آخرین تحولات اوکراین| انتقاد اوکراین از کندی کمک‌های اتحادیه اروپا

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به اهمیت حیاتی اعزام کارشناسان به نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه در آینده بسیار نزدیک به منظور اطمینان از ایمنی آن، گفت: درگیر رایزنی‌ فشرده با طرفین برای انجام این ماموریت هستم و امیدوارم بزودی به توافق برسیم.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، بر اساس بیانیه منتشره از سوی "ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، مقامات کی‌یف همچنان به انجام هر اقدامی با هدف مختل کردن ماموریت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه ادامه می‌دهند، ولی محاسبات آنها به حقیقت نخواهد پیوست.

این دیپلمات برای تایید این مسئله به حملات جدید نیروهای مسلح اوکراینی به نیروگاه زاپوروژیه، از جمله حمله به منطقه ذخیره‌سازی سوخت هسته‌ای مصرف ‌شده آن اشاره کرده  و گفت: اهداف آنها انجام هر کاری برای مختل کردن سفر کارشناسان آژانس به تاسیسات است. وی تاکید کرد که طرف روسی هر کاری که لازم است را انجام می دهد تا ماموریت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شود تا به هدف اصلی - "توقف خودسری‌های هسته‌ای از سوی مقامات کی‌یف - دست یابد.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| روسیه: ارسال تسلیحات به کی‌یف وضعیت میدان نبرد را تغییر نمی‌دهد

زاخارووا همچنین مواضع دبیرخانه سازمان ملل متحد در رابطه با وضعیت نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه را کاملاً غیراصولی نامید و گفت: این برخورد نشان می‌دهد که مقر سازمان ملل از دیدن واقعیت ادامه  حملات نظامیان اوکراینی به نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه امتناع می‌ورزد و این برخورد جای تاسف دارد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه  یادآور شد که متخصصان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی "در واقع نمی‌توانند حتی یک قدم به سمت این نیروگاه بدون سیگنالی از مقر سازمان ملل در نیویورک بردارند و این یک موضع گیری غیراصولی و غیرمسئولانه است.

پیش از این، استفان دوژاریک، سخنگوی رسمی دبیرکل سازمان ملل، گفت که بازدید کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه تنها از طریق مناطق تحت کنترل کی‌یف امکان‌پذیر حواهد بود. مقامات مسکو به نوبه خود استدلال کردند که طرف اوکراینی نمی تواند عبور امن بازرسان آژانس را تضمین کند و امکان اقدامات تحریک آمیز نظامی برای مختل کردن این ماموریت وجود دارد. به عنوان مسیرهای جایگزین، عبور از مناطق تحت کنترل نیروهای متحد روسی یا از طریق خاک روسیه پیشنهاد شده است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز صد و هشتاد و پنجم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

عدم توافق شرکت کنندگان در کنفرانس بازنگری NPTدر خصوص سند نهایی

شرکت کنندگان در کنفرانس بازنگری پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (NPT) نتوانستند در خصوص متن سند نهایی این اجلاس به توافق واحدی دست یابند. این موضوع از سوی "گوستاوو زلاوینن" رئیس این کنفرانس امروز شنبه، در نشست پایانی آن اعلام شد.

وی گفت: «اجماع در خصوص محتوای سند نهایی حاصل نشد. تنها توافق بر سر بخش رویه‌ای، تعیین تاریخ کنفرانس بعدی نشست بازنگری NPTدر سال 2026 و فعالیت‌های مقدماتی برای برگزاری آن به تصویب رسیده است.»

وضعیت اوکراین، منجر به اختلاف نظر بین شرکت کنندگان کنفرانس شد

بامداد امروز، شنبه، آندری بلوسوف، معاون هیئت نمایندگی روسی در کنفرانس بازنگری پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (NPT)  علت این عدم توافق را توضیح داده و یادآور شد که این کنفرانس به دلیل ترویج اظهارات نادرست از سوی برخی از شرکت کنندگان درباره روند اوضاع در اوکراین، به یک "گروگان سیاسی" تبدیل شده است. به گفته این دیپلمات، بیانیه نهایی می توانست منعکس کننده واکنش کلی کشورهای طرف معاهده به آن اتفاقات و عواملی باشد که در چرخه بررسی گذشته تأثیر جدی بر مفاد اصلی معاهده داشته است.

ایگور ویشنوتسکی، معاون اداره منع گسترش و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه نیز یادآور شد که بسیاری از هیئت‌ها به پیش‌نویس سند نهایی کنفرانس بازنگری NPTاعتراض دارند.

به گفته وی، درخواست‌های هیئت روسی در خصوص تعدادی از نکات این سند در این کنفرانس نیز مورد توجه قرار نگرفت. وی افزود: «بدین ترتیب متأسفانه، هیچ اتفاق نظری در خصوص این سند حاصل نشد، زیرا بسیاری از  شرکت کنندگان در کنفرانس در مورد تعدادی از موضوعاتی که در پیش نویس این سند منعکس شده است، توافق ندارند.»

این دیپلمات روس تاکید کرد، اگرچه سند اجماع نهایی تصویب نشد، ولی روسیه کنفرانس را شکست خورده نمی‌داند.

ابراز تأسف ایالات متحده از عدم تصویب سند نهایی در کنفرانس NPT

آدام شینمن، نماینده ویژه رئیس‌ جمهوری آمریکا در امور منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در پایان کنفرانس بازنگری پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (NPT) در نیویورک گفت: « ایالات متحده متأسف است که پیش نویس سند پایانی این کنفرانس به تصویب نرسید، هرچند که این سند کامل نبود و شرایط "میدانی" منصفانه‌ای را منعکس نکرده و به نظر او، این سند "وضعیت وخیم نیروگاه هسته‌ای زوروژیه در اوکراین را نیز نادیده گرفته بود".

پنتاگون درصدد خرید تجهیزات نظامی ویژه برای اوکراین است

پنتاگون قراردادی برای خرید سامانه‌های موشکی ضد هوایی متحرک (NASAMS)برای اوکراین امضا کرده است.

بر اساس گزارش دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع ایالات متحده در روز جمعه، شرکت دفاعی پیشرو Raytheonدر ماساچوست تامین کننده این نوع سامانه‌ها خواهد بود. طبق اطلاعات پنتاگون، قرارداد مربوطه با قیمت ثابت به ارزش 182،295،333 دلار برای خرید سامانه‌های موشکی دفاع هوایی پیشرفته ملی [NASAMS] منعقد شده است.

ارسال شش سامانه از این تجهیزات نظامی بخشی از بزرگترین بسته کمک نظامی آمریکا به اوکراین معادل 2.9 میلیارد دلار است که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده چند روز قبل آن را اعلام کرد.

واکنش روسیه به توصیه وزارت خارجه آمریکا مبنی بر فراموش کردن تاریخ کوزوو

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در اکنش به اظهارات گابریلا اسکوبار، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اورآسیا که گفته بود: " زمان آن رسیده که دیگر فراموش کنید که کوزوو زمانی به صربستان تعلق داشته است"، تاکید کرد که مقامات مسکو هرگز فراموش نخواهند کرد که کوزوو متعلق به صربستان است. روسیه هرگز این واقعیت را فراموش نخواهد کرد.

این دیپلمات آمریکایی در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی صربستان گفته بود که منطقه بالکان غربی می تواند به یک نیروی محرکه اقتصادی برای تمام اروپا تبدیل شود.  اسکوبار نسبت به توانایی مقامات بلگراد و پریشتینا برای یافتن راه حلی مسالمت آمیز برای اختلافات کنونی ابراز خوشبینی کرده و گفت: این مسئله که کوزوو زمانی به صربستان تعلق داشته مربوط به تاریخ است و باید دیگر آن را فراموش کرد.

استقبال رئیس آژانس انرژی اتمی از احیای کار یکی از واحدهای برق نیروگاه زاپوروژیه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که اوکراین به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) اطلاع داده که یکی از واحدهای برق تعطیل شده در نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه بازسازی شده و به سیستم برق رسانی این کشور متصل شده است و رافائل ماریانو گروسی، مدیر کل آژانس از این موضوع استقبال می‌کند.

طبق این اطلاعات، گروسی  در این باره با اشاره به مثبت بودن بازسازی خط انتقال خارجی نیروگاه، گفت: ولی خاموشی های اخیر آسیب پذیری بالقوه یک نیروگاه اتمی بزرگ واقع در وسط یک منطقه درگیری نظامی فعال را برجسته کرده است. گروسی همچنین بر اهمیت حیاتی اعزام کارشناسان کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این نیروگاه با شش رآکتور هسته‌ای در آینده بسیار نزدیک به منظور کمک به تثبیت وضعیت ایمنی هسته‌ای در این تاسیسات تاکید کرده است.

مدیر کل آژانس در این باره توضیح داده است: «من همچنان درگیر رایزنی‌های فعال و فشرده با همه طرف‌ها در خصوص سازماندهی و مدیریت ماموریت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیه هستم، امیدوارم در چند روز آینده توافق نهایی در این رابطه حاصل شود. همانطور که قطع ناگهانی چند روز اخیر خط برق خارجی از این نیروگاه ثابت کرده، حضور کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این تاسیسات بسیار ضروری است.»

تاکید شورای امنیت روسیه به نقش اقدام نظامی در اوکراین در جلوگیری از یک مناقشه جهانی

دیمیتری مدویدوف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فرانسوی LCIابراز عقیده کرد که انجام عملیات نظامی ویژه توسط روسیه برای محافظت از دونباس به جلوگیری از جنگ جهانی سوم کمک کرده است.

روزنامه نگار فرنسوی از این مقام روس پرسید که آیا به نظر او کره زمین وارد یک درگیری نظامی جدید در سطح جهانی شده است؟ این سیاستمدار در پاسخ گفت: در واقع اقدامات مسکو برای محافظت از مردم دونباس دقیقاً با هدف جلوگیری از چنین سناریویی صورت گرفت.

به گفته وی،  پایان موفقیت آمیز عملیات ویژه برای محافظت از دونباس یک  سناریوی موفق در توسعه روند اوضاع است و این به معنای دستیابی به تمامی اهداف تعیین شده برای این عملیات و به رسمیت شناختن نتایج آن توسط طرف اوکراینی است. بر اساس گزینه دیگر، ممکن است کودتایی در اوکراین رخ دهد و به دنبال آن مقامات جدید کی‌یف نتایج عملیات روسیه را به رسمیت بشناسند.

گلوله باران نیروگاه اتمی زاپوروژیه با استفاده از توپ هویتزر آمریکایی

الکساندر ولگا، رئیس اداره نظامی - غیرنظامی شهر انرگودار شب گذشته، جمعه اعلام کرد که نیروهای مسلح اوکراینی با استفاده از یک دستگاه توپ خودکششی هویتزر آمریکایی M777به سمت نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه شلیک کردند.

وی در یک برنامه تلویزیونی گفت: کاملاً مشخص شده که گلوله‌های شلیک شده از یک هویتزر M777آمریکایی صورت گرفته. البته همه چیز در این مورد برای ما از مدت‌ها قبل روشن بود.

وی همچنین یادآور شد که در حال حاضر نیازی به توقف عملیات نیروگاه زاپوروژیه نیست و این نیروگاه به طور عادی به کار خود ادامه می‌دهد.

طبق اطلاعات رسانه های روسی، روز جمعه نیروهای مسلح اوکراین حداقل چهار گلوله به سمت نیروگاه زاپوروژیه شلیک کردند، ولی هیچ خسارتی به تاسیسات آن وارد نشده است.

افزایش تعداد قربانیان حمله ارتش اوکراین به روستای کویبیشوا در منطقه زاپوروژیه

نیروهای مسلح اوکراینی بعد از ظهر روز جمعه به روستای حمله کردند. به گفته مقامات محلی، تعداد قربانیان حمله موشکی نیروهای مسلح اوکراین (AFU) به یک ساختمان مسکونی در روستای کویبیشوا در منطقه زاپوروژیه به پنج نفر، از جمله دو کودک خردسال افزایش یافت. گلوله شلیک شده به یک ساختمان مسکونی چند طبقه اصابت کرد و در نتیجه، طبقه پنجم به طور کامل و طبقه چهارم نیمه تخریب شده و چند ساختمان دیگر نیز آسیب دیدند. این حمله احتمالاً با استفاده از سامانه موشکی پرتاب چندگانه HIMARS  آمریکا صورت گرفته است.

این روستا بخشی از منطقه زاپوروژیه است که طی عملیات ویژه  حفاظت از دونباس تحت کنترل نیروهای مسلح روسیه قرار گرفت.

 سامانه پدافند هوایی بردیانسک زاپوروژیه دو پهپاد اوکراینی را منهدم کرد

مدیریت شهری بردیانسک در منطقه زاپوروژیه شب گذشته اعلام کرد که دو فروند هواپیمای بدون سرنشین از نوع ناشناس با استفاده از پدافند هوایی استقرار شده روسیه در این منطقه شناسایی و منهدم شدند.

به گفته مقامات محلی،  پهپادها از دریا به سمت یک مرکز بهداشت کودکان در حال حرکت بودند که در آن زمان بیش از 250 کودک در آنجا حضور داشتند. در نتیجه اقدام بموقع پدافند هوایی به کسی آسیب نرسید و دو پهپاد متهاجم در آسمان نابود شدند.

استولتنبرگ خواستار افزایش حضور ناتو در قطب شمال شد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران اعلام کرد که پیمان آتلانتیک شمالی باید حضور خود را در منطقه قطب شمال گسترش دهد.

به گفته وی، متحدان ائتلاف ناتو نگران تقویت همکاری بین روسیه و چین در قطب شمال هستند و ظاهراً امکانات روسیه در این منطقه یک چالش راهبردی جدی برای ناتو است.

دبیرکل ناتو افزود: پاسخ ما به این وضعیت حضور قوی و قابل پیش بینی کشورهای متحد در منطقه است. ما قبلاً یک فرماندهی جدید ناتو برای اقیانوس اطلس ایجاد کردیم. متحدان ما، از جمله کانادا نیز در حال سرمایه گذاری بر روی قابلیت‌های جدید و افزایش حضور نظامی خود در مناطق شمالی هستند.

استولتنبرگ یادآور شد که کشورهای متحد به طور منظم رزمایشهای نظامی در منطقه قطب شمال را انجام می‌دهند.

لیتوانی 27 پهپاد کامیکادزه از لهستان برای اوکراین می‌خرد

وزیر دفاع ملی لیتوانی روز جمعه اعلام کرد که این کشور لیتوانی 27 پهپاد کامیکادزه از نوع Warmateبه ارزش یک میلیون یورو از لهستان برای اوکراین خریداری خواهد کرد. به گفته وی، ورشو 10 هواپیمای بدون سرنشین دیگر (پهپاد) را بصورت رایگان به اوکراین اهدا خواهد کرد.

وزیر دفاع یادآور شد که این پهپادها در آینده نزدیک به ارتش اوکراین تحویل داده خواهند شد.

پیش از این نیز مشخص شد که اوکراین یک هواپیمای بدون سرنشین ترکیه‌ای از نوع بایراکتار از جمهوری لیتوانی دریافت کرده است.  وزارت دفاع لیتوانی در ماه مه برای اولین بار اعلام کرد که قصد دارد با ترکیه در خصوص خرید و انتقال بیشتر پهپادهای تهاجمی به اوکراین و تامین مهمات مورد نیاز آنها گفتگو کند.

روسیه: حرکت کشتی‌ها از بنادر اوکراین با وظایف سازمان ملل مغایرت دارد

وزارت امور خارجه روسیه از مغایرت حرکت کشتی‌های حامل محصولات کشاورزی از بنادر اوکراین با وظایف سازمان ملل در راستای ارائه کمک غذایی به آفریقا و آسیا خبر داد.

در بیانیه منتشره از سوی وزارت خارجه روسیه در این باره آمده است: جغرافیای حرکت کشتی‌هایی که از بنادر اوکراین در سواحل دریای سیاه حرکت می کنند با وظایف سازمان ملل در کمک رسانی به کشورهای نیازمند در آفریقا و آسیا ارتباطی ندارد. طبق اطلاعات رسیده، از 16 کشتی که از اوکراین وارد ترکیه شدند، چهار کشتی در مسیر ایتالیا، سه کشتی در کره جنوبی و همزمان در رومانی، چین، مصر، اسرائیل، هلند - هر کدام دو کشتی و در ایرلند، ایران، یونان، لیبی و آلمان،  هر کدام یک کشتی حرکت کردند. این در حالی است که تاکنون تنها یک کشتی، با محموله 23 هزار تن گندم در کشتی، به سمت جیبوتی در حرکت است. این مسئله به خوبی عدم تطابق اقدامات با اهداف "ابتکارعمل دریای سیاه" اعلام شده توسط رهبری سازمان ملل - برای تغذیه نیازمندان در کشورهای فقیر و در حال توسعه آفریقا و آسیا را نشان می‌دهد.

این وزارتخانه با استناد به اطلاعات سازمان ملل یادآور شد که 39 کشتی تاکنون از کریدور دریای سیاه استفاده کردند. بیشتر محصولات کشاورزی صادراتی ذرت (70 درصد) است. دانه و روغن آفتابگردان (6 درصد)، کلزا (4 درصد)، کنجاله آفتابگردان (3 درصد)، تفاله چغندر (2 درصد) و سویا (1.5 درصد) نیز از این طریق صادر شده است.

مشاور رئیس جمهوری اوکراین کمک‌های اتحادیه اروپا را بسیار کند خواند

میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهوری اوکراین، از کند بودن ارسال کمک‌ها از سوی کشورهای اروپایی در مقایسه با کمک‌های دولت ایالات متحده ابراز تاسف کرد.  وی این موضوع را روز جمعه، در گفتگو با روزنامه آمریکایی هیل (The Hill) بیان کرد.

پودولیاک با اشاره به آلمان، فرانسه و ایتالیا گفت که مشکل «اروپای به اصطلاح سنتی» «سرعت تصمیم‌گیری» است. او از این کشورها به دلیل کندی بیش از حد در ارسال حمایت‌های مورد نیاز به اوکراین در مقایسه با سرعت عمل طرف آمریکایی انتقاد کرد. این مقام یادآور شد که اروپا باید از آمریکا الگوبرداری کند.

چند روز قبل مشخص شد که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، تخصیص بزرگترین بسته کمک نظامی به اوکراین را اعلام کرد. کاخ سفید توضیح داد که بر اساس برآوردهای تقریبی، این مبلغ به 2.9 میلیارد دلار می‌رسد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، اطمینان داد که طرف آمریکایی به ارائه تجهیزات و تسلیحات نظامی مضاعف به کی‌یف ادامه خواهد داد تا «مواضع اوکراین بر سر میز مذاکره تقویت شود».

دفتر زلنسکی مذاکره با روسیه را "حکم اعدام اوکراین" نامید

میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهوری اوکراین روز جمعه در مصاحبه با روزنامه آمریکایی هیل (The Hill) مذاکرات احتمالی با روسیه را «حکم اعدام» برای این کشور، ارزیابی کرد.

وی تاکید کرد: رئیس جمهور زلنسکی به صراحت مخالف مذاکرات است و جامعه اوکراین نیز قاطع  است، البته ما از خطرات این تصمیم هم کاملا آگاه هستیم.

به گفته پودولیاک، روسیه ممکن است از هرگونه توقف در درگیری نظامی برای بسیج مجدد و حمله شدیدتر به اوکراین استفاده کند. بنابراین، او مطمئن است که مذاکره با مسکو غیرقابل قبول است.

این مقام اوکراینی همچنین افزود که افزایش عرضه تسلیحات غربی به تغییر سریع روند اوضاع در جبهه نبرد در کشور کمک خواهد کرد و نیروهای مسلح این کشور را قادر به انجام یک عملیات ضد حمله خواهد کرد.

سناتو روس: زلنسکی تنها یک دست نشانده از سوی کشورهای غرب است

آندری کلیموف، نایب رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه معتقد است که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، عروسکی در دست کشورهای غربی است و او نمی تواند به تنهایی تصمیم بگیرد. این سناتور روس این موضوع را صبح امروز در  گفتگو با روزنامه ایزوستیا بیان کرد.

بدین ترتیب، کلیموف در مورد سخنان میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر زلنسکی توضیح داد که مذاکرات با مسکو را به معنای "حکم اعدام" برای اوکراین نامیده و گفته است که زلنسکی قاطعانه با آنها مخالف است.

این مقام پارلمانی روس گفت: زلنسکی یک عروسک خیمه شب بازی است که بدست کشورهای غربی حرکت می کند. او فردی که قرار است نقش رئیس جمهور یک کشور را به تصویر بکشد. اینکه  آیا او مذاکره می خواهد یا نمی خواهد، می ترسد یا نه - به واقعیت ارتباطی ندارد و در واقع تصمیمات در این باره در جای دیگری گرفته می‌شود.

هفته گذشته ولادیمیر زلنسکی گفته بود که مذاکره با مسکو تنها پس از خروج نیروهای روسی از سرزمین‌های تحت اشغال آنها امکان‌پذیر است.

منبع: تسنیم

کد خبر: 1151896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =