طرح ایجاد «مرکز داده‌های ایران» در مجلس کلید خورد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات از تهیه طرحی با عنوان ایجاد مرکز داده های ایران در مجلس خبر داد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، مهرداد گوردزوند چگینی با اشاره به تولید برخی آمارهای ضد و نقیض در جامعه و آسیب شناسی در این زمینه بیان کرد: تولید آمارها در زمینه های مختلف حائز اهمیت بوده و مجلس هم به فراخور اهمیت آن به این مسئله ورود و طرحی را در این زمینه تدوین و تهیه کرده است.

وی افزود: در این طرح نمایندگان به دنبال ایجاد مرکز داده های ایران هستند. این طرح فعلا در کمیسیون ها مورد بررسی قرار دارد.

گودرزوند چگینی با بیان اینکه در این طرح نمایندگان به دنبال این هستند که روی آمارها و داده های کشور تمرکز جدی صورت گیرد، تصریح کرد: نمایندگان در این طرح به دنبال این هستند تا داده های آماری در کشور پیوستگی و یکپارچگی لازم را داشته باشد.

این نماینده مجلس ادامه داد: البته نمی توان گفت آمارهای تولید شده در کشور غلط است چراکه هر مرکز اطلاعات خود را براساس شاخص های خود ارائه می دهد. برفرض مثال یک دولت در زمینه میانگین درآمد چند پارامتر را درنظر گرفته و براساس آن آماری را تولید می کند. اما دولت بعدی می گوید این شاخص ها کم است و باید با شاخص های بیشتری در این زمینه دست به تولید آمار زد که البته هر دو رویکرد درست است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: همچنین در برخی از سازمان ها هم اطلاعات بر مبنای رویکرد آن سازمان تهیه شده است. با این حال مشکل کار در این است که این شاخص ها و آمارها یکپارچه نیست و ما از این موضوع آسیب دیده ایم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مولفه ها در داده های آماری یکپارچگی لازم را ندارند، بیان کرد: از این رو این آمارها نمی تواند کمک زیادی به کشور کند.

عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: بنابراین مجلس طرحی را در این بخش آماده کرده و این طرح از سوی کمیسیون اقتصادی به صحن علنی ارائه شده است. در این طرح چندین شاخص برای تولید آمارهای کشور اعم از شاخص بیکاری و رشد دیده شده است.

گودرزوند چگینی تاکید کرد: در این طرح قرار است چندین مجموعه کنار هم نشسته و امارهایی را در پایان هر دولت تدوین کنند. تا مشخص شود دولت قبل از نظر اقتصادی و سایر شاخص ها در چه سطحی است تا دولت بعدی بداند نقصان ها کجاست و آنها را پوشش دهد.

منبع: خبرگزاری بازار

کد خبر: 1148268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =