واکسن کرونا ایمنی نسبی ایجاد می‌کند/ کاهش علائم گوارشی در سویه جدید کرونا

رییس بیمارستان آریا دانشگاه آزاد اسلامی مشهد درباره ایمنی‌ واکسن برای مهار سویه جهش یافته امیکرون گفت: بی شک این واکسن‌ها ایمنی نسبی را در بدن ایجاد می‌کنند و در سویه موجود علائم گوارشی کاهش یافته است.  

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بررسی میزان مرگ و میرها و ابتلای کرونا در جامعه می‌توان به این امر اذعان کرد که عدم توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی باعث بروز و تشدید بیماری شده است. از سوی دیگر شاهد جهش سویه امیکرون و شیوع پیک هفتم در جامعه هستیم. هرچند بر اساس پیش بینی پزشکان و محققان تا دو هفته آینده پیک هفتم روند صعودی دارد. در این شرایط تنها راه مهار و مدیریت بیماری تزریق واکسن است. در روزهای اخیر مسعود یونسیان، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: « در حال حاضر و در آینده نزدیک دسترسی به واکسن‌های مناسب برای زیرسویه BA۵ نداریم و افرادی که از واکسن‌ها با نوع ویروس کشته شده استفاده کرده‌اند برای دز یادآور (سوم یا چهارم) از واکسن‌هایی مانند آسترازنیکا و اسپوتنیک یا از واکسن با پروتئین ویروسی مانند پاستور (پاستوکووک) و اسپایکوژن استفاده کنند.»

محمد قیطاقی، رییس بیمارستان آریا دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تاثیرگذاری واکسن در مدیریت کرونا گفت: بر اساس اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا افراد با گذشت ۴ تا ۶ ماه از تزریق باید دوز بعدی واکسن کرونا را مصرف کنند. در این میان کارد درمان، مبتلایان به بیماری زمینه‌ای، بیماران قلبی و ریوی و ... نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند. بی‌شک تزریق دوز سوم و چهار واکسن به دلیل تاثیرگذاری آن برای مهار جامعه توصیه شده است.

وی درباره ایمنی‌زایی واکسن در برابر جهش ویروس تاکید کرد: برای مثال وقتی واکسن آنفلوآنزای فصلی تزریق می‌شود، بی‌شک قبل از سویه جدید این واکسن‌ها تولید شده و سویه‌های قدیم را پوشش می‌دهند و ایمنی نسبی در بدن ایجاد می‌کند.

اغلب مبتلایان به کرونا به شکل سرپایی بستری می‌شوند

قیطاقی ادامه اد: این روزها شاهد بیماران بدحال نیستیم و اغلب بیماران به شکل سرپایی و در حد ابتلا به آنفلوآنزای معمولی درمان می‌شوند و  وضعیت موجود کرونا از زمان شیوع امیکرون بحرانی‌تر نیست. باید بتوان جامعه را نسبت به بیماری حساس کرد و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در اولویت قرار داد تا بتوان با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از گسترش کرونا در جامعه جلوگیری کرد. مردم در صورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی از حضور در  اماکن سربسته و شلوغ خودداری کنند. با توجه به برگزاری هیات‌های مذهبی در ایام محرم باید بتوان مراسم مذهبی را در محیط های  رو باز برگزار کرد.

این پزشک درباره وضعیت کرونا اظهار کرد: سویه فعلی از امیکرون شدیدتر نیست. هرچند مواردی از ابتلا را شاهد هستیم، اما سیستم تنفسی فوقانی بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

وضعیت کرونا در موج هفتم نگران کننده نیست

وی درباره علائم ابتلا به بیماری گفت: این بیماری با علائمی همچون بدن درد همراه است. در حالی که سویه‌های قبلی کرونا با علائم گوارشی همراه بود، اما در سویه موجود علائم گوارشی کاهش یافته است. هنوز در موج هفتم کرونا وضعیت چندان نگران کننده نیست.  

رییس بیمارستان آریا دانشگاه آزاد اسلامی مشهد افزود: برای مهار بیماری به غیر از رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌توان از تغذیه سالم، ورزش مناسب و عوامل محیطی در راستای تقویت سیستم دفاعی بدن استفاده کرد تا بتوان بدن را در برابر کرونا و دیگر بیماری‌ها مقاوم کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1148144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =