تجاری سازی محصولات دانش بنیان در صف سازمان‌های دولتی گیر کرده است

دانشجوی کارشناسی‌ارشد زیست‌شناسی گفت: برای تجاری سازی محصول دانش بنیان، پیگیر اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو هستم و هنوز این  سازمان چندان همکاری نکرده و پیگیر نامه‌ها و درخواست‌ها نیست. دیگر افراد حاضر در رویداد عصر امید و  نمایشگاه‌های مشابه همچون بنده منتظر تعامل و فعالیت با دیگر سازمان‌ها هستند.

سیما فیاضی، دانشجوی کارشناسی‌ارشد زیست‌شناسی طرح تولید پودر جلبک دریایی و تولید محصولات آرایشی و بهداشتی را در کارنامه خود دارد. با توجه به اقدامات مشابه خارجی می‌توان به این امر اذعان داشت که در کشورهایی همچون آلمان، استرالیا، کره جنوبی محصولات تولیدی بر پایه جلبک دریایی به‌عنوان مکمل‌ها برای تولید داروهای آنتی ‌اکسیدان مانند ضد سرطان و ضد پیری، تولید بستنی و انواع نان همچنین تولید غذای دام و آبزیان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فیاضی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره ماحصل حمایت‌های صنعت از پژوهش‌های دانشجویی در تولید جلبک دریایی گفت: بسیاری از افراد در روند برگزاری رویداد «عصر امید» قول حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، طرح و ایده‌های دانشجویی را دادند.

وی افزود: طرح بنده جزو ۱۰ ایده برگزیده انتخاب و در حین رویداد به داوری ارائه و تایید شد. هرچند هنوز در حد نمونه‌های اولیه قرار داشته و وارد فاز دو و تولید انبوه نشده است. برای ورود به این فاز نیازمند حمایت‌های مالی هستیم. باید بتوان با راه اندازی کارگاه مجوز اخذ کرد و قبل از هر اقدام نیازمند حمایت مالی هستیم. هرچند به رغم قول‌های فراوان هیچ یک از وعده و وعیدها عملی نشده است.

به گفته فیاضی با توجه به طرح‌های ارسالی برای صندوق پژوهش و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی برخی از طرح‌ها تاییدیه‌های داوری را اخذ کردند و در صورت ادامه حمایت‌ها شاهد کمک‌های فراوان از طرح‌ها باشیم.

این پژوهشگر درباره روند ارتقای جایگاه تولیدات ادامه داد: به‌رغم قول‌های فراوان پیگیر اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو هستم و هنوز این  سازمان چندان همکاری نکرده و پیگیر نامه‌ها و درخواست‌ها نیست. دیگر افراد حاضر در رویداد عصر امید و  نمایشگاه‌های مشابه همچون بنده منتظر تعامل و فعالیت با دیگر سازمان‌ها هستند. هرچند هنوز اقدام خاصی انجام نشده است.

به گفته وی تمامی پژوهشگران حاضرین در رویداد در حال فعالیت نیستند و بسیاری از فارغ التحصیلان به دنبال راه اندازی شرکت هستند. البته دانشجویان برای فعالیت مناسب نیازمند حمایت داشته تا بتوانند به جامعه خدمت کرده و از ظرفیت افراد فعال در عرصه‌های مختلف استفاده کنند. از سوی دیگر بتوان در راستای اشتغال‌زایی اقدامات مناسب انجام داد.

این پژوهشگر تاکید کرد: قبل از ارسال طرح برای صندوق فناوری و پژوهش مسئولان امر به بندر عباس آمده و فعالیت‌های بنده را بررسی کردند. در آن دوران عدم اخذ  مجوز برای فعالیت بنده مطرح شد، اما تاکنون شاهد همکاری هیچ نهادی نیستیم. دانشگاه آزاد اسلامی برای رویداد عصر امید هزینه کلان صرف کرد، اما می‌توانستد بودجه را در بین دانشجویان و پژوهشگران در قالب تسهیلات توزیع  کند و این رویداد باعث شده تا امید افراد ناامید شود.

این پژوهشگر با تاکید بر اینکه افراد برای دستیابی با اهداف باید از توانایی خود استفاده کننده بر همگان واضح است، افزود: در وضعیت کنونی به رغم وعده وعیدها کاری از پیش نمی‌رود. حال این سوال مطرح است که دلیل برگزاری این رویداد چه بود؟ البته برخی از افراد توانستند با شرکت‌های زیرمجموعه خود ارتباط برقرار کنند و در غیر این صورت اتفاقی خاصی برای شرکت کننده رخ نداد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1148658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =