حجاب در اسلامی‌سازی دانشگاه، موضوع اولویت‌داری نیست/ اعتقادات و تفکر، رکن اصلی و روحِ حیات‌بخش اسلام است

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: عفاف و حجاب اگرچه از مهم‌ترین دستورات دین ما است اما موضوع الویت‌داری در اسلامی‌سازی دانشگاه نیست؛ بلکه مانند نماز، یکی از شعائر دینی است و اجرای آن‌ها به پشتوانه‌ اعتقادی نیاز دارد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد شریفانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز پیرامون اسلامی‌سازی دانشگاه اظهار کرد: دانشگاه اسلامی، دانشگاهی است که بتواند عالمی متعهد که انسانی مسئول نسبت خدا، خود و خلق است، تربیت کند؛ این‌گونه روح اسلام که همان بها دادن به ارزش‌های علمی و اخلاقی است در آن حاکم می‌شود. رعایت ظواهر اسلامی مهم است اما این بدان معنا نیست که ما پوسته‌ای از اسلام درست کنیم که روح نداشته باشد. اعتقادات و تفکر رکن اصلی و روح حیات‌بخش اسلام است. اگر باور افراد به خدا و انسانیت رشد کند، قطعا به ظواهر اسلامی نیز تقید پیدا می‌کنند و نواقص ظاهری دانشگاه‌ها برطرف می‌شود.

وی افزود: عفاف و حجاب اگرچه از مهم‌ترین دستورات دین ما است اما موضوع الویت‌داری در اسلامی‌سازی دانشگاه نیست؛ بلکه مانند نماز، یکی از شعائر دینی است و اجرای آن‌ها به پشتوانه‌ اعتقادی نیاز دارد. با پرکردن دانشگاه از نمازخانه، کسی نمازخوان نمی‌شود. اگر باورها و بنیش افراد اصلاح نشود، نماز و حجابی هم که رعایت می‌کنند، متهم به نفاق است زیرا اصلا اعتقادی به آن نماز و حجاب ندارد و نیتش تنها ظاهرسازی برای مقاصد دیگری است؛ لذا الویت در اسلامی‌سازی دانشگاه با تعهد و تخصص است.

شریفانی بیان کرد: رسالت اصلی دانشگاه همان جهاد تبیین مورد تاکید مقام معظم رهبری است که به افراد می‌فهماند که چرا باید مسلمان و متعهد باشد و چرا باید درس بخواند. در این میان وظیفه اساسی نیز متوجه استاد است و حتی شاید تعریف نقش برای دانشجو لازم نباشد؛ استاد علم‌دار دانش و اخلاق در دانشگاه است و فکر دانشجو در دست او است. میزانی که انسان از اساتید خود الگوبرداری می‌کند، از خانواده خود تاثیر نمی‌پذیرد. همه کسانی که به مقام علمی یا اخلاقی بالایی رسیده‌اند، موفقیت خود را مرهون استاد خوب می‌دانند. حتی خانواده و جامعه نیز در تربیت انسان نقش استادی خود را بازی می‌کنند؛ لذا بار اصلی اسلامی‌سازی دانشگاه تماما بر دوش استاد است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی تشریح کرد: موفقیت دانشگاه‌ها در تطبیق خود با اصول اسلامی، امری نسبی است. اگر دانشگاه را نسبت به گذشته مقایسه کنیم، حقیقتا تغییرات جدی در آن به وجود آمده است. قبل از انقلاب، وقتی رئیس دانشگاه شیراز در ماجرایی از شهید آیت الله مطهری خواسته بود هرچه می‌خواهد از او مطالبه کند، ایشان اختصاص یک اتاق به دانشجوها برای اقامه نماز را طلب کرده‌بود؛ امروز در دانشگاه‌های شیراز بیش از ۴۰ نمازخانه‌ای داریم که روزانه ۲هزار نفر در آن نماز جماعت می‌خوانند.

او تاکید کرد: اگر دانشگاه‌ امروز را نسبت به نقطه هدف بسنجیم، فاصله زیادی را تا قله می‌یابیم؛ هنوز در ارتباط با حوزه و دانشگاه خیلی راه نرفته داریم تا آن‌چه اسلام از ما خواسته است را پیاده کنیم. حوزه‌های ما توانسته‌اند چند امام جماعت در تراز آیات شهید دستغیب و مدنی تربیت کرده‌اند؟

حجت الاسلام شریفانی تصریح کرد: بنده خیلی قائل به تفکیک جنسیتی در دانشگاه نیستم؛ اگر ما با تبیین صحیح حقیقت دین، سطح تعقل دانشجویان را بالا ببریم و آن‌ها را متوجه ارزش شخصیتی خود کنیم، نیازی به تفکیک جنسیتی و اجبار نیست و خودشان قانون‌مدارانه رفتار خواهند کرد؛ زیرا فطرت عموم جوانان ما پاک است و پذیرش حق از سوی آن‌ها بهتر و بیش‌تر از کهنسالان است.

به گفته وی، دولت‌ها همواره بسته به نوع جهان‌بینی خود با اسلامی‌سازی دانشگاه برخورد داشته‌اند. بعضی فعال و برخی منفعل عمل کرده‌اند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی در پایان گفت: وادی اجبار و زور جدای از ساحت علم است و برای یک انسان فرهیخته جواب نمی‌دهد؛ باید تمام هم و غم خود را برروی تبیین درست مسائلی مثل دانشگاه اسلامی و حجاب متمرکز کنیم. با توجه به شرایط اقتصادی کشور و همچنین دشمنانی که داریم، اگر متوسل به زور شویم، موضوع بیش‌تر از آنی که دینی باشد، رنگ و بوی سیاسی پیدا می‌کند و بعضا دچار لج‌بازی و تعصبات طرفین می‌شود.

انتهای خبر/

کد خبر: 1147823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =