ایران خودرو ۴۹۶ میلیارد تومان به بانک کارآفرین بدهکار است/ جریمه میلیاردی شستا

لیست ابربدهکاران بانکی نشان می‌دهد که ایران خودرو به تنهایی ۴۹۶ میلیارد تومان به بانک کارآفرین بدهکار است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، انتشار لیست بدهکاران بزرگ بانکی موافقان و مخالفان خود را داشت. اما اگر قدری از حاشیه‌های مرسوم دور شویم و نگاه دقیق‌تری به این لیست بیاندازیم، برخی اسامی و پشت‌پرده‌ها نمایان می‌شود. ایسکانیوز در سلسله گزارش‌هایی به افشای این پشت‌پرده‌ها خواهد پرداخت. در این گزارش به برخی نکات مهم بدهکاران بانک کارآفرین می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید

ارتباط برادر روحانی با بدهکار بانک ملی/ ثبت اسناد واریز پول به حساب دختر فریدون در لندن

بدهکاران جریمه شده

نکته جالب توجه در لیست بدهکاران این بانک، میزان جریمه‌هایی است که به واسطه تاخیر در بازپرداخت تسهیلات شامل حال این مجموعه‌ها شده است. در برخی ردیف‌ها نام مجموعه‌های بزرگی مثل گروه دارویی برکت، گروه سرمایه‌گذاری غدیر، گروه صنعتی گلرنگ، گروه بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، گروه صنعتی بوتان و برخی دیگر از واحدهای بزرگ دیده می‌شود.

اما اگر به اعداد اعلام شده توجه کنیم، بخش مهمی از بدهی مجموعه‌هایی مثل بنیاد برکت، گروه گلرنگ و گروه فولاد جهان آرا اروند، مربوط به تاخیر در بازپرداخت تسهیلات است. مثلا بنیاد برکت رقمی در حدود ۵۳.۵ میلیارد تومان در ردیف مانده خالص تسهیلات/ بدهی برایش به ثبت رسیده اما در ستون مقابل یعنی خالص تعهدات، عدد صفر دیده می‌شود. این بدان معناست که اصل تعهد این بانک برای تسهیلات گرفته، پرداخت شده اما بخش مهمی از این بدهی که این مجموعه‌ها را در لیست بدهکاران قرار می‌دهد، جریمه تاخیر است که حالا به ارقام کلان رسیده است.

ایران خودرو همچنان بدهکار

نکته مهم دیگر، قرار گرفتن نام خودروسازی ایران خودرو در میان این بدهکاران است که نه تنها جریمه تاخیر برایش ثبت شده بلکه اصل تعهد را هم به بانک برنگردانده است. ایران خودرو بر این اساس، رقمی در حدود ۴۹۶ میلیارد تومان به بانک کارآفرین بدهکار است.

بزرگترین بدهکار بانک کارآفرین از نظر ارقام مطرح شده، شرکت فولاد مبارکه اصفهان و گروه سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تیپیکو) است که ارقامی در حدود ۸۲۶ و ۹۵۵ میلیارد تومان به این بانک بدهی دارند. تیپیکو یکی از زیرمجموعه‌های شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی یا همان شستا است.

ایسکانیوز در گزارش‌های بعدی به جزئیات بیشتری درباره بدهکاران بانکی می‌پردازد.

کد خبر: 1137918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =