حداقل دستمزد کارگران برای ۱۴۰۱ چقدر می‌شود؟/ دولت قانون را رعایت کند

رئیس پیشین کانون عالی انجمن صنفی کارگران ایران در خصوص حداقل دستمزد کارگران برای ۱۴۰۱ گفت: بهتر است به جای عدد و رقم، از دولت بخواهیم که قانون مربوط به این مساله را اجرایی کند.

ناصر چمنی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، در خصوص پیش‌بینی رقم دستمزد کارگران در ۱۴۰۱ گفت: دستمزد کارگران احتمالا تا هفته آینده مشخص می شود. اما من به عنوان فردی که چندین سال در شورای عالی کار بوده باید تاکید کنم بهتر است درصدی برای دستمزد تا پیش از قطعی شدن آن اعلام نشود. چون باعث ایجاد مشکل در تیم کارگری و کارفرمایی شورای عالی کار خواهد شد.

بیشتر بخوانید

رقم دستمزد کارگران چه زمانی اعلام می‌شود؟

وی گفت: بهتر است به جای اشاره به اینکه چه درصدی باید در دستمزد کارگران لحاظ شود، بگوییم که دولت باید قانون را رعایت کند. وزیر کار پیش از این و در جلسه رای اعتماد به همین اجرای قانون اشاره کرده بود. طبق ماده ۴۱ قانون کار باید این دستمزد بر اساس سبد معیشت و نرخ تورم و در عین حال به گونه‌ای باشد که بتواند تا ماه بعد خود را برساند. الان تورم بالای ۴۱ درصد است. البته در نرخ سبد معیشت هم همه موارد دیده نشده است.

چمنی گفت: بهتر است مطالبه اجرای قانون را داشته باشیم و تا زمان مشخص نشدن رقم دستمزد، درصدی برای آن اعلام نکنیم. دولت باید در این میان همراهی کند. گاهی در مصاحبه های وزیر دیده می شود که دولت هیچ کاره است. اصلا اینطور نیست و به راحتی این اختیار را دارد که نرخ را تعیین کند. اینکه می گویند دستمزد تورمزاست هم اشتباه است. تورم را چیزهای دیگر در کشور مشخص می کنند. تورم را نابسامانی اقتصادی و ارزی مشخص می کند.

به گفته وی، الان جامعه کارگری برای زنده ماندن تلاش می کند. به همین خاطر باید شعار را کنار گذاشت و یک مزد منطقی لحاظ کرد.

کد خبر: 1132553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =