طراحی و ساخت "سیستم‌های چند عامله" در واحد علوم وتحقیقات

"سیستم‌های چند عامله" برای ربات‌های زمینی، هوایی و دریایی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات طراحی و در دست ساخت قرار گرفت.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، بهراد محبوبی عضو هیأت علمی گروه مکانیک، برق و کامپیوتر این واحد در رابطه با فعالیت علمی و تحقیقاتی خود مبتنی بر "سیستم‌های چند عامله" گفت: در این دستاورد هوش توزیع شده و نامتمرکز برای سیستم‌های چندعامله توسعه داده شده است.
وی ادامه داد: از جمله کاربرد این سیستم‌ها، می‌توان به ربات‌های زمینی، هوایی و دریایی اشاره کرد که به منظور مقاصد و مأموریت‌های خاصی برنامه‌ریزی شده‌اند و به طور دسته جمعی با همکاری هم، مأموریت را انجام می‌دهند. به عنوان مثال می‌توان به مأموریت‌هایی از قبیل جابجا کردن یک جسم، عکس برداری مشترک و موزائیکی، ایجاد اشکال خاص، ساخت سازه‌های خاص و مأموریت‌های نجات اشاره کرد.
رئیس مرکز تحقیقات شبکه‌های مخابراتی، کامپیوتری و صنعتی واحد علوم و تحقیقات در رابطه با کاربرد و اهمیت این تحقیقات، تصریح کرد: با این سیستم می‌توان مجموعه ربات‌هایی در ابعاد و اندازه‌های کوچک برای یک ماموریت داشت. اگرچه توانایی هر یک از ربات‌ها به تنهایی کافی نیست، اما به صورت دسته جمعی می‌توانند کارها و مأموریت‌های بزرگی را انجام دهند. هر کدام از ربات‌های طراحی شده، می‌توانند بر محدودیت‌هایی نظیر ابعاد و اندازه، وزن و جابجایی، هزینه ساخت، عبور از مکان‌های خاص و خطرناک فائق آیند و در نهایت قادر به انجام یک مأموریت بزرگ خواهند بود.
به گفته دکتر محبوبی، در راستای تحقق و توسعه این دستاورد که یک فعالیت چند رشته‌ای محسوب می‌شود به متخصصین از حوزه‌های مختلف علمی و فناوری مانند: شبکه، ریاضیات، بهینه سازی، هوش مصنوعی، سیستم‌های مخابراتی، نرم افزار، شبیه سازهای محیط فیزیکی، ربات، نظریه بازی و سیستم عامل نیازمند است. بنابراین، تقاضا از صنعت برای این دستاورد بسیار است لیکن هیچ محصول ملموسی در کشور ارائه نشده است.
بهراد محبوبی عضو هیأت علمی گروه مکانیک، برق و کامپیوتر واحد علوم و تحقیقات و رئیس مرکز تحقیقات شبکه‌های مخابراتی، کامپیوتری و صنعتی در این واحد با تیم کاری متشکل از اساتید حوزه برق و کامپیوتر، دانشجویان دکتری، کارشناسی ارشد، کارشناسی و فارغ التحصیلان این مقاطع و کارآموزان در این حوزه تحقیقاتی فعالیت می‌کنند.
انتهای خبر/


 

کد خبر: 1148415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =