوراکی که بر روی کرونا موثر هستند، تجویز بسیاری از آنتی ویروس‌ها و انجام درمان‌های حمایتی ضرورتی ندارد. همین موضوع برای آزیترومایسین و برخی دیگر از داروها هم صادق است. معاونت درمان وزارت بهداشت باید از پزشکان بخواهد که موارد غیرضروری را تجویز نکنند.

چرا ذخیره استراتژیک نداریم؟

نایب رئیس انجمن داروسازان در پاسخ به این سوال که چرا بعد از اتفاقات تابستان مسئولان به فکر داشتن ذخیره استراتژیک دارو نیفتادند، گفت: ماجرای تابستان این بود که یک کارخانه داروسازی ۴۰ درصد داروی کشور را تامین می‌کرد، تعطیل شد و نباید اجازه می‌دادند که چنین کارخانه‌ای در شرایطی که کشور درحال وارد شدن به پیک چهارم و پنجم کرونا بود، تعطیل شود و باید اجازه می‌دادند که کشور به حالت پایدار برسد و بعد کارخانه تعمیرات خود را آغاز کند یا باید اجازه می‌دادند که واردات انجام شود و انبارها پر باشد و بعد این کارخانه از چرخه تولید خارج شود.

او اضافه کرد: ما باید همیشه برای داروهایی که جایگزین ندارند مانند سرم که دارویی استرتژیک محسوب می‌شود، ذخیره استراتژیک داشته باشیم. نه فقط سرم بلکه برخی داروهایی که برای تسکین عوارض کرونا استفاده می‌شوند هم باید ذخیره استراتژیک داشته باشد. برخی پزشکان نگران عفونت‌های ثانویه بعد از کرونا هستند و سوسپانسیون آنتی بیوتیک تجویز می‌کنند و این باعث شده که در این داروها هم دچار کمبود باشیم. ما در کشور همیشه در معرض تنش هستیم و ممکن است حوادث مختلف رخ دهد، سایه جنگ هم همیشه وجود دارد پس باید سه یا چهار ماه ذخیره استراتژیک داشته باشیم. برخی از این کمبودها به دلیل اتفاقات پیرامونی و برخی هم ناشی از سومدیریت است.        

پروین صالحی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره کمبود سرم در کشور می‌گوید: در حوزه دارو مشکل اصلی، نحوه توزیع داروست که باید درست شود.

به گزارش ایسکانیوز، کنار هم قرار گرفتن زنجیره ناهماهنگی میان سازمان غذا و دارو و گمرک، اختلافات موجود بر سر حذف ارز ترجیحی، آینده نگر نبودن مسئولان سازمان غذا و دارو برای تهیه ذخیره استراتژیک در داروهایی که جایگزین ندارند، نظارت ناکافی و ناقص معاونت درمان وزارت بهداشت بر عملکرد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و ابلاغ پروتکل‌های درست تجویز دارو به پزشکان همه دست به دست هم داده تا امروز کمبود دارو را تجربه کنیم. ما بارها در این حوزه آسیب دیده‌ایم اما مسئولان هر بار به جای آسیب شناسی و حل موضوع از ریشه، راه‌های موقت و مقطعی را پیش می‌گیرند اما این درد، آتش زیر خاکستر است و هر بار در پیک جدید یا هر تنش دیگر اجتماعی شعله‌ور می‌شود و حرارتش مردم را می‌سوزاند.

انتهای پیام /                                             

کد خبر: 1131605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =