آخرین تحولات اوکراین| فنلاند مرزهای خود با روسیه را تقویت می‌کند

وزارت دفاع روسیه از مذاکره تلفنی ژنرال شویگو با دبیرکل سازمان ملل درباره امنیت نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه خبر داده و نسبت به آمادگی نیروهای اوکراینی برای انجام تحریکاتی در این منطقه هشدار داد که مردم اوکراین و کل اروپا را در معرض خطر قرار می‌دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد که تمام تلاش‌های کشورهای غربی برای "حذف و کنار گذاشتن روسیه" بیهوده است و تنها نشان دهنده حماقت آنهاست. به عقیده وی، کسانی که متأسفانه تصوری جز این ندارند، از تاریخ درس عبرت نگرفته‌اند.

پوتین همچنین تاکید کرد که ارتش روسیه به وضوح تمامی وظایف تعیین شده برای عملیات ویژه را انجام داده و منطقه دونباس را گام به گام آزاد می‌کنند.وی گفت: «در حال حاضر و در جریان عملیات نظامی ویژه، نیروهای مسلح روسیه به همراه جنگجویان بومی دونباس، با افتخار و شجاعت در حال انجام وظایف خود برای دفاع از کشور و برای زندگی مسالمت آمیز مردم در دو جمهوری دونتسک و لوهانسک هستند و گام به گام به سمت آزاد سازی کامل سرزمین دونباس نزدیک میشوند.»

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| آمریکا قصد دارد روسیه را حامی تروریسم معرفی کند

رئیس جمهوری روسیه پیش از این، روز گذشته در مراسم افتتاحیه مجمع ارتش-2022، نیز اعلام کرد که تسلیحات نظامی با دقت بالای تولید شده در این کشور برای چندین دهه است که از نمونه های خارجی خود پیشی گرفته و از نظر خصوصیات فیزیکی، تاکتیکی و فنی به طور قابل توجهی برتر از آنها هستند.

ولادیمیر پوتین از متحدان و شرکای روسیه دعوت کرد که در رزمایش‌های مشترک نظامی شرکت کنند و یادآور شد که مسکو خواستار توسعه همه جانبه همکاری‌های نظامی-فنی با این کشورهاست. به گفته وی، این مسئله در شرایط شکل گیری جهان چندقطبی که امروزه توسعه یافته، حائز اهمیت است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز صد و هفتاد و چهارم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

اولیانوف: بیانیه 40 کشور درباره نیروگاه زاپوروژیه، صرفاً اقدامی تبلیغاتی است

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم فدراسیون روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شب گذشته در مصاحبه با خبرنگاران روسی اعلام کرد که بیانیه 40 کشور در خصوص وضعیت نیروگاه هستهای زاپوروژیه کاملاً مغرضانه است و نتیجه گیری‌های آن فقط می‌توانند طرف اوکراینی را به حملات بیشتر به این نیروگاه تشویق کند.

به گفته این دیپلمات روس، این واقعیت که در این سند به گلوله باران منظم نیروگاه هستهای زاپوروژیه هیچ اشاره نشده، بسیار قابل توجه است و از اینجا می توان نتیجه گرفت که این اظهارات ربطی به سیاست واقعی ندارد و ماهیتی صرفاً تبلیغاتی دارد.

اولیانوف ابراز امیدواری کرد که یک ماموریت کارشناسانه به رهبری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه در آینده نزدیک انجام خواهد شد. وی افزود: «البته این روند آسان نیست، به ویژه با توجه به اینکه اوکراین و حامیان غربی آن پیش شرطهایی را مطرح کردند که ممکن است در نهایت غیرقابل حل و فصل شود. برای طرف روسی مهمترین مسئله این است که امنیت مطلق این ماموریت بین المللی را تضمین کند.»

روز دوشنبه بار دیگر گزارش شد که نیروهای نظامی اوکراینی به مدت یک ساعت در حال انجام آتش گسترده از توپخانه به سمت شهر انرگودار بودند و انفجارهایی در نزدیکی نیروگاه زاپوروژیه در حومه این شهر نیز ثبت شد.

 روسیه: سفر کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه از طریق اوکراین خطرناک است 

ایگور ویشنوتسکی، معاون اداره منع گسترش و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته اعلام کرد که سفر بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) به نیروگاه نیروگاه هستهای زاپوروژیه از طریق مناطق تحت کنترل کی‌یف خطرناک است.

این دیپلمات روس توضیح داد: چنین اقدامی به این معناست که آنها از خط مقدم جبهه وارد منطقه زاپوروژیه شوند. با توجه به اینکه نیروهای مسلح اوکراین تشکیلات مسلح ناهماهنگی هستند، عبور کارشناسان بین‌المللی از منطقه تحت کنترل آنها یک خطر بزرگ است.»

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده روسیه در سازمان ملل متحد، پیش از این گفته بود که جزئیات فنی بازدید کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از نیروگاه زاپوروژیه با مقامات مسکو و کیف در حال بررسی است و ممکن است در اواخر ماه آگوست یا اوایل ماه سپتامبر (در شهریور ماه) انجام شود.

 گفتگوی وزیر دفاع روسیه با گوترش درباره شرایط عملکرد ایمنی نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه 

ژنرال ارتش "سرگئی شویگو"، وزیر دفاع روسیه روز دوشنبه با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد مذاکراتی تلفنی داشت که در جریان آن، طرفین در خصوص شرایط لازم برای تامین امنیت مطمئن نیروگاه هستهای زاپوروژیه گفتگو کردند.

دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع روسیه با اعلام این مطلب، یادآور شد که ژنرال شویگو و گوترش در خصوص عملکرد "مأموریت حقیقت یاب" درباره حادثه حمله به بازداشتگاه موقت اسرای اوکراینی در روستای یلنوفکا در منطقه دونتسک نیز تبادل نظر کرده و همچنین در خصوص ابتکار عمل سازمان ملل برای تسهیل روند صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی از روسیه گفتگو کردند.

 هشدار وزارت دفاع روسیه درباره امکان تحریکات ارتش اوکراین در منطقه نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه 

سرهنگ ژنرال میخائیل میزینتسیف، رئیس مرکز کنترل دفاع ملی روسیه در یک نشست خبری اعلام کرد که نیروهای مسلح اوکراین در حال آماده سازی خود برای انجام تحریکات گسترده در منطقه نیروگاه نیروگاه هستهای زاپوروژیه هستند.

به گفته وی، تا یک هزار نیروی نظامی از هنگ نیروهای حفاظت تشعشع، شیمیایی و بیولوژیکی اوکراین وارد شهر نیکوپول در منطقه دنپروپتروفسک شده اند. آنها مجهز به تجهیزات ویژه حفاظتی برای عملیات در شرایط آلودگی رادیواکتیو منطقه و ابزارهای فنی شناسایی و کنترل تشعشات هستند.

این مقام نظامی روس تاکید کرد، طرف اوکراینی با اقدامات خود نه تنها مردم کشور خود، بلکه کل اروپا را در معرض تهدید واقعی در زمینه امنیت هسته‌ای قرار داده است.  وی ادامه داد: در همین راستا، مقامات کی‌یف و حامیان غربی آنها قصد دارند مقصر عواقب احتمالی این تحریکات را نیروهای مسلح روسیه بنامند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز روز دوشنبه اعلام کرد که این کشور از ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سایر کشورها می‌خواهد تا دسیسه‌ها پیرامون نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه  را متوقف کرده و طرف اوکراینی را مجبور به توقف گلوله باران این نیروگاه کنند.

انگلیس دست داشتن در طرح حمله به پل کریمه را رد کرد

جیمز کاریوکی، معاون نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل اعلام کرد که هیچ چیزی در خصوص برنامه ریزی مشترک بین مقامات کی‌یف و لندن برای حمله و تخریب پل کریمه نشنیده است. وی در پاسخ به سئوال خبرنگاران در این باره گفت: "من چیزی در این خصوص نشنیده و نمی‌توانم آن را تایید کنم."

روز گذشته، دوشنبه، آلکسی گونچارنکو، معاون رئیس پارلمان اوکراین فاش کرد که در ماه ژوئن و در جریان نشست سران ناتو در مادرید، مقامات اوکراینی و انگلیسی مذاکراتی را انجام دادند که طی آن درباره طرحی مشترک برای تخریب پل کریمه گفتگو کردند.

روسیه چهار ایستگاه سیستم هشدار موشکی پیشرفته می‌سازد

سرگئی بویف، طراح ارشد سیستم هشدار اولیه و مدیر کل شرکت سهامی بین المللی "ویمپل" صبح امروز، سه شنبه اعلام کرد که روسیه به زودی جدیدترین ایستگاه سیستم هشدار دهنده حملات موشکی در چهار جهت گیری را خواهد ساخت.

به گفته این مقام، کار به روی ساخت ایستگاه رادار و واکنش سریع به حملات موشکی در جنوب و شمال در حال انجام است و دو جهت گیری شرق دور و شمالی غربی نیز در حال توسعه است.

هواپیمای جاسوسی انگلیسی حریم هوایی روسیه را نقض کرد

وزارت دفاع روسیه گزارش داد که یک فروند هواپیمای جاسوسی انگلیسی روز دوشنبه مرز هوایی این کشور در منطقه کیپ سویاتوی نوس، در ساحل شرقی شبه جزیره کولسکی را نقض کرد.

طبق این اطلاعات، این هواپیما توسط نیروهای دفاع هوایی در حال انجام وظیفه روسیه بر فراز آبهای دریای بارنتز شناسایی شد و به منظور جلوگیری از این تجاوز، بلافاصله یک فروند جنگنده میگ-31 نیروهایی پدافند هوایی روسیه به هوا برخاست. خلبانان این جنگنده، هواپیمای متجاوز را یک فروند هواپیمای اطلاعات الکترونیک و جنگ الکترونیک از نوع RC-135متعلق به نیروی هوایی انگلیس تشخیص دادند.

جنگنده روسی با اقدامات مشخص خود، هواپیمای انگلیسی را مجبور به خارج شدن از حریم هوایی روسیه کرد.

سناتور جباروف: نقض مرزهای روسیه توسط هواپیمای انگلیسی، آزمایشی برای واکنش مسکو بود

ولادیمیر جباروف، معاون اول کمیته امور بین‌المللی شورای فدراسیون (سنای) روسیه در مصاحبه با خبرگزاری نووستی اعلام کرد که تجاوز یک هواپیمای جاسوسی انگلیسی به سواحل شبه جزیره کولسکی در منطقه مورمانسک، تلاشی برای آزمایش کردن واکنش مقامات مسکو به چنین اقدامی است.

این سناتور بلندپایه گفت: "اگر این حادثه تصادفی بوده، فکر می کنم که آنها توضیح خواهند داد. ولی اگر عمدی انجام شده باشد، به سادگی باید بگویم که دفعه بعد هواپیمای انگلیسی دیگر به پایگاه خود باز نخواهد گشت. آنها باید بدانند که با آتش بازی می‌کنند.»

جباروف همچنین تلاش قبلی انگلیس برای نقض آب‌های سرزمینی روسیه در نزدیکی شبه جزیره کریمه را یادآور شد که با اخطار قاطع طرف روسی مواجه شده و آنها دیگر اقدام تحریک آمیز خود را تکرار نکردند.  

جمهوری لتونی چهار بالگرد به اوکراین اهدا کرد

آرتیس پابریکس، وزیر دفاع جمهوری لتونی روز دوشنبه اعلام کرد که اوکراین چهار فروند بالگرد از این کشور دریافت کرده است. به گفته وی، نیروی هوایی اوکراین به تازگی چهار بالگرد اهدایی لتونی را دریافت کرده و این بالگردها به زودی در ناوگان هوایی ارتش اوکراین قرار خواهند گرفت.

پیش از این، وزارت خارجه روسیه هشدار داد که با تحویل تسلیحات دوربرد غربی به اوکراین، "وظایف جغرافیایی" در عملیات ویژه روسیه در دونباس گسترش خواهد یافت. به گفته مقامات مسکو، برای اینکه هیچ سلاحی نباید در اوکراین وجود داشته باشد که تهدیدی برای امنیت روسیه و همچنین مردم ساکن منطقه دونتسک و لوهانسک و دیگر مناطق آزاد شده اوکراین باشند.

لوید آستین، رئیس پنتاگون چند روز قبل تاکید کرده که ایالات متحده و سایر کشورهای غربی قصد دارند تجهیزات و فناوری مورد نیاز ارتش اوکراین را همچنان در اختیار این کشور قرار دهند.

فنلاند قصد دارد مرز خود با روسیه را تقویت کند

سانا مارین، نخست وزیر فنلاند علام کرد که این کشور قصد دارد به سرمایه گذاری در تقویت مرزهای مشترک روسیه و فنلاند ادامه دهد.

این سیاستمدار روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست نخست وزیران کشورهای شمال اروپا در اسلو، در این باره صحبت کرد و گفت: «ما باید مطمئن باشیم که فنلاند در آینده توان بالقوه نظامی کافی خواهد داشت و ما در تلاش برای تقویت آن هستیم. هزینه بسیار زیادی در خرید جنگنده‌های جدید سرمایه گذاری کرده و آمادگی داریم در آینده سرمایه گذاری بیشتری در این زمینه کنیم. از آنجایی که واقعیت این است که کشور همسایه متجاوزی مانند روسیه دارد، نمی توانیم ساده لوح باشیم و ما باید برای تهدیدات احتمالی در آینده از جانب روس‌ها آمادگی داشته باشیم.»

نخست وزیر فنلاند یادآور شد که این کشور مسلماً در این زمینه با کشورهای عضو ناتو همکاری خواهد کرد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1150827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =