حرکت به‌ سمت دانشگاه کارآفرین در گام دوم دانشگاه آزاد/ رشته‌های مهارت‌محور ۵۰ درصد جامعه دانشجویی را تشکیل می‌دهد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان رفع نیازهای جامعه و جلوگیری از تجمع فارغ‌التحصیلان بیکار را مستلزم حرکت این دانشگاه به سمت مهارت‌محوری و کارآفرینی دانست و گفت: در سال‌های اخیر شتاب فزاینده‌ در اصلاحات ساختاری و تدوین نقشه راه اجرایی، نیل به این اهداف را ممکن ساخته‌است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی در نخستین سال‌های انقلاب اسلامی، در ۳۱ اردیبهشت سال ۱۳۶۱، با هدف گسترش دسترسی آسان به تحصیلات تکمیلی در تمام نقاط نزدیک و دور کشور و با تاسیس واحد تهران شکل گرفت. این دانشگاه به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه غیرحضوری دنیا شناخته‌می‌شود. در سال‌های اخیر دانشگاه با تغییر ریل، تحول کمی و کیفی در تمامی عرصه‌های فعالیت خود را آغاز کرده‌است. از اقدامات قابل توجه در این حوزه، تدوین و رونمایی از سند تحول ۵ ساله دانشگاه و برگزاری رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی در آستانه چهلمین سالگرد تاسیس خود است. چرخش از دانشگاه آموزش محور به یک مرکز کارآفرین و فن‌آور از مهم‌ترین دغدغه‌های مطرح در سند مذکور است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی طاهری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز در رابطه با عملکرد چهل ساله دانشگاه گفت: دانشگاه آزاد اسلامی مسیری موفقیت آمیز را در چهل سال گذشته پیموده‌است. شاهد این ادعا، تربیت جند میلیون نفر با تحصیلات دانشگاهی و بدوش کشیدن حدود ۵۰ درصد بار آموزش عالی کشور است که کمک بزرگی به تربیت دانش آموختگان دانشگاهی و کاهش محسوس مهاجرت تحصیلی به کشورهای خارجی کرد.

وی افزود: امروز دانشگاه درحال تغییر ریل در عملکرد خود است. همانطور که در گذشته توانست محور فعالیت خود را از نسل اول یعنی آموزش محور به نسل دوم یعنی آموزش و پژوهش تبدیل کند، امروز نیز باید به تدریج به‌سمت دانشگاه نسل سوم یعنی دانشگاه کار آفرین و سپس نسل چهارم، یعنی دانشگاه فناور حرکت کند؛ زیرا نیاز جامعه به فارغ التحصیلان کار آفرین و جلوگیری از تجمع فارغ التحصیلان بیکار، حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم و چهارم را ضروری ساخته‌است.

طاهری بیان کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر شتاب فزاینده‌ در اصلاحات ساختاری و تدوین نقشه راه اجرایی، خصوصا سند تحول ۵ ساله دانشگاه از سوی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد، بازبینی در سرفصل‌های دروس، راه اندازی رشته‌های مهارتی و دانشکده‌های موضوعی و همچنین توجه به مراکز کار آفرین و اقتصاد دانش بنیان دانشگاه مثل مراکز رشد، شرکت‌های دانش بنیان و طرح‌هایی مانند پایش و پویش، نیل به این اهداف را ممکن ساخته‌است.

به گفته او، براساس سندتحول دانشگاه، دانشجویان رشته‌های جدید مهارتی و کارآفرینی، حداقل ۵۰ درصد جامعه دانشجویی دانشگاه را تشکیل می‌دهند و دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان راه‌اندازی دانشکده‌های کارآفرینی را با رشته‌های مهارت‌محور مثل طلاسازی، مهمانداری هواپیما و همچنین تربیت عملی دانشجویان داوطلب در شهرک گلخانه فرهیختگان دانشگاه، دنبال می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد استان گلستان با اشاره به نقش مهم دانشگاه در رفع نیازهای جامعه، بیان کرد: ارتباط موثر دانشگاه‌ با صنعت و جامعه از طریق اجرای طرح‌های تحقیقاتی توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان بخشی از مشکلات صنایع گوناگون، ادارات و موسسات بر طرف کرده‌است. همچنین، توانسته‌ایم با برگزاری دوره‌های آموزشی‌تخصصی برای سازمان‌ها و صنایع از جمله سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، اداره کل استاندارد، کمیته امداد امام خمینی استان، شهرداری مرکز استان و... نقش بسزایی در بروز رسانی نیروی انسانی آن‌ها داشته باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: با اجرای طرح پایش؛ یعنی پژوهش‌های اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای، سعی کرده‌ایم اجرای پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی مساله محور کنیم و به بررسی مشکلات صنایع و دستگاه‌های اجرایی جهت دسترسی به راه حل مناسب برای رفع آن‌ها بپردازیم. علاوه براین، در طرح دیگری به‌نام پویش، دانشجویان رشته‌های مهارت و کار افرینی بخشی از دروس خود را مستقیما در عرصه‌های عملی در کارخانجات و صنایع می‌گذراند و از این طریق علاوه بر کسب درآمد، امکان اشتغال آنها افزایش پیدا می‌کند.

 وی اضافه کرد: در حال حاضر با فعال شدن بیشتر مراکز رشد گروه‌های پژوهشی، هسته‌های فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی در سطح استان با شمار زیادی از دانشجویان در حال همکاری می‌باشند که نویدبخش روزهای بهتری برای این دسته از دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی است.

حجت الاسلام طاهری با تلاش برای پیاده‌سازی منویات رهبر انقلاب عنوان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در سال‌های اخیر با راه‌اندازی سراهای نوآوری، مراکز رشد و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در راستای تحقق انتظارات رهبر انقلاب حرکت خود را آغاز کرده‌است و در سال گذشته نیز اهتمام ویژه‌ای نسبت به معرفی زیر ساخت‌های علمی، پژوهشی، فن آوری خود با افزایش تعداد گروه‌های آموزشی، شرکت‌های دانش بنیان و برگزاری نمایشگاه بزرگ رویداد گام دوم داشته‌است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان در پایان تاکید کرد: دانشگاه در زمینه تربیت دانش‌آموختگان و بکارگیری آن در سطح ادارات، سازمان‌ها و بخش‌های مختلف نیز بسیار موفق عمل کرده، به‌نحوی که بیش‌ترین کارکنان دولتی و غیر دولتی در اکثر شهرهای استان از فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی هستند که همگی مدیران و تولیدکنندگانی کارآمد در بین آنان کم دیده نمی‌شوند. بسیاری از آن‌ها با کارآفرینی و ایجاد اشتغال در رونق اقتصادی مناطق مختلف استان موثر بوده‌ و یا با قبول مسولیت‌های کشوری در جذب سرمایه‌های ملی به سمت استان تاثیر به‌سزایی داشته‌اند.

خبرنگار: حسن دانش

انتهای خبر/

کد خبر: 1136493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =