واکنش ایران به اخراج اجباری پناهجویان از انگلیس به رواندا

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ اخراج اجباری پناهجویان از انگلیس به رواندا را شرم تاریخی برای این کشور خواند و گفت: اعزام این افراد به کشورهای ثالث رویه‌ای خطرناک است که باقیمانده رژیم بین‌المللی حفاظت از پناهجویان را هم از بین خواهد برد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (سه شنبه) به اخراج اجباری پناهجویان از انگلیس به رواندا و اخبار منتشر شده در خصوص ایرانی بودن تابعیت برخی از این‌ پناهجویان واکنش نشان داد و گفت: آنچه که در حال وقوع است یک شرم تاریخی برای انگلیس و همه آنهایی است که تمامی همت و توان خود را معطوف به پوشاندن و تطهیر سابقه استعماری‌شان کرده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اخراج و انتقال اجباری پناهجویان به کشورهای ثالث و سکوت مرگبار این روزهای کشورهای مدعی حقوق بشر و نهادهای بین‌المللی مسؤول، مایه شرمساری و نقض آشکار حقوق پناهندگان است.

بیشتر بخوانید:

خطیب‌زاده: سال‌هاست که برجام برای ایران کار نکرده است

خطیب‌زاده در ادامه عنوان کرد: آنچه در حال وقوع است، روی دیگر سکه فریب و دسیسه سیستماتیک رسانه‌ای بر علیه ایران است. رسانه‌های فارسی زبان معاند مستقر در لندن با ارائه تصویری مهندسی شده و غیرواقعی از داخل ایران و رویایی غیرواقعی تر از زندگی در اروپا، زمینه خروج مخاطره آمیز و خطرناک برخی شهروندان ایرانی را فراهم می‌آورند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: علیرغم ظلمی که این معدود افراد به خود و مالا وطن خود می‌کنند دولت جمهوری اسلامی ایران در چارچوب وظایف حاکمیتی خود تاکید دارد که حقوق این افراد ذیل کنوانسیون ۱۹۵۱ و پروتکل مربوطه باید رعایت شود و اعزام آنها به کشورهای ثالث رویه‌ای خطرناک است که باقیمانده رژیم بین‌المللی حفاظت از پناهجویان را هم از بین خواهد برد.

خطیبزاده در پایان اظهار داشت: در حالی که ایران با وجود همه مضیقه‌ها و فشارهای اقتصادی کریمانه میزبان میلیون‌ها تبعه از کشورهای دیگر از جمله افغانستان است، مایه تأسف است که مدعیان همیشگی حقوق بشر تحمل پذیرایی از چند هزار مهاجر و پناهجو را ندارند، افرادی که بسیاری از آن‌ها با فریب سیستماتیک همین دولت‌ها خطر آوارگی را به جان خریده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه ۲۶ فروردین ماه نیز طرح اعلامی دولت انگلیس برای اعزام اجباری پناهجویان مقیم این کشور به رواندا را فرار از تعهدات و مسؤولیت‌های بین‌المللی این کشور خواند و این اقدام را مغایر با روح و متن کنوانسیون پناهندگان برشمرد.

به گزارش فارس، خطیب‌زاده ۲۹ فروردین ماه در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فارس در مورد طرح دولت انگلیس برای اعزام اجباری پناهجویان در این کشور به رواندا و این‌که آیا اتباع ایرانی هم در بین این پناهجویان هستند و اینکه آیا در این باره با مقامات انگلیسی گفت‌وگویی شده است؟ اظهار داشت: طرح اعلامی توسط نخست‌وزیر انگلیس واقعا شرم آور بود و اعزام اجباری پناهجویان به یک کشور ثالث توسط انگلیس که یکی از مدعیان حقوق بشر است رخ دهد، نه تنها بر خلاف تمامی کنوانسیون‌های بین‌المللی و مرتبط با مهاجران است، بلکه با مقدمات رفتارهای بشردوستانه همخوان نیست.

وی با بیان این‌که شانه خالی کردن انگلیس از وظایف بدیهی خودش در حوزه مهاجران جای تعجب بسیاز زیادی دارد، افزود: بعید می‌دانم هیچ فرد آزاده‌ای در انگلیس این را بشنود و فکر کند که ذره‌ای این بدیهیات رعایت شده است. لیست و آماری توسط دولت انگلیس اعلام نشده که در چه زمانی اجرا و شامل چه کسانی می‌شود. اما حتما در خصوص این موضوع هر چقدر جلوتر برویم این موضوع را پیگیری می‌کنیم و به عنوان کشوری که بیشترین مهاجران را از کشورهای همسایه پذیرفتیم حتما با حساسیت این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1144260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =