تامین شهریه دانشجویان طرح پویشی از طریق صنایع/ توریسم و کشاورزی ظرفیت‌های اصلی کارآفرینی استان همدان است

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان گفت: مبالغی که تحت عنوان حقوق کارآموزی از طرف صنایع برای شرکت کنندگان در طرح پویش در نظر گرفته شده است، مستقیماً به حساب شهریه‌ای دانشجویان واریز خواهد شد. دانشجویی داریم که نه تنها شهریه خود را به طور کامل از این طریق تامین کرده بلکه در وضعیت بستانکار نیز قرار گرفته است.

منصور اسماعیل پور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با تشریح نحوه شرکت در طرح پویش گفت: در حال حاضر اعلام ظرفیت‌های مهیا شده در طرح پویش از طریق گروه‌های مجازی دانشجویان و اعلام در سطح دانشکده‌ها به صورت خبر و اطلاعیه منتشر می‌شود و دانشجویان متقاضی ابتدا با مراجعه به دفتر ارتباط با صنعت برای تایید و سپس مراجعه به آموزش اقدام به اخذ واحدهای طرح پویشی می‌کنند و در نهایت مجدداً دفتر ارتباط با صنعت معرفی نامه مورد نیاز را به دانشجویان برای ارائه به صنعت مورد نظر صادر می‌کند. در حال آماده سازی بستری آنلاین هستیم تا ارتباط سه سویه دانشجو، استاد و صنعت در آنجا فراهم شده و پروسه‌های مورد نیاز برای حضور در طرح پویش تماماً از آن طریق صورت پذیرد و امیدواریم حدود دو ماه دیگر این سامانه راه اندازی شود.

وی با اشاره به امکان شرکت در طرح پویش برای دانشجویان رشته‌های گروه علوم انسانی و هنر بیان داشت: طرح پویش محدود به رشته‌های فنی نیست و امکان حضور تمام رشته‌ها در این طرح وجود دارد. برای مثال، بر اساس توافقات صورت گرفته با شوراهای حل اختلاف، در حل حاضر دانشجویان رشته حقوق در این شوراها به عنوان کارآموزان طرح پویش مشغول به فعالیت هستند؛ همچنین دانشجویان رشته روانشناسی بالینی، تربیتی و مشاوره‌ای در کلینیک‌های طرف توافق در حال کار می‌باشند و حتی برای رشته‌ای مانند باستان شناسی، توافقاتی با سازمان میراث فرهنگی شکل گرفته و دانشجویان این رشته در این مجموعه در حال فعالیت هستند. بنابراین طرح پویش مختص به رشته‌های فنی نیست و دیگر حوزه‌ها و رشت‌ها را نیز پوشش می‌دهد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان ادامه داد: هنوز با مشکلی در خصوص عدم تناسب و کمبود عرضه نسبت به تقاضا از طرف دانشجویان برای حضور در طرح پویش مواجه نبوده‌ایم چراکه همواره سعی کردیم چند قدم جلوتر حرکت کنیم و ظرفیت‌های بالقوه بیشتری را در نظر گرفتیم اما اگر تقاضای دانشجویان بیش از ظرفیت ایجاد شده باشد، اولویت شرکت در طرح با دانشجویان ترم‌های بالاتر است که از لحاظ تئوری جلوتر بوده و با توجه به تحصیل در ترم‌های آخر، آماده حضور در بازار کار باشند. تمام تلاش ما این است که شرایطی را فراهم کنیم که حتی اگر دانشجویی از ترم اول نیز متقاضی حضور در این طرح بود با مشکلی در این خصوص مواجه نباشد.

صنایع بزرگ در اولیت همکاری در غالب طرح پویش هستند

این عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه در خصوص اولویت بندی و انتخاب صنایع هدف همکاری در این طرح گفت: تلاش ما بر آن است که اولویت خود برای همکاری را در ارتباط گیری با صنایع بزرگ و اصلی استان قرار دهیم اما دراولویت‌های بعدی صنایع کوچک‌تری را نیز ارزیابی خواهیم کرد و اگر امکان مهارت آموزی مناسب به دانشجویان را داشت، مورد همکاری قرار خواهد گرفت. خود دانشجویان نیز چون به شکل داوطلبانه و برای آموزش عملی و کاربردی اقدام به شرکت در این طرح می‌کنند، اگر احساس کنند که مجموعه‌ای که در آن در حل فعالیت هستند ارزش افزوده‌ای به مهارت آنان اضافه نمی‌کند، می‌توانند از آن خارج شده و مجموعه دیگری به آنان معرفی خواهد شد.

اسماعیل پور با اشاره به ظرفیت‌های صنعتی و کشاورزی استان همدان و رشته‌های پر طرفدار در این واحد دانشگاهی گفت: ظرفیت‌های استان همدان که بر اساس طرح آمایش مورد بررسی قرار گرفته، بیشتر در حوزه کشاورزی و توریستی است و صنایع سهم کمتری را در استان دارند و هدف گذاری ما جدای از صنایع، بر این دو حوزه متمرکز است. همچنین صنایع تبدیلی کشاورزی از دیگر ظرفیت‌های خوب موجود در استان همدان است و سه چهار محصول مهم و استراتژیک مانند سیر، گردو و سیب زمینی در این استان تولید می‌شود که به طبع صنایع بالادستی و پایین دستی آن‌ها، از ماشین آلات هوشمند تا کارخانه‌های صنایع غذایی بسیار پر متقاضی است و سعی داریم دانشجویانی با رشته‌های مرتبط را به سوی این حوزه‌ها سوق دهیم.

او در خصوص نحوه تقسیم بندی دانشجویان در صنایع گفت: اولیت ما برای تقسیم دانشجویان در صنایع، درخواست خود آن‌ها بوده و ما تمام دسته بندی‌های مورد نیاز در شهرهای مختلف را انجام داده و در اختیار دانشجویان قرار دادیم تا با اولویت خود اقدام به انتخاب کنند و با بررسی‌های دوره‌ای ظرفیت‌های در نظر گرفته شده، بر اساس کیفیت، این دسته بندی‌ها کم و زیاد خواهند شد. در حال حاضر ملاک اصلی انتخاب صنایع علاقه خود دانشجویان است و اگر تقاضا در آینده بیشتر شود ممکن از محدودیت هایی شکل بگیرد. البته فعلاً حتی برای دانشجویانی که صنعت مورد درخواستشان با رشته تحصیلی آن‌ها مرتبط نباشد را نیز محدودیتی ایجاد نکردیم چراکه ممکن است در ترم‌های ابتدایی فرد به دلایلی مثل خواست خانواده در حال تحصیل در رشته‌ای باشد اما با حضو در صنعت دیگر که مورد علاقه خود او است، اقدام به تغییر رشته کند.

دانشجویان باید با ادبیات سخت صنعت آشنا شوند

وی با اشاره به شرایط حضور دانشجویان در محیط صنعت بیان داشت: دانشجویان شرکت کننده در طرح پویش باید مانند کارمندان و کارکنان هر مجموعه حضور و غیاب کنند و از صنایع خواسته شده که مانند نیروهای رسمی خود با دانشجویان برخورد کنند چراکه ادبیات دانشگاه ادبیاتی نرم است و ادبیات صنعت متفاوت و کمی سخت‌تر می‌باشد و نمی‌خواهیم به شکلی باشد که دانشجویان به بهانه کارآموز بودن ارتباط مناسب با صنعت را برقرار نکنند و شرایط واقعی کار در صنعت در ذهن افراد جا بگیرد. همچنین از نظارت‌های حراستی نیز بر مجموعه‌های طرف قرارداد استفاده خواهد شد تا سلامت فردی، اخلاقی و حرفه‌ای محیط کار مجموعه‌های طرف قرارداد تضمین شود.تفکیک جنسیتی خاصی برای حضور در صنایع وجود نخواهد داشت چراکه صنایع سخت کمتری در استان همدان واقع است و مجموعه‌ها و صنایع خدماتی بیشتری در این استان وجود دارد و در خصوص مجموعه‌های صنعتی‌تر نیز بانوان بیشتر علاقمند به حضور در بخش‌های اداری هستند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان نحوه پرداخت مبالغی تحت عنوان حقوق کارآموزان را تشریح کرد و گفت: مبالغی که تحت عنوان حقوق کارآموزی از طرف صنایع برای شرکت کنندگان در طرح پویش در نظر گرفته شده است، مستقیماً به حساب دانشگاه واریز خواهد شد و این هزینه در حساب شهریه‌ای دانشجویان محاسبه خواهد شد. این مبالغ برای دانشجویان ترم‌های اول کمتر خواهد بود ولی در ترم‌های بعد با توجه به افزایش مهارت دانشجویان این مبالغ بیشتر خواهد شد؛ برای مثال اکنون دانشجویی داریم که نه تنها شهریه خود را به طور کامل از این طریق تامین کرده، بلکه مبلغ بیشتری به حساب وی از طرف صنعت واریز شده و دانشجو مبلغی را نیز از دانشگاه بستانکار است که پس از فارغ التحصیلی امکان دریافت آن را دارد.

او با اشاره با هدف گذاری دانشگاه برای جذب دانشجویان در این طرح تاکید کرد: ما هدفگذاری ۱۰۰۰ نفر تا پایان سال ۱۴۰۱ را برای خود معیّن کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم تا پایان این سال حداقل ۱۰ درصد از ظرفیت دانشجویان را در این طرح شرکت دهیم و در تلاشیم تا در سال‌های آینده به حداکثر ظرفیت برسانیم و به میزان تمام دانشجوهای ورودی، ظرفیت شرکت در طرح پویش را داشته باشیم. تا به امروز حدود ۱۷۰ دانشجو از سطح استان در این طرح شرکت کرده‌اند که در ماه‌های آینده قطعاً با تفاهمات جدیدی که شکل گرفته است و اطلاع رسانی‌هایی که انجام خواهد شد، شرکت کنندکان بیشتری نیز در این طرح حضور پیدا خواهند کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: تا کنون با صنایع و مجموعه‌هایی مانند صنایع غذایی سحر، کنتورسازی هگمتانه، کنترل گاز هگمتانه و حدود ۲۴ مجموعه بزرگ و کوچک مانند توافقات و قراردادهایی را منعقد کرده‌ایم که ظرفیت مناسبی را برای طرح فراهم آورده است. قراردادها به صورت مجزا با هر مجموعه منعقد می‌شود به این صورت که معمولا صنایع بزرگتر تعهدات بیشتری را بر عهده می‌گیرند و معمولاً مبالغ پرداختی بیشتری از طرف آن‌ها برای دانشجویان در نظر گرفته می‌شود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1147078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =