برای اتحاد

صفیه رجائی هرندی*

گروه فرهنگی ایسکانیوز - دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) تهران بزرگ‌ترین دیوارنگاره ایران و حتی منطقه به شمار می‌رود که در ضلع شمال غربی میدان قرار دارد و هر بار به مناسبت‌های مختلف، یک طرح جدید و جالب رو کرده و نظر عابران را به خود جلب می‌کند.

اما دیوارنگاره اخیر میدان ولیعصر که در روز پنجشنبه و با شعار «زنان سرزمین من ایران» رونمایی شده بود و مزین به تصاویر منتخب زنان و دختران کشورمان در رشته‌های مختلف فرهنگی، هنری و ورزشی بود، چند روزی است که با واکنش‌های متعددی روبرو شده است.

گنجاندن تصاویر سوال برانگیز بر روی این دیوارنگاره و نبود تصاویر برخی دیگر حاشیه‌هایی را به وجود آورد که مورد اعتراض مردم و کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گفت.

منتقدان بر این باورند که درج تصاویر برخی افراد که حجاب شرعی ندارند، کار اشتباهی بوده است. برخی دیگر نیز بیان کردند که موضوع حجاب با توجه به سن و سال برخی از این افراد، دارای وجوب و حرمت شرعی نبوده و قابل اغماض است. از سوی دیگر تعدادی از این افراد نسبت به درج عکسشان در این دیوارنگاره معترض شده بودند و گفته بودند که بدون هماهنگی با آنها این کار انجام شده است.

در امتداد همین مباحث خانه طراحان انقلاب اسلامی با صدور بیانیه‌ای، خبر اصلاح طرح فعلی را اعلام کرد و نسبت به این مسئله واکنش نشان داد. متن این بیانیه به این شرح است:

«یکی از مهم‌ترین اهداف ما در خانه طراحان انقلاب اسلامی حفظ یکپارچگی ایران عزیز، فارغ از رنگ‌ها، سلیقه‌ها و فرهنگ‌ها بوده است. تصویر حاضر دیوارنگاره میدان ولی‌عصر(عج) نیز بر آن بوده تا به پاسداشت مقام زن، تعدادی از زنان موفق سرزمین‌مان ایران را معرفی کند. برای این روزها که همه جا سخن درباره زنان است، همه باید سعه صدر خود را برای ایران بالا ببریم. ما در یک کشتی هستیم، چه بخواهیم چه نخواهیم.

دیوارنگاره جدید میدان ولی‌عصر(عج) به افتخار همه مادران و زنان ایرانی که در راه میهن، از خود گذشتند تا زندگی جاودانه را برای ایران به ارمغان آورند تغییر یافت. ایران، این کهن بوم و بر، با همه اعتقادها، رنگ‌ها و فرهنگ‌های متفاوت فرزندانش به یمن همه‌ شما بانوان ایرانی جاودانه خواهد ماند.»

دیوارنگاره اخیر میدان ولیعصر اگرچه از سر حسن‌نیت و دعوت به صلح و دوستی و فارغ از هر گونه مسائل سیاسی طراحی شده و با قراردادن تصاویر افرادی که شاید رابطه خوبی با نظام هم نداشته باشند نشان داده که دنبال همدلی با کلیه آحاد جامعه بوده اما شاید با نگاهی عمیق‌تر به اتفاقات رخ داده تصویر بهتری ارائه می‌شد و به تشدید شکاف ایجاد شده در بین مردم دامن نمی‌زد.

نکته مهم اینجاست است که شکاف موجود هم ابعاد گسترده‌ای دارد و هم عمق زیادی پیدا کرده و چنین اقداماتی نه تنها کمکی به ترمیم آن نکرده، بلکه ممکن است بر شدت آن نیز بیفزاید.

بهتر بود قبل از اقدام به چنین کاری و پیش از اینکه با این حجم از واکنش‌های منفی روبرو شویم نظر چندین کارشناس نیز در این زمینه پرسیده می‌شد تا شاید از بروز چنین واکنش‌هایی جلوگیری می‌شد.

*دبیر فرهنگی ایسکانیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1156431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =