شرایط دریافت شناسنامه ایرانی برای مهاجران افغانستانی

فرهادی‌نژاد گفت: براساس قانون مدنی می‌توان برای افرادی که در ایران متولد شده‌، خروج نداشته و در سن ۱۸ سالگی اظهارنامه‌ای را برای تعیین تکلیف تابعیت به ارگان مربوطه ارائه داده باشند، می‌توانند هویت ایرانی کسب کنند.

سعیده فرهادی‌نژاد؛ وکیل امور اتباع خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در پاسخ به این سوال که آیا مهاجران افغانستانی متولد ایران می‌توانند شناسنامه ایرانی بگیرند، گفت: براساس ماده ۹۷۶ قانون مدنی و آئین‌نامه‌های داخلی می‌توان برای افرادی که در ایران متولد شده‌، خروج نداشته و در سن ۱۸ سالگی اظهارنامه‌ای را برای تعیین تکلیف تابعیت به ارگان مربوطه ارائه داده باشند، می‌توانند هویت ایرانی کسب کنند. در واقع می‌توانند براساس ضابطه‌هایی شناسنامه ایرانی دریافت کنند.

بیشتر بخوانید

مهاجران افغانستانی می‌توانند شناسنامه ایرانی بگیرند؟

او افزود: این موضوع چندان رایج نیست زیرا دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌های داخلی این حوزه را محدود کرده است. البته مهاجران عموما از این موضوع اطلاع ندارند و نمی‌دانند که باید در سن ۱۸ سالگی اظهارنامه ارائه دهند و زمانی مراجعه می‌کنند که سنشان گذشته است. برای سنین بالاتر شرایط متفاوت‌تر است.

فرهادی‌نژاد توضیح داد: پس از دریافت شناسنامه تفاوتی میان فرد تابعیت گرفته و یک ایرانی وجود نخواهد داشت. دریافت مدارک ایرانی یعنی شهروند ایران شدن و فرد از تمام حقوق حتی حق رای بهره‌مند خواهد شد.

او ادامه داد: مهاجران محدودیت‌های بسیاری در افتتاح حساب، گرفتن گواهی‌نامه و موارد دیگر دارند و با گرفتن تابعیت از خدمات عمومی رایج که هر شهروند ایرانی دارد، برخوردار می‌شوند. متاسفانه بسیاری از مهاجران از این موضوع اطلاع ندارند.

این وکیل عنوان کرد: امیدواریم که ایران در آینده نزدیک روی خوشی به مهاجران نشان دهد چراکه بسیاری از آن‌ها ایران را دوست دارند.

او اضافه کرد: مهاجران به تنهایی نمی‌توانند برای کسب تابعیت اقدام کنند و به دلیل پیچیده بودن مسیر به یک وکیل نیاز دارند. وکلا هم معمولا حق الوکاله‌های بالا برای این کار دریافت می‌کنند که همین راه را برای مهاجران دشوار می‌کند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1156453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =