تولید ۱/۵ تُن گلاب در دانشگاه آزاد خراسان شمالی/ از هر فرصتی برای اشتغال‌آفرینی استفاده می‌کنیم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی با تاکید برا این‌که از هر فرصتی برای اشتغال‌آفرینی استفاده می‌کنیم، گفت: استادان و کارمندان ما امسال یک و نیم تن گلاب از محصول مزرعه گل محمدی که سال گذشته زیر کشت قرار داده بودیم، بدست آوردند.

غلام‌رضا کاظمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در رابطه با وضعیت پرداخت حقوق دستمزد در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: آن‌چه که امروز دانشگاه آزاد اسلامی را در رابطه با حقوق کارکنان و استادان خود دچار مشکلاتی کرده‌است، انباشت مسائل مربوط به پایه حقوقی پایین است. از طرفی ما به عنوان مجموعه‌ای مستقل از دولت، هیچ بودجه دریافتی هم نداریم بلکه مالیات و بیمه هم پرداخت می‌کنیم و مانند سایر دانشگاه‌ها به شیر نفت وصل نیستیم و برخلاف آن‌ها باید خود با تلاش و زحمت به دنبال کسب درآمد باشیم؛ درآمدهایی که فعلا عمدتا از شهریه است اما در سال‌های اخیر روش‌های غیرشهریه‌ای نیز به آن افزوده شده است تا بتوانیم سفره کارمند و استاد را بزرگ‌تر کنیم. 

وی افزود: تاکید همواره من به اساتید آن است که میزان افزایش حقوق اخیر کارکنان و اعضای هیئت علمی در چند دهه عمر دانشگاه آزاد اسلامی بی سابقه است که در کنار آن دانشگاه به با اجرای طرح مسکن کارکنان به فکر خانه دار کردن پرسنل خود نیز هست تا بخشی از هزینه‌های زندگی آن‌ها را کاهش دهد. دانشگاه آزاد اسلامی با فعال کردن تعاونی مسکن در دانشگاه، زمین و تسهیلات در اختیار کارمندان و اعضای هیئت علمی می‌گذارد.

کاظمی ادامه داد: در سال‌های اخیر روحیه درآمدسازی از فکر و خلاقیت در بدنه دانشجویان، استادان و کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شده‌است که یکی از دستاوردهای مهم اخیر دانشگاه است. همچنین تلاش‌های زیادی برای ایجاد و بهره از درآمدهای غیرشهریه‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته است که توانسته پیشرفت‌های خوبی را نیز از آن خود کند اما هنوز شاهرگ تامین منابع حقوق و دستمزد، شهریه دانشجویی است؛ این درحالی است سیاستگذاران دانشگاه آزاد اسلامی سعی می‌کنند هیچ گاه فشاری با افزایش نامعقول شهریه به دانشجویان خود وارد نکند.

به گفته او، تحویل مسکن مناسب، اخذ تسهیلات کم‌بهره از بانک‌های طرف همکاری با دانشگاه برای کارکنان و تقویت تعاونی مصرف جهت تامین اقلام مورد نیاز خانواده دانشگاه با قیمت کم‌تر و شرایط اقساطی از جمله برنامه‌های ما برای کاهش هزینه های زندگی پرسنل‌مان در استان خراسان شمالی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی بیان کرد: بستر همکاری تعدادی از اساتیدمان در تولید سقف‌های سبک با مراکز بیرونی را فراهم کرده‌ایم که بخشی از درآمد آن به دانشگاه اختصاص میابد، دستگاه جوشی را در اختیار یکی از اساتید قرار داده‌ایم که به فعالیت‌های ساختمانی و کسب درآمد از این طریق مشغول شده است، بهترین دستگاه‌های تراشی که در دانشگاه داشتیم را طی قراردادهایی با شرط به کارگیری دانشجویان‌مان و همچنین تخصیص سودی از کار به دانشگاه به افراد استادکار این حوزه داده‌ایم، استادان و کارمندان ما امسال یک و نیم تن گلاب از محصول مزرعه گل محمدی که سال گذشته زیر کشت قرار داده بودیم بدست آوردند، از طرفی علاوه بر آن‌که در بخشی از زمین‌های دانشگاه گندم و زعفران کاشتیم، زمین‌های دیگری را در اختیار دانشجویان رشته مهندسی کشاورزی قرار داده‌ایم تا زیر کشت قرار داده و سهم عمده‌ای از سود را کسب کنند.

وی گفت: علاوه بر تمام فعالیت‌هایی که ذکر شد، اهتمام جدی بر مهارت‌آموزی و تحقق شعار هر دانشجو، یک شغل گذاشته‌ایم و تلاش می‌کنیم از هر موقعیت و فرصتی برای اشتغال‌آفرینی و همینطور افزایش درآمدهای غیرشهریه‌ای دانشگاه نهایت بهره را ببریم؛ برای مثال وقتی متوجه شدیم یکی از دانشجویانمان در زمینه پخت انواع کیک و یا دانشجوی دیگری در حوزه تولید آثار سفالی فعالند، نمایشگاهی را برای عرضه محصولاتشان ترتیب دادیم و آن‌ها را در فروش مجازی تولیداتشان تقویت کردیم.

غلام‌رضا کاظمی تصریح کرد: یکی از نگهبانان دانشگاه استعداد و هنر شگرفی در بافندگی تابلوفرش داشت؛ از این رو به اکثر دانشگاه‌ها نامه زدیم که چنین ظرفیتی در واحد ما موجود است که می‌تواند با حضور در محل انواع تابلوفرش‌های درخواستی آن‌ها را طراحی و اجرا کند که از این طریق مقداری از سود فروش محصولات به دانشگاه تعلق می‌گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: استاد و کارمندی که استخدام دانشگاه آزاد اسلامی می‌شود تعهد می‌دهد تا تمام وقت در اختیار دانشگاه باشد؛ لذا این‌که استادی بیان می‌کند که اجرای طرح الف و ب مانع از فعالیت او در خارج از دانشگاه شده اصلا معقول و پذیرفتنی نیست؛ اصلا طرح الف و ب به منظور استفاده از تمام ظرفیت اعضای هیئت علمی دانشگاه مطرح شد. از استادان می‌خواهیم تا توانایی و مهارت‌های خود را که مایل به استفاده از آن در بیرون از دانشگاه هستند را با ما در میان بگذارد سپس او را در گروه الف قرار می‌دهیم و امکانات و بستر مناسب را برای بروز توانایی و تولید محصول از آن در اختیارش می‌گذاریم تا از این راه هم او و هم دانشگاه منتفع شوند.

وی اضفه کرد: بنده این‌که بعضی بیان می‌کنند که دانشگاه آزاد اسلامی باید واحدهای زیان‌ده خود را تعطیل کند را اصلا قبول ندارم. ما با این کار برای آن‌که ابرو را درست کنیم، چشم را کور می‌کنیم. چطور می‌شود که یک واحد دانشگاهی با 50 عضو هیئت علمی و منافعی که برای توسعه شهری ایجاد کرده است را ببندیم؟! دوستان به جای این دلسوزی‌ها به دنبال تسویه بدهی هنگفت دولت به دانشگاه آزاد اسلامی که از دوره‌های قبل انباشت شده و امروز به بیش از هزار میلیارد تومان رسیده است، باشند.

کاظمی در پایان تاکید کرد: در سال‌های اخیر موفق شدیم چهار واحد زیان‌ده در استان خراسان شمالی را از وضعیت سابق خود خارج کنیم. این نوید را نیز می‌دهم که دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی، مجموعا امسال برخلاف سال گذشته که زیان‌ده شناخته شده بود، از زیان خارج شده و به سوددهی می‌رسد.

انتهای خبر/

کد خبر: 1145688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =