پیش بینی بورس ۱۲ تیر ۱۴۰۱

عده‌ای بر این باورند که در صورت توافق مذاکراتبه سرانجام برسد گروه‌های سهم‌های دلاری با توجه به ریزش ارز در بازار آزاد با اقبال کمتر خریداران روبه روخواهد بود و در هفته‌های پیش‌رو با اصلاح زمانی مواجه خواهند شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، در اولین روز معاملاتی دومین هفته تابستان، شاخص کل با کاهش ۱۲هزار و ۸۴ واحدی همراه شد و تا سطح یک میلیون و ۵۰۱ واحدی عقب نشینی کرد. فولاد با ۸۱۶ واحد بیش‌ترین تاثیر منفی را بر روی شاخص کل داشته‌است؛ پارس با ۷۹۵، خودرو با ۷۷۹ و وبملت با ۷۴۳ واحد در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

بیشتر بخوانید

جدیدترین تصمیمات شورای عالی بورس برای تسهیل در افزایش سرمایه

شاخص هم‌وزن هم با کاهش بیش از ۴هزار و ۲۷۸ واحدی همراه شد و تا سطح ۴۱۷ هزار و ۲۰۲ واحدی عقب‌نشینی کرد. شاخص فرابورس هم با کاهش ۲۰۲ واحدی همراه شد و بر روی سطح ۲۰هزار و ۲۰۹ واحدی قرار گرفت.

در هفته‌ای که گذشت شاخص کل بورس با کاهش ۱٫۳ درصدی به تراز یک میلیون و ۵۱۳ هزار و ۷۱۷ واحدی رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش ۰.۱۹ درصدی به ارتفاع ۴۲۱ هزار و ۴۸۱ واحدی رسید و شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۱.۲۵ درصدی در ارتفاع ۲۰ هزار و ۴۱۱ واحد قرار گرفت.

در ۵ روز معاملاتی هفته‌ای که گذشت، بحث کاهش نرخ دلار و اخبار ضد و نقیضی که درباره توافق روانه بورس شد بر روند بازار تاثیر گذاشت که باعث شد به طور میانگین روزانه شاهد خروج پول حقیقی به میزان ۳۷۶ میلیارد تومان باشیم. به طور کلی در هفته گذشته حدود هزار و ۸۸۲ میلیارد تومان از بازار سرمایه توسط حقیقی‌ها خارج شد.

در هفته‌ای که گذشت شاخص صنعت حمل و نقل با افزایش ۱۱.۵۵ درصد، خرده فروشی ۱۱.۵۴ درصد و صنعت خودرو ۵.۸۵ درصد نسبت به سایر صنایع بورس بیشترین رشد را داشتند. عامل تاثیرگذار بر این صنایع اخبار مربوط به توافق بود که می‌توانست به طور مستقیم بر روی صنعت حمل و نقل تاثیرگذار باشد. از طرفی دیگر بیشترین افت را نیز در صنعت اطلاعات و ارتباطات به میزان ۸.۰۲ درصد و صنعت سیمان به میزان ۶.۲۳ درصد شاهد بودیم.

بورس نزولی می‌شود؟

ایمان رئیسی، کارشناس بازار سرمایه  درباره تحلیل شرایط بازار می‌گوید: بورس در هفته آینده روند متعادلی خواهد داشت. همچنین معاملات شنبه بازار سرمایه تحت تاثیر مذاکرات برجامی برای گروه‌های ریالی خواهد بود. اخبار خوش مذاکراتنتوانست موجب رشد گروه‌های ریالی شود، شکست مذاکرات نیز نمی‌تواند افت شدید این گروه‌ها را در پی داشته باشد.

او توضیح می‌دهد: در بازار سرمایه نشانه‌های رکود وجود دارد. قیمت‌های سهامی ریزش زیادی داشته و نمی‌تواند بیش از ارزش ذاتی خود پایین بیایید، از سوی دیگر توان رشد ندارد و به نوعی وضعیت بازار سهام در حالت ابهام است.
روزنامه ابتکار نوشت: احیای مذاکراتبار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده و حالا فعالان اقتصادی و بازارهای داخلی با نگاهی خیره به مذاکراتمنتظر مشخص شدن نتیجه نهایی آن هستند. به گفته کارشناسان نتیجه مذاکراتمی‌تواند شرایط بازارهای اقتصادی ایران را تحت تاثیر قرار دهد. حال این پرسش مطرح می‌شود که در صورت احیای مذاکراتچه سرنوشتی در انتظار بازار سرمایه خواهد بود؟

بازار سرمایه روز گذشته شرایط پرنوسانی را پشت سر گذاشت، شاخص کل بورس در ساعات میانی تا یک میلیون و ۵۱۲ هزار واحد کاهش یافت اما در ادامه روند صعودی به خود گرفت و در نهایت در حالی به کار خود پایان داد که دوباره روی مدار نزول قرار گرفته بود.
شاخص کل بورس روز چهارشنبه با ۷۱۹ واحد کاهش در رقم یک میلیون و ۵۱۳ هزار واحد ایستاد. این در حالی است که شاخص کل با معیار هم وزن ۳۸۸ واحد افزایش یافت و به رقم ۴۲۱ هزار و ۴۸۱ واحد رسید. در این بازار ۳۵۰ هزار معامله به ارزش ۳۶ هزار و ۱۲۱ میلیارد ریال انجام شد.

مذاکرات مذاکراتدر دوحه قطر آغاز شده است. بر اساس گزارش‌ها و با توجه به اخبار غیررسمی که از مذاکرات دوحه به گوش می‌رسد، احتمالا طرفین موفق به یافتن راهکاری برای از میان برداشتن اختلافات شده‌اند. برخی منابع از تحقق راه‌حلی برای موضوع قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست FTO خبر می‌دهند. از طرفی هم بسیاری معتقدند برگزاری مذاکرات در دوحه می‌تواند خوش یمن بوده و زمینه را برای احیای تمام و کمال مذاکراتفراهم کند. هرچند برخی از ناظران هم بر محقق شدن توافق، امید چندانی ندارند اما به طور کلی به نظر می‌رسد فضای عمومی مذاکرات مثبت است.

حال با توجه به نوسانی شدن بورس در روزهای اخیر این پرسش مطرح می‌شود که به نتیجه رسیدن مذاکرات چه تاثیری بر بازار سرمایه ایران خواهد داشت؟ بهمن فلاح، کارشناس بازار سرمایه گفت: «به دلیل کمبود نقدینگی، مذاکرات مذاکرات نمی‌تواند تاثیری روی بورس داشته باشد.»

وی ادامه داد: «بازار سرمایه نسبت به توافق یا عدم توافق واکنش نشان نمی‌دهد و به نوعی مشکلات بورس با توافق حل نمی‌شود. مشکل اساسی بورس کمبود نقدینگی است. ارزش معاملات نشان می‌دهد که مشکل تالار شیشه‌ای کجاست.»

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: «اگر مذاکرات به نتیجه برسد صنایعی که از توافق اثر می‌پذیرند، منفی می‌ماند. این موضوع نشان می‌دهد که بازار سرمایه دیگر جذابیتی برای سرمایه‌گذاری ندارد. عنصر محرک اقتصادی یا همان بورس که رئیس سازمان بورس از آن تعریف می‌کردند نیاز به شوک و احیا دارد.»

بورس نیازمند یک شوک عمیق

فلاح تصریح کرد: «اگر بازار سرمایه احیا نشود، واکنش مثبتی به مذاکرات و افزایش قیمت دلار نشان نمی‌دهد. یعنی تنها روند فرسایشی و منفی در بازار سهام حاکم شده است.»

وی با اشاره به افزایش زیان سهامداران گفت: «طی دو سال گذشته زیان سهامداران جبران نشده و بلکه زیان برخی از سهامداران بیشتر شده است. در این روند فرسایشی باید با تزریق نقدینگی بازار سرمایه را احیا کرد، متاسفانه بورس به اغما رفته و برای احیا نیاز به یک شوک بزرگ دارد.»

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: «در بلند مدت ریسک‌های سیستماتک بازار به وسیله مذاکرات نتیجه‌بخش کاهش می‌یابد. اما در بازاری که نقدینگی وجود ندارد سهامداران چه چیزی را می‌خواهند بخرند؟»

فلاح در نهایت گفت: «مهم‌ترین نیاز بورس در حال حاضر نقدینگی است و با تزریق نقدینگی روند تغییر می‌کند.»

از سوی دیگر عده‌ای بر این باورند که در صورت توافق مذاکراتبه سرانجام برسد گروه‌های سهم‌های دلاری با توجه به ریزش ارز در بازار آزاد با اقبال کمتر خریداران روبه روخواهد بود و در هفته‌های پیش‌رو با اصلاح زمانی مواجه خواهند شد. نیما میرزایی، کارشناس بازارسرمایه با اشاره به مسئله مذاکراتو تاثیر آن بر بورس گفته است: «با توجه به اخبار مثبتی که در خصوص مذاکرات مذاکراتمخابره شده انتظار می‌رود تقاضا به سمت گروه‌های ریالی از جمله خودرو و حمل و نقل و همچنین گروه بانکی برود.»

او ادامه داد: «درصورتی که توافقات به سرانجام برسد گروه‌های دلاری با توجه به ریزش ارز در بازار آزاد با اقبال کمتر خریداران روبه‌رو خواهد بود و در هفته‌های پیش‌رو با اصلاح زمانی مواجه خواهند شد. »

او با بیان اینکه معتقد است نتیجه مذاکرات مثبت خواهد بود، گفت: «هرچند که خوش‌بینی‌ها نسبت به مذاکرات زیاد است اما نباید از این نکته غافل شد که دامنه توفیقات برجامی محدود خواهد بود و به گستردگی سال ۹۴ نخواهد رسید و به عنوان مثال بعید است که خودروسازی‌های فرانسوی را در ایران داشته باشیم یا اینکه آزادسازی مقادیر فروش نفت ایران افزایش پیدا کند. به هرحال مذاکراتبازهم نکته مثبتی خواهد بود و روزنه تنفسی برای اقتصاد ایران به حساب می‌آید و به نوعی برای جامعه شرکت‌های بورسی یک اتفاق مثبت قلمداد میشود و میتواند در میان مدت و بلند مدت تاثیرات نسبی بر سود سازی شرکت‌های بورسی و افزایش سود آن‌ها تاثیر مثبت بگذارد.»

کارشناسان نظرات متفاوتی را درخصوص اثر مذاکراتبر بورس مطرح می‌کنند و باید منتظر ماند و دید که در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات بازار سرمایه کدام مسیر را برای حرکت خود انتخاب می‌کند.

بورس روز چهارشنبه افت ۰٫۰۵ درصدی داشت و به محدوده یک میلیون و ۵۱۳ هزار واحد رسید. کارشناسان عقیده دارند تا زمانی که ارزش معاملات بورس افزایش پیدا نکند، بازار سرمایه نزولی می‌ماند.

برزو حق‌شناس، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت:  بورس به شدت از کمبود نقدینگی رنج می‌برد. نقدینگی در بازار نیست و حجم معاملات بسیار پایین است. برای مثال حجم معاملات روز چهارشنبه بورس سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود. به طور کلی ارزش معاملات بورس هر روز حدود سه هزار و ۵۰۰ تا چهار میلیارد است.
وی ادامه داد: بورس از لحاظ بنیادی خوب و به نوعی ارزشمند است. اما بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها عقب مانده است و تا نقدینگی وارد آن نشود و حجم معاملات بالا نرود، حرکت خاصی نمی‌کند.

حق‌شناس در درباره مولفه‌های اثرگذار روی بازار گفت: بورس منتظر چند مولفه است که هر کدام می‌تواند تاثیری روی معاملات داشته باشد. اولین مورد نرخ دلار و مذاکرات مذاکراتاست و هر خبری در این حوزه روی بازار سرمایه تاثیر دارد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: دومین مولفه، نرخ بهره بین بانکی است که تالار شیشه‌ای نسبت به بالا رفتن آن واکنش نشان می‌دهد. علی‌رغم اینکه نرخ بانکی باید در محدوده ۲۰ درصد بماند اما شاهد افزایش هفتگی آن هستیم. از سوی دیگر تورم نقطه به نقطه به بالای ۵۲ درصد رسیده و نرخ بهره حقیقی نیز در حال منفی‌تر شدن است. همه این موارد، در بلند مدت روی بازار اثر منفی دارند.

دست دولت در جیب بورس

حق‌شناس توضیح داد: دولت علی‌رغم وعده‌های انتخاباتی، دست در جیب شرکت‌های بورسی کرده است. برای نمونه روند یوتیلیتی پتروشیمی‌ها، این مشکل را نشان می‌دهد. از سوی دیگر قطع برق یکی از ریسک‌های پیش‌روی مهم محسوب می‌شود. اگر بحث کمبود برق در مرداد و تیر شروع شود، بازار به این‌ها بها می‌دهد.

وی تاکید کرد: هفته آینده مهمترین نکته مذاکرات هسته ای و به طبع آن قیمت دلار و نرخ بهره بین بانکی است. هر کدام از این‌ها می‌تواند روند بازار را متأثر کند. یعنی خبرهای خوب مذاکرات یا خبرهای بد و افزایش نرخ بهره بین بانکی یا کاهش آن می‌تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

حق‌شناس توضیح داد: دولت علی‌رغم وعده‌های انتخاباتی، دست در جیب شرکت‌های بورسی کرده است. برای نمونه روند یوتیلیتی پتروشیمی‌ها، این مشکل را نشان می‌دهد. از سوی دیگر قطع برق یکی از ریسک‌های پیش‌روی مهم محسوب می‌شود. اگر بحث کمبود برق و شاید هم خاموشی‌ها در مرداد و تیر شروع شود، بازار به این‌ موارد بها می‌دهد.

حق‌شناس با اشاره به زمان رشد بورس گفت: تا زمانی که ارزش معاملات بازار بالای پنج هزار میلیارد تومان نرسد، انتظار حرکت خاصی را از بازار ندارم. تا آن زمان روندهای مثبت‌ موقتی هستند. اگر طرف تقاضا قوی شود و ارزش معاملات حداقل بالای پنج هزار میلیارد بیاید، بعد از آن می‌توانیم بگوییم که بازار روند گرفته و شرایط مثبت واقعا امیدوارکننده است.

انتهای پیام  /

کد خبر: 1146320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =