نقش سهم ۸۲درصدی معاملات اوراق بدهی در بازار بورس

بازار سرمایه در حالی دو هفته اول خردادماه را پشت سر گذاشته است که شاخص‌های عملکردی این بازار منفی بوده، اما معاملات اوراق بدهی سهم ۸۰ درصد در بازار سرمایه داشته‌اند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، یکی از موضوعاتی که در سال‌های گذشته به یک رقیب جدی برای بازار سهام تبدیل شده است، به مساله فروش اوراق بدهی دولت در بازار سرمایه و معاملات این اوراق در بازار ثانویه بین بانک‌ها و اشخاص مختلف بازمی‌گردد.

بیشتر بخوانید

اتاق بازرگانی شفاف نیست / باید سایه سیاست از اقتصاد برچیده شود

از ابتدای خردادماه تا کنون سهم معاملات اوراق بدهی از کل معاملات بورس نسبت به ماه گذشته رشد قابل توجهی داشته است. ارزش این معاملات در هفته ابتدای خردادماه به ۸۴ درصد کل معاملات و در هفته دوم خردادماه به ۸۱ درصد کل معاملات رسیده است.

* سهم اوراق از کل معاملا بورس در هفته اول خرداد

در هفته ابتدایی خردادماه، به طور میانگین ارزش معاملات اوراق درآمد ثابت در بازار سهام ۳۸ هزار و ۶۳۹ میلیارد تومان بود. در این هفته مانند همه هفته های گذشته در روز دوشنبه ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۵۳ هزار میلیارد تومان رسید.

در روز اول خرداد ماه ارزش معاملات اوراق تنها سه درصد از معاملات بازار سهام را شامل ‌شد. روز دوشنبه ارزش معاملات اوراق بدهی در بورس ۱۵۳ هزار و ۱۹۱ میلیارد تومان بود که ۹۵ درصد معاملات بازار را تشکیل می‌داد.

روز سه ‌شنبه ارزش معاملات اوراق ۷۴۶ میلیارد تومان بود که ۱۰ درصد از معاملات کل بازار را تشکیل داد و در آخرین روز کاری هفته ارزش معاملات اوراق به ۴۴۴ میلیارد تومان رسید که ۶ درصد از ارزش کل معاملات بازار را شامل شده است.

* کاهش سهم اوراق از معاملات بازار سرمایه

در دومین هفته کاری خرداد ماه ۱۴۰۱، به طور میانگین ارزش معاملات اوراق درآمد ثابت در بازار سهام ۳۸ هزار و ۵۶۶ میلیارد تومان بود.

در این هفته هم بیشترین رقم معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه به روز دوشنبه اختصاص داشت که نزدیک به ۱۵۳ هزار میلیارد تومان بود و سهم ۹۵ درصدی در کل معاملات بورس داشت.

ارزش معاملات اوراق بدهی در روز اول هفته ۶ درصد از معاملات بازار سهام را شامل شده و روز یکشنبه سهم اوراق ۱۸ درصد ارزش کل معاملات بود.

روز سه‌شنبه ارزش معاملات اوراق ۲۱ هزار و ۳۷۹ میلیارد تومان بود که ۶۲ درصد از معاملات کل بازار را تشکیل می‌داد و در آخرین روز کاری هفته ارزش معاملات اوراق به ۱۶ هزار و ۱۴۴ میلیارد تومان رسید که ۷۳ درصد از ارزش کل معاملات بازار را شامل شده است.

* افت ارزش معاملات سهام

در هفته گذشته شاهد افت ارزش معاملات خرد سهام بودیم. در این هفته که شاخص بورس در مجموع ۲۲ هزار و ۵۰۷ واحد نزول کرد. میانگین ارزش معاملات خرد بورس به ۴ هزار و ۶۴۳ میلیارد تومان کاهش یافت که نسبت به رقم ۵ هزار و ۷۵۷ میلیاردی هفته پیشین، کاهش ۱۹ درصدی داشته است.

احمد عزیزی، کارشناس بازار معتقد است در صورتی که سهم ۸۰ درصدی معاملات اوراق باعث کاهش سهم معاملات خرد و ارزش این معاملات نشود، می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند.

وی ادامه داد: اما در دو هفته ابتدایی خردادماه شاهد کاهش ارزش معاملات خرد در بازار سرمایه بوده ایم که این مساله در کنار افت شاخص های عملکردی بورس می‌تواند زنگ خطری برای بازار سرمایه باشد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1143102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =