روحیه مطالبه‌گری دانشجویان در کرسی‌های آزاداندیشی تقویت می‌شود/ بیشترین استقبال از بخش‌های فرهنگی و اجتماعی کرسی‌ها

معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم گفت: شرکت در کرسی‌های آزاداندیشی علاوه‌بر تقویت دانشجویان در نحوه صحیح و اصولی مطالبه‌گری، آنها را ملزم به مطالعه عمیق و بررسی دیدگاه‌های مختلف می‌کند که بیشترین استقبال دانشجویان امسال از بخش‌های فرهنگی و اجتماعی بوده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، کرسی‌های آزاد اندیشی راه ارتباطی‌  بین قشر دانشجو و مسئولان کشور و در عین حال آگاه‌سازی مستقیم و بدون واسطه مسئولان‌ نسبت به معضلات و مشکلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مردم از زبان قشر تحصیل کرده و جوان جامعه که به نوعی نمایندگان عام مردم را دارند. کرسی‌های آزاد اندیشی بستری برای بیان دیدگاه‌ها، نقدها و نظرات مخالف و موافق دانشجویان در فضای مسالمت‌آمیز و بدون واهمه از مسئولان را فراهم کرده است. آنچه در ادامه می‌خوانید نظرات محمدعلی کفایی‌فر، معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم درباره کم‌وکیف فعالیت‌های دانشجویی در زمینه کرسی‌های آزاد اندیشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز است.

شرکت در کرسی‌های آزاد اندیشی چه تاثیری در پیشرفت دانشجویان دارد؟‌

شرکت در کرسی‌های آزاداندیشی علاوه‌بر تقویت دانشجویان در نحوه صحیح و اصولی مطالبه‌گری، آنها را ملزم به مطالعه عمیق و بررسی دیدگاه‌های مختلف نسبت به موضوعات به‌روز و چالشی جامعه می‌کند؛ در نتیجه اعطای دیدگاه همه جانبه‌نگر نسبت به مسائل متفاوت برای یکایک آنها به‌دنبال دارد. دانشجویان در کرسی‌ها، علاوه‌بر بالارفتن‌ ظرفیت‌ خود برای شنیدن‌ نظرات مخالف، نحوه تبادل نظر به دور از هر گونه تعصب و بر پایه استدلال‌ را فرا گرفته و منطق را سرلوحه کار خود قرار می‌دهند.

 برگزاری بیش از دو هزار کرسی آزاد اندیشی در سال گذشته

 استقبال دانشجویان از مسابقات کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی کشور در سال گذشته را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در سال گذشته اولین رویداد کرسی‌های آزاد اندیشی کشور به صورت گسترده در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد که ماحصل تلاش دانشجویان و عوامل برگزار کننده این رویداد، برگزاری بیش از دو هزار کرسی و شرکت بیش از هزار و ۹۰۰ تیم دانشجویی بود. رهبر معظم‌ انقلاب ضمن استقبال از برگزاری مسابقات کرسی‌های آزاد اندیشی برای نخستین بار با پیش قدمی دانشگاه آزاد اسلامی در کل کشور برگزار شد و کرسی‌های آزاد اندیشی در شمار افتخارات دانشگاه آزاد اسلامی ثبت می‌شود.

برگزاری کرسی‌های درون واحدی کرسی‌های آزاد اندیشی برای اولین بار با پیش‌قدمی استان قم برگزار شد و بخش فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی قم با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر ترویج حداکثری این امر مهم و ایجاد فضای باز گفتمان در میان دانشجویان و آحاد مردم، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی را در اولویت کاری خود قرار داد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم علاوه‌بر ایجاد تمهیدات لازم برای برگزاری مسابقات استانی کرسی‌های آزاد اندیشی که به صورت سالانه برگزار می‌شود، به عنوان اولین واحد و برای اولین بار در کل کشور کرسی‌های آزاد اندیشی درون واحدی هفتگی را پایه‌گذاری کرد؛ به این صورت که دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم در دبیرخانه کرسی‌های آزاد اندیشی استان، موضوعات مدنظر خود را بر اساس نیاز و دغدغه فعلی دانشجویان و حتی زمان برگزاری این رویداد درون‌ واحدی در طول هفته به معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم  و مسئول دبیرخانه کرسی‌های آزاد اندیشی استان ارائه می‌کنند.

در ادامه شرکت‌ کنندگان در کرسی‌های درون واحدی، به صورت گروهی تیم‌های مخالف و موافق در محل برگزاری همراه با تعدادی از دانشجویان به عنوان تماشاگر، کارشناس مجری برای مدیریت بحث و معاون فرهنگی دانشجویی واحد قم حضور یافته و به بحث و تبادل نظر پیرامون یک موضوع می‌پردازند. این کرسی‌های درون واحدی از مهر آغاز و تا قبل از امتحانات ترم دانشجویان ادامه داشت و پس از برگزاری مسابقات استانی کرسی‌های آزاد اندیشی، فعالیت خود را مجدداً از سر می‌گیرد.

 امسال برای آموزش شرکت‌کنندگان مسابقات کرسی‌های آزاداندیشی تمهیدات‌ آموزشی اندیشیده شده است؟

برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی استانی و اردوی راهیان نور دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم برای ایجاد امکان استفاده شرکت کننده‌های کرسی‌های آزاد اندیشی از اردوی معنوی راهیان نور با کسب اجازه از سازمان مرکزی، زمان برگزاری مسابقات استانی کرسی‌های آزاد اندیشی به تاریخ ۲۰،۲۱ و۲۲ اسفند موکول شده است.

 آیا دانشگاه آزاد اسلامی واحد استان قم تمهیدات برای آموزش شرکت کنندگان رویداد کرسی‌های آزاد اندیشی امسال در نظر گرفته است؟

بله. علاوه‌بر آموزش‌های بنده به عنوان فردی که یکبار سابقه برگزاری این مسابقات را داشته است، واحد قم کارگروه‌های آموزشی در چهار رشته سیاسی، فرهنگی اقتصادی و اجتماعی با حضور اساتید و دانشجویان شرکت کننده در این مسابقات برگزار کرد.

بیشترین استقبال از بخش‌های فرهنگی و اجتماعی کرسی‌های آزاد اندیشی

 میزان استقبال دانشجویان از این مسابقات در مقایسه با سال قبل را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در سال گذشته ۱۰ تیم از واحد قم در مرحله استانی این مسابقات شرکت کردند، اما امسال تعداد گروه‌های شرکت کننده دانشجویان به ۱۶ تیم افزایش یافته است و بیشترین استقبال دانشجویان امسال از بخش‌های فرهنگی و اجتماعی بوده است. همچنین در حوزه سیاسی و اقتصادی امسال چهار تیم شرکت کردند. بنابراین استقبال دانشجویان واحد قم امسال به نسبت سال گذشته به مراتب بیشتر و بهتر بوده است. مکان برگزاری این مسابقات در سالن تنیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیسان وجود دارد. صندلی‌های داوران و شرکت‌کنندگان در طراحی که از قبل اعلام شده و قرار است با مسابقات در سطح واحد برای حضور تماشاگران دانشجو نشر داده شود.

خبرنگار: فاطمه دده‌بیگی

انتهای پیام/

کد خبر: 1132173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =