خواص اعجاب انگیز گزنه برای کنترل بیماری دیابت

گزنه درختچه‌ای است که از برگ‌های آن به صورت پودری، خمیری و دمنوش برای درمان بیماری‌هایی مانند سلامت دستگاه ادراری، آرتروز و قند خون مورد استفاده قرار می‌شود.

به گزارش گروه جامعه ایسکانیوز، قدمت مصرف گزنه به بیش از هزار سال می‌رسد. تصور می‌شود که منشا آن چین باشد، یعنی جایی که از آن به صورت دارویی استفاده می‌شده است. امروزه افراد به دلایل زیادی از جمله طعم و مزه، خاصیت تحریک کنندگی یا آرام بخشی و فواید آن برای سلامتی از آن استفاده  می‌کنند. همچنین یکی از چای های گیاهی محبوب چای گزنه است.

گزنه چیست؟

گزنه، درختچه‌ای است که از شمال اروپا و آسیا می‌آید. نام علمی آن Urtica dioica است. این گیاه دارای برگ های زیبا، قلبی شکل و گل های زرد یا صورتی است، اما ساقه آن از مو های ریز و سفتی پوشیده شده است که در هنگام لمس مواد شیمیایی آزاد می‌کنند که در تماس با پوست باعث احساس سوزش می‌شوند.

برگ، ساقه یا ریشه گیاه گزنه را می‌توان خرد کرد و به صورت پودری، خمیری، کرمی و یا به صورت دمنوش و غیره در آورد. در حالی که مردم قرن ها از آن به عنوان داروی گیاهی استفاده می‌کرده اند، تحقیقات مدرن نیز از وجود بسیاری از مزایای بالقوه گزنه و چای گزنه برای سلامتی پشتیبانی می‌کنند.

مدیریت قند خون

گزنه اثرات امیدوار کننده‌ای بر روی سطح گلوکز خون نشان داده است. این گیاه ممکن است به پانکراس کمک کند تا بتواند انسولین بیشتری تولید کند (هورمونی که قند خون را کاهش می‌دهد).

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ انجام و در یک منبع معتبر منتشر شد، گزارش شده است که: عصاره برگ گزنه باعث کاهش گلوکز خون و A1C در گروهی از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که از انسولین و همچنین دارو های دیابت خوراکی استفاده می‌کردند، شده است.

آرتروز و درد

گزنه در طول تاریخ برای درمان درد ها و درد عضلات ، به ویژه درد حاصل از آرتروز استفاده می‌شده است. به گفته‌ی بنیاد آرتروز، چای گزنه همچنین ممکن است التهاب و درد مرتبط با آرتروز را کاهش دهد.

قدرت پلی فنول ها

گزنه سرشار از مواد شیمیایی گیاهی به نام پلی فنول است. مروری بر روی تحقیقات انجام شده در مورد پلی فنول ها حاکی از آن است که این ترکیبات قدرتمند ممکن است در پیشگیری و مدیریت بیماری های مزمن مرتبط با التهاب مانند دیابت، چاقی، سرطان و بیماری های قلبی نقش داشته باشند.

به طور خاص، پلی فنول های عصاره گزنه پتانسیل زیادی را برای درمان سرطان پستان نشان داده اند. گیاهانی مانند گزنه همچنین حاوی آنتی اکسیدان های قوی هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1148407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =