بهره‌وری پایین اعضای هیئت علمی از تهدیدهای آموزش عالی محسوب می‌شود

قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به الگوی کلی تحول در دانشگاه آزاد اسلامی برای داشتن نظام آموزش عالی مطلوب، گفت: توسعه آموزش عالی تهدیدهایی از جمله بهره وری پایین اعضای هیأت علمی، کاهش کیفیت آموزش عالی، تنزل مهارت تخصصی و فرصت هایی از جمله تأمین نیازهای تخصصی، تعادل در بازار کار، توسعه کمی و کیفی پژوهش و نوآوری، کاهش مهاجرت نخبگان، رشد تولیدات علمی، توسعه هماهنگ صنعت و... حائز اهمیت است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، مراسم افتتاحیه نشست هم اندیشی دبیران هیئت های اجرایی جذب استان ها و صاحب نظران حوزه امور هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در راستای سند تحول و تعالی با حضور بیژن رنجبر قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و  محمدعلی کی‌نژاد رئیس هیئت عالی جذب هیئت علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال تبدیل به دانشگاهی هوشمند با قابلیت حل مسأله است

 رنجبر در این جلسه ضمن ارائه سیاست های علمی دانشگاه آزاد اسلامی در راستای سند تحول و تعالی به روند توسعه کمی آموزش عالی در ایران (دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی) پرداخت و مسائلی درخصوص فرصت ها، تهدیدها، قوت ها و ضعف های توسعه کمی آموزش عالی، مؤلفه های اصلی توسعه کمی آموزش عالی در کشور و ...را بیان کرد.

وی  ادامه داد: توسعه آموزش عالی تهدیدهایی از جمله بهره وری پایین اعضای هیئت علمی، کاهش کیفیت آموزش عالی، تنزل مهارت تخصصی و فرصت هایی از جمله تأمین نیازهای تخصصی، تعادل در بازار کار، توسعه کمی و کیفی پژوهش و نوآوری، کاهش مهاجرت نخبگان، رشد تولیدات علمی، توسعه هماهنگ صنعت، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، توسعه آکادمی های علوم و فناوری و مراکز تحقیقاتی و توسعه قطب ها و مراکز علمی را به وجود آورده که حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی براساس اسناد بالادستی نظام تدوین شده، گفت:  برخی از مهمترین اسناد بالادستی و مبانی جهت ساز تحول نظام آموزش عالی و توسعه کمی آن شامل رهنمودهای امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، سند ملی آمایش سرزمین، نقشه جامع علمی کشور، سیاست های کلی علم و فناوری، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، سند دانشگاه اسلامی و ... است.

رنجبر تأکید کرد: هدف دانشگاه آزاد اسلامی تبدیل به دانشگاهی هوشمند با قابلیت حل مسأله، دارای آموزش و پژوهش تحول آفرین و تقاضا محور و دارای نوآوری باز و شکست ساختارهاست.

قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با اشاره به الگوی کلی تحول در دانشگاه آزاد اسلامی برای داشتن نظام آموزش عالی مطلوب، خاطرنشان کرد: تحول در نظام یادگیری و آموزش، تمرکز در نیازمندی ها و تقاضاها، ارزش گذاری و ارزشیابی، جذب هیئت علمی، روش های یادگیری و مهارت افزایی، تأسیس رشته های جدید بر پایه علوم و فناوری های همگرا،  مهارت حل مسائل و تخصص های تقاضامحور و ... از جمله مؤلفه های کلی الگوی تحول است. رنجبر افزود: در مدل راهبردی تحول دانشگاه آزاد اسلامی به مواردی از جمله اشتغال آفرینی دانش بنیان، پژوهش، فناوری و نوآوری، آموزش، تولید ثروت، کاربردی سازی از دانش اشاره شده است.

وی در ادامه سخنان خود به ارائه مطالبی درخصوص الزامات تحول نظام آموزش عالی با محوریت نقش آفرینی مؤثر آن در نظام علم، فناوری و نوآوری کشور،  نظام سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت راهبردی، توسعه منابع انسانی،  تولید، اشتغال، انتشار و تجاری سازی علم، فناوری و نوآوری و دیپلماسی علمی و فناوری پرداخت.

قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به محورها و بسته های کاری ۱۰ گانه سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت:  بسته های کاری شامل بسته کاری «ارتقاء کیفیت و کارآمدی دوره های تحصیلی»، «ارتقاء تربیت اخلاقی، معنوی و هویتی»، «ارتقاء پاسخگویی و قابلیت حل مساله»، «توسعه فناوری، نوآوری و کارآفرینی»، «ارتقاء جایگاه بین المللی و الهام بخشی»، «پیشرفت علمی مرجعیت ساز و تمدن آفرین»، «فعالیت منسجم و هم افزای شبکه ای»، «تحول در فرهنگ سازمانی»، «دستیابی به سازمان یادگیرنده» و «بهره وری و پایداری اقتصادی» است که ذیل مجموعه آنها به مسائل تخصصی دانشگاه از جمله مسائل مربوط به هیئت علمی اشاره شده که لازم است دست اندرکاران حوزه هیئت علمی به آن اشراف کامل داشته باشند.  

در جذب اعضای هیئت علمی به آمایش آموزش عالی کل کشور توجه شود

رئیس هیئت عالی جذب هیئت علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه مراسم با بیان اینکه مسأله جذب هیئت علمی و تربیت استاد بسیار حائز اهمیت است، گفت: در این زمینه مراقبت و حفظ اساتید و اعضای هیئت علمی به عنوان سرمایه های انسانی دانشگاه باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که این سرمایه ها می تواند نیاز علمی کشور را برطرف کرده و استقلال و اقتدار کشور را با تولید علم حفظ کنند.

وی خطاب به دبیران هیئت های اجرایی جذب استان های دانشگاه آزاد اسلامی گفت: لازم است در موضوع جذب اعضای هیئت علمی به آمایش آموزش عالی کل کشور و دانشگاه آزاد اسلامی توجه کرده و براساس آن عمل کنید. همچنین به بحث ارزیابی شخصیتی استاد در دانشگاه نیز توجه شود، چرا که بسیار حائز اهمیت است.

کی نژاد خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی دارای ظرفیت هایی است که می تواند این دانشگاه  را به عنوان الگوی سایر دانشگاه ها در جذب هیئت علمی مطرح کند.

 ارتقاء مرتبه علمی یک هزار و ۸۲۷ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی

رئیس مرکز امور هیئت های ممیزه دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این مراسم با بیان اینکه ما همواره نیازمند تفکر نظام مند و همه جانبه گر هستیم، گفت: اگر این تفکر در سیستم حاکم نشود، دچار مشکلات فراوان می شویم.

وی با تأکید بر اهمیت توجه به مسائل رفاهی، امنیت شغلی، بیمه، بازنشستگی و ... اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی به این موضوعات پرداخته شده است. باید در موضوع اعضای هیئت علمی به مباحثی نظیر جذب، بهسازی و نگه داری آنان توجه ویژه شود.

 ضیائی با بیان اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی ۲ هیئت ممیزه برای ارتقاء اعضای هیئت علمی تشکیل شده است، گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰ ، تعداد یک هزار و ۸۲۷ ارتقاء مرتبه اعضای هیئت علمی صورت گرفته که بسیار حائز اهمیت است، چرا که با آمار ۱۵ سال گذشته دانشگاه آزاد اسلامی برابری می کند و نشاندهنده اصلاح هرم اعضای هیئت علمی دانشگاه است.    

همچنین در این مراسم  امید طیاری مدیرکل امور اداری و منابع انسانی دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه دستورالعمل های دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص شرایط سنی، نحوه بازخرید و بازنشستگی اعضای هیئت علمی این دانشگاه پرداخت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1139854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =