ایران اینترنشنال در ۱۰ روز ۱۱۰۰ پست برای آموزش خشونت منتشر کرد

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه گفت: صفحه اینستاگرام ایران اینترنشنال در ۱۰ روز، ۱۱۰۰ پست با هشتگ مهسا امینی و با رویکرد آموزش، ترویج و بزرگنمایی خشونت و ترغیب به قانون‌شکنی منتشر کرده و تقریباً هیچ خبر دیگری منتشر نکرده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه  در گفتگوی ویژه خبری صدا و سیما گفت: فقط صفحه اینستاگرام ایران اینترنشنال از زمان دستگیری مرحومه مهسا امینی در ۲۳ شهریور  تا ساعت ۲۰ و ۲۰ دقیقه دوشنبه چهارم مهر، هر ۱۵ دقیقه یک پست، هر روز ۱۰۰ پست و  در مجموع در ۱۰ روز، یک هزار و ۱۰۰ پست  با هشتگ خانم مهسا امینی و با رویکرد آموزش، ترویج  و بزرگنمایی خشونت و ترغیب به قانون‌شکنی منتشر کرده و تقریباً هیچ خبر دیگری غیر از این موضوع را  منتشر نکرده است.

نویسنده کتاب مدیرت پوشش اخبار بحران در رسانه‌های حرفه‌ای گفت: رسانه‌های فارسی زبان به‌ویژه  شبکه تلویزیونی سعودی ایران اینترنشنال، به طور کامل به اتاق جنگ روانی و عملیات  شناختی دشمنان تبدیل شده است و به نظر می‌رسد این رسانه‌ها قبل از اینکه این اتفاق تلخ رخ بدهد، با سناریوی از پیش تهیه آماده اقدام همه‌جانبه‌ای مغرضانه و دوگانه علیه ایران  بودند.

این استاد دانشگاه بیان داشت: آنچه از سوی این رسانه‌ در حال رُخ دادن است، عملیات رسانه‌ای همه‌جانبه و با تمام امکانات علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و پلیس کشورمان است به همین دلیل در اولین خبری که ایران اینترنشنال در ۱۴ سپتامبر از این موضوع منتشر کرد قبل از اعلام گزارش های بیمارستان و پزشک قانونی، حکم خود را منتشر کرده است.

نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری با اشاره به ادعای رسانه‌های غربی مبنی بر بی‌طرفی گفت: اگرچه هیچ رسانه‌ای در دنیا بی‌طرف نیست، اما انتظار است رسانه‌های غربی با رعایت  اصول ابتدایی القای بی‌طرفی، اینگونه با نادیده گرفتن وقایع مهم دنیا و تمرکز همه امکانات خود برای دروغ‌پراکنی و ترویج مردم به قانون شکنی و تهییج سلبریتی‌ها به همراهی  در امور ایران، بر سر اعتبار باقی‌مانده خود  قمار نکنند.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه افزود: خبر دستگیری و درگذشت مهسا امینی مهم، درخور تأمل و بررسی  و دارای ارزش‌های خبری برای پوشش خبری گسترده  است اما اینکه رسانه‌های غربی  تمام فعالیت‌های خبری و غیرخبری  خودشان  را تعطیل کنند و فقط به این موضوع بپردازند، غیرطبیعی  و ناشی از عصبانیت، امید کاذب به آینده ایران و شناخت غلط و ناکافی از  مردم ایران  است.

نصراللهی در رد  ادعای بی‌طرفی و حق مردم به دانستن در رسانه‌ای غربی  به چگونگی پوشش خبری درگذشت ملکه انگلیس اشاره کرد و  گفت: بی‌بی‌سی در پوشش خبری مرگ ملکه ۹۶ ساله انگلیس از ترس اظهارنظر مردم، حتی کامنت‌های کاربران را  بست و از طرف دیگر در چند روز اول هیچ خبری غیر اخبار تشریفات خاکسپاری وی را  انتشار نداده است.

نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری با اشاره به  نحوه پوشش اخبار اجتماعات مردمی در محکومیت آشوبگران گفت: من در آن چند ساعتی که اجتماع‌ بزرگ مردمی امت رسول الله(ص) برگزار شد، ندیدم که این رسانه‌ها حتی برای دقایقی و لحظاتی این مراسم را نشان بدهند. راهبردهای مختلف در پوشش رسانه‌ای وجود دارد. قبلاً این رسانه‌ها که ادعای حرفه‌ای بودن دارند، کوچک‌نمایی می کردند، اما اکنون انکار می‌کنند. به نظر می‌رسد این‌ها دچار سرخوردگی شدند و چون می‌خواستند با سرعت به نتیجه برسند، اما به سرعت با محکومیت مردمی مواجه شدند.

نصراللهی در بخش دیگری از این گفتگوی ویژه خبری  با  انتقاد از  عملکرد فراجا و رسانه‌های رسمی  در اطلاع‌رسانی ماجرای مهسا امینی گفت: رسانه‌های رسمی با تأخیر حدود ۴۸ ساعته  یعنی تا ساعت  حدود ۱۴ روز پنج شنبه ۲۵ شهریور و  زمانی که اطلاعیه رسمی فراجا در خصوص فوت خانم مهسا امینی منتشر شد، هیچ چیزی نگفتند و سکوت کردند و با این سکوت همانند وقایع مهم قبلی، افکار عمومی را به رسانه‌های غیررسمی و شبکه‌های تلویزیونی فارسی زبان  واگذار کردند. البته بنده به محدودیت‌های رسانه‌های رسمی به ویژه صدا و سیما واقف هستم اما اگر می‌خواهیم روایت اول را داشته باشیم و عرصه را به رسانه‌های مقابل و دشمن واگذار نکنیم، باید خبررسانی به موقع و دقیق داشته باشیم.

نویسنده کتاب مدیرت پوشش اخبار بحران در رسانه‌های حرفه‌ای در عین حال تأکید کرد: همه باید به فرایندهای قانونی تمکین و تا زمانی که بررسی‌های دستگاه‌های مسئول تکمیل و اعلام نشده است نباید قضاوت  کنند.

نصراللهی افزود: حادثه تلخ  مهسا امینی، موضوع شهر و قومیت خاصی نیست و  احساسات همه مردم به‌ویژه پلیس را جریجه‌دار کرده است بنابراین باید  با خطاها و اشتباهات هر بخش حقیقی و حقوقی در هر سطح برخورد شود اما نباید اشکال احتمالی در بخشی از پلیس با هر فرض بدترین احتمال به کل پلیس و از کل پلیس به کل نظان تعمیم داده شود.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه با تأکید بر اهمیت اقتدار و اعتبار پلیس گفت: خدشه‌دار شدن اعتبار و اقتدار پلیس، امنیت عمومی مردم  را به مخاطره خواهد انداخت.

وی با  قدردانی از خویشتنداری پلیس  گفت: پلیس می‌توانست این خشونت‌ها و اغتشاشات را زودتر جمع کند، اما خویشتن‌داری کرد اما  حتما باید در کنار بررسی دقیق و بی‌طرفانه علت درگذشت مهسا امینی و  جلوگیری از تکرار اشتباهات  اشکالات احتمالی، دلایل جا ماندن رسانه‌های رسمی از رسانه‌های رقیب و بی‌تدبیری روابط عمومی‌ها و سخنگویان به‌ویژه در بخش‌های نظامی و انتظامی در اطلاع رسانی و روایت اول،  همچنین نقش سلبریتی‌ها در ترغیب شورش و تخریب اموال مردم بررسی شود.

نویسنده کتاب مدیرت پوشش اخبار بحران در رسانه‌های حرفه‌ای افزود: متأسفانه بسیاری از سلبریتی‌ها که از امکانات کشور از جمله صدا و سیما و سینمای کشور به شهرت رسیدند،  اطلاعاتی از جنگ پیچیده  و چند لایه شناختی دشمن ندارند به همین دلیل  در مارپیج سکوت رسانه‌های غربی گیر کرده‌اند و نظرات غلط این رسانه‌ها را تأیید و وایرال می‌کنند؛ دستگاه قضا باید بی‌طرفانه و عادلانه به عملکرد این‌ها رسیدگی کند و اگر ثابت شد پست‌ها  و فعالیت‌های رسانه‌ای آنها خسارت‌ها  به اموال مردم را موجب شده است، با آنان برخورد قانونی و از اموال‌شان به مردم خسارت داده شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1155128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =