احتمال ابتلای بزرگسالان به سرخک وجود دارد/ ارائه خدمات بهداشتی به اتباع بیگانه در مراکز درمانی کشور

رئیس بیمارستان آریا دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد با بیان اینکه احتمال ابتلای بزرگسالان به سرخک وجود دارد، گفت: اتباع بیگانه در صورت مراجعه به مراکز درمانی کشور از خدمات درمانی بهره‌مند می‌شوند.

 به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، سرخک یک بیماری ویروسی است که معمولاً کودکان به آن مبتلا می‌شوند و امروزه به دلیل وجود واکسن کشندگی کمتری نسبت به گذشته دارد. سرخجه یا سرخک در کودکان زیر ۵ سال بیشتر وجود دارد و سالانه موجب مرگ بیشتر از ۱۰ هزار کودک در دنیا می‌شود. هرچند آشنایی با علائم این بیماری برای خانواده و پرستار کودک اهمیت دارد. این کار موجب می‌شود تا بتوان پیش از شدت گرفتن علائم اقدام به درمان کرد. در روزهای اخیر کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت در نامه‌ای خطاب به معاونان بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی بر ضرورت تزریق واکسن سرخک تاکید و نسبت به احتمال شیوع این بیماری هشدار داد.

محمد قیطاقی، رئیس بیمارستان آریا دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد  در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره آخرین وضعیت درمان مبتلایان به سرخک  در کشور گفت: خدمات‌رسانی در زمینه سرخک همچنان به قوت خود باقی است و کم  و کسری در روند درمان مبتلایان وجود ندارد.

وی افزود: کشور افغانستان فاقد پوشش واکسیناسیون است. در این شرایط احتمال ابتلای افراد در سنین بالا به سرخک وجود دارد. برای مثال در سال‌های گذشته در کشور افغانستان میزان مرگ و میر در بین مبتلایان به سرخک هم مشاهده شده است. در کشور ما پوشش واکسیناسیون به نحو احسنت انجام شده و خانواده‌های ایرانی در سطوح مختلف شهری و روستایی از روند واکسیناسیون مطلع هستند و در این شرایط ابتلا به سرخک در مرکز درمانی مشاهده نمی‌شود.

قیطاقی با بیان اینکه خدمات درمانی به شکل مناسب در کشور ارائه می‌شود، ادامه داد: در کشور ما سرخک پوشش کامل واکسن دارد و برای افراد کارت‌های واکسن صادر شده و خانواده‌ها ملزم به تزریق واکسن سرخک برای فرزندان هستند و مشکل خاصی در روند  خدمات‌رسانی  هستند.

وی درباره روند خدمات‌رسانی بهداشتی برای اتباع بیگانه ادامه داد: افراد در صورت زایمان در ایران کارت واکسیناسیون برای آنها صادر  می‌شود و به شکل مرحله‌ای برای نوازادان کارت واکسن صادر می‌شود و برای نوزادان واکسن‌های هپاتیت، ب ث ژ  و ... تزریق می‌شود. با گذشته زمان در بازده زمانی مشخص به شکل چند ماهه دیگر واکسن‌ها برنامه‌ریزی شده و تزریق برای نوزادان انجام می‌شود.

اتباع در صورت مراجعه به مراکز درمانی از خدمات درمانی بهره‌مند می‌شود

رئیس بیمارستان آریا دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد با بیان اینکه ایرانیان یا اتباع در صورت زایمان در ایران و از خدمات واکسیناسیون بهره‌مند می‌شوند، ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت بر این امر نظارت داشته و در صورت مراجعه اتباع به مراکز درمانی خدمات درمانی را دریافت می‌کنند و جای نگرانی نیست.

قیطاقی درباره روند خدمات رسانی به مبتلایان به سرخک افزود: سرخک بیماری ویروسی است و اغلب این بیماری‌ها با علائم تب، سرفه خشک، آبریزش بینی، گلودرد، چشم‌های ملتهب، لکه‌های سفید و ... همراه است. و هریک از بیماران بر اساس علائم بیماری درمان می‌شوند و این بیماری درمان دارویی ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1135589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =