تداوم رکود در بازار ارز

دو هفته تا عید باقی مانده و با اینکه هر سال این موقع سال جمعیت زیادی متقاضی خرید ارز هستند، اما وضعیت کنونی صرافی‌ها نشان‌دهنده رکود در بازار است. اکنون کمتر کسی به دنبال خرید دلار است. به نظر می‌رسد، سیگنال‌های متعددی در روزهای اخیر باعث سردرگمی قیمت دلار و خریداران این ارز شده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، این روزها سیگنال‌هایی که از اخبار اخبار سیاسی و اجتماعی به گوش می‌رسد باعث سرگردانی قیمت دلار شده است. موضوع برجام از یک سو و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از سویی دیگر در این بین از باقی اخبار موثرتر هستند. در این میان به نظر می‌رسد، کمتر کسی به دنبال خرید دلار است.

بیشتر بخوانید

احتمال ورود قیمت سکه به کانال ۱۲ میلیون تومان

سردرگمی‌ها نسبت به تخصیص یا حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی همچنان ادامه دارد. دیروز ۱۹۴ نفر از نمایندگان مجلس به حذف ارز ترجیحی رای مثبت دادند. اما با مشروط کردن این تصمیم، هم به سردرگمی این موضوع دامن زدند و هم نخواستند این اقدام به نام آنها ثبت شود.

این ناهماهنگی ر اظهارت خود رئیس‌جمهور هم مشخص است. امروز ابراهیم رئیسی به وزارت جهاد کشاورزی ماموریت داد ارز لازم برای اقلام غذایی و کالاهای اساسی را تامین کنند. اما نگفته کدام ارز؛ ارز ۴۲۰۰ تومانی یا ارز نیمایی؟ این سردرگمی‌ها می‌توان سیگنال‌هایی را برای بازار ارز داشته باشد. در کنار این موارد، اخبار داخلی و خارجی دیگری نیز بر بازار اثرگذار هستند.

به نظر می‌رسد این موضوع خوش‌بینی‌ معامله‌گران به توافق سریع را کاهش داده و روند کاهشی قیمت دلار را متوقف کرده است. قیمت دلار که روز گذشته تا ۲۵ هزار و ۴۴۰ تومان نیز پایین آماده بود، در میانه‌ها روز افزایشی شد و در ادامه، برخی کانال‌های تلگرامی، نرخ دلار را تا ۲۵ هزار و ۶۵۰ تومان نیز اعلام کردند. این ارز در بازار آزاد امروز نیز تا لحظه تنظیم این گزارش با نرخ ۲۵,۷۵۰ تومان معامله می‌شود.

دو هفته تا عید باقی مانده و با اینکه هر سال این موقع سال جمعیت زیادی متقاضی خرید ارز هستند، اما وضعیت کنونی صرافی‌ها نشان‌دهنده رکود در بازار است. اکنون کمتر کسی به دنبال خرید دلار است. افراد زیادی با قدم‌های تند ناشی از سرمای آخر سال، در پیاده‌های فردوسی رفت‌وآمد می‌کنند و اغلب صرافی‌ها خالی از خریدار است.

یکی از صرافان که چهره او را با زحمت می‌توان از پشت ماسک سفید رنگش دید، وضعیت را در یک جمله خلاصه می‌کند: بازاری نیست. به گفته فروشندگان ارز، اخبار چندگانه سیاسی و اقتصادی باعث سردرگمی متقاضیان شده و آنها ترجیح می‌دهند اگر نیازی ضروری ندارند خرید دلار را به بعد از تثبیت وضعیت بازار موکول کنند.

یکی از صراف‌ها که مرد مسنی است توصیه می‌کند: تا زمانی که یک خبر قطعی از برجام نرسد نمی‌توان با اطمینان درمورد نرخ دلار پیش‌بینی انجام داد. مردم اگر می‌توانند باید یک هفته تا ده روز بعد از برجام دست نگه دارند و بعد خرید کنند.

یکی دیگر از صرافان می‌گوید: اکنون ارزهایی در دست برخی از صرافی‌ها وجود دارد که در دوران گرانی خریداری شده است. آنها حاضر نیستند دلار را به قیمت امروز بفروشند و این باعث شکاف شده، همین موضوع به رکود بیشتر در صرافی‌ها دامن می‌زند.

دلالان اما قیمت‌های بیشتری برای دلار دارند. یکی از آنها بدون درنظر گرفتن نرخ موجود بازار، قیمت دلار خود را حدود ۲۶ هزار و دیگری حدود ۲۸ هزار تومان اعلام می‌کند. اما واقعیت این است که برای همان دلاری که این روزها در کانال ۲۵ هزار تومانی نوسان دارد هم مشتری چندانی در بازار نیست.

منبع: تجارت‌نیوز

کد خبر: 1132596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =